لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

یک معتاد در ارزگان دختر ۷ساله‌اش را در بدل هیرویین فروخته است


فروش دختر ۷ ساله در بدل بدست آوردن مواد مخدر در ارزگان
فروش دختر ۷ ساله در بدل بدست آوردن مواد مخدر در ارزگان

خاتمه ۳۵ساله همراه با پنج کودکش در حومه شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان در یک خانه گِلی و با درو دیوار شاریده زنده گی می‌کند.

نقیب‌الله شوهر خاتمه ده سال است که از مواد مخدر استفاده می‌کند و توان کار و پیدا کردن نفقه خانواده‌اش را نیز ندارد.

خاتمه به رادیو آزادی گفت که شوهرش دختر هفت ساله وی را در بدل شش لک کلدار پاکستانی به نکاح مردی داده است که زن دیگر نیز دارد.

خاتمه می‌گوید که شوهرش در بدل این پول برای خودش هیرویین می‌خرد.

او می‌گوید: "این دختر خرد سالم را به دل خود به شوهر داده است. آیا دل من درد نمی‌کند که دختر خرد سالم را در بدل پول می‌فروشد؟ دخترم را لت‌وکوب نیز کرده و پول را خودش مصرف کرده است. این دخترم است و دلم برایش می‌سوزد. وقتی شوهرم خانه می‌آید من را لت و کوب می‌کند، چیزی برای خوردن نیز نمی‌آورد، فرزندانش را تربیت نمی‌کند. آرزو داشتم که زنده‌گی این دخترم بهتر شود، آیا دل من نمی‌خواهد که این دخترم مکتب بخواند؟ دخترم حتی خبر هم نداشت که پدرش وی را فروخته است، چند روز بعد گفت که وی را فروخته است. وقتی من و دخترم خبر شدیم، گریه کردیم و وی برخاست و هردوی ما را لت و کوب کرد. دخترم گریه کنان می‌گفت که مادر! من را به نکاح کی داده است؟"

خاتمه به رادیو آزادی گفت که شوهرش پول بدست آمده در بدل فروش دخترش را صرف خرید هیرویین کرده است و حال می‌خواهد که دختر دیگر وی را که پنج ماه دارد، را نیز بفروشد.

او افزود: "خانواده داماد خواستار عروسی است و می‌خواهند دخترم را ببرند، اما شوهرم پول را حیف و میل کرده است. من شب تا صبح نشسته و گریه می کنم، با خودم می‌گویم، آه خدایا دخترم را از دست دادم؟ من می‌خواستم وی مکتب بخواند. آیا این دختر سن و سال عروسی را دارد."

گل غوتی هفت ساله که قربانی اعتیاد پدرش شده می‌گوید، وی و مادرش از تصمیم پدرش برای فروش وی خبر نداشتند.

گل غوتی می‌گوید، می‌خواهد همانند دیگر دخترها مکتب بخواند.

او می‌افزاید: "من از این تصمیم پدرم راضی نیستم. من حال از تصمیم وی خبر شدم. من به این مکتب درس خواندم می‌رفتم."

این تنها خاتمه نیست که شوهر معتادش زنده‌گی وی را برهم زده، بلکه ده ها زن در ولایت ارزگان زنده‌گی می‌کنند که به دلیل اعتیاد شوهران شان به مواد مخدر، با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنند.

رنا سمیع وفا رئیس امور زنان ولایت ارزگان به رادیو آزادی گفت، مشکلات زنانی که شوهران شان معتاد اند، خیلی جدی و دردناک است.

او افزود: "من به نماینده‌گی از زنان می‌گویم، زنانی که نزد ما عارض شده و قضیه‌های خشونت علیه خود را ثبت کرده اند، منبع اصلی اکثریت قضایا اعتیاد شوهران آنان به مواد مخدر است. نهادهای که در این بخش کار می‌کنند، ما به آنان پیشنهادات و طرح‌هایی را ارائه کردیم، این پیشنهادها و طرح‌ها با مرکز نیز در میان گذاشته شده است."

ارزگان از جمله ولایاتی است که در کنار کشت فزاینده کوکنار در آن، تعداد معتادین نیز در آن بیشتر است و به دلیل دسترسی آسان به مواد مخدر، تعداد آنان با گذشت هر ماه افزایش میابد، اما هیچ مرکزی برای تداوی معتادین در آن وجود ندارد.

گزارش: شریف‌الله شرافت

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:26 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG