لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

بانک جهانی: درصدی جمعیتِ زیرخطِ فقر در افغانستان افزایش خواهد یافت


نشان بانک جهانی
نشان بانک جهانی

بانک جهانی می‌گوید که درصدی جمعیت زیرخطر فقر در افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت.

بانک جهانی در گزارشِ تازۀ خود هشدار داده که به دلیل کاهش سطح درآمد و افزایش بهای مواد غذایی و سایر نیازمندی‌های اولیه، درصدی جمعیت زیر خط فقر بزرگ‌تر خواهد شد.

این بانک گزارش شش‌ماهه اقتصادی خود را زیر عنوان "ایستادگی در برابر طوفان" روز چهارشنبه پخش کرد.

در این گزارش آمده که در سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۵ درصد افغانها زیر خطر فقر زندگی می‌کردند، اما در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا این آمار به ۷۲ درصد خواهد رسید.

هنری کرالی، رئیس دفتر بانک جهانی در افغانستان گفت: "بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا تاثیرات فوق‌العاده منفی بر زندگی مردم در افغانستان برجا گذاشته است."

در همین حال شمع‌روزخان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان گزارش بانک جهانی را تائید می‌کند و می‌گوید که شاید درآمد این کشور ۲۰ تا ۳۰ در صد امسال کاهش یابد.

شمع‌روزخان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان
شمع‌روزخان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

آقای مسجدی می‌افزاید: "تاثیرات ویروس کرونا طوری بوده که ما نمی‌توانیم میزان عواید تعیین‌شده را جمع‌آوری کنیم. در مورد وضعیت اقتصادی بدون شک کرونا اقتصاد این کشور را نیز مانند اقتصاد کشورهای جهان ضربه زده است. سطح فقر و بیکاری بالا خواهد رفت و اقتصاد افغانستان رشد مثبتی نخواهد داشت."

یافته‌های گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که میزان فعالیت‌های اقتصادی در شش ماه نخست سال جاری میلادی به دلیل وضع قرنطینه به شدت کاهش یافته و این امر بر فعالیت بخش‌های صنایع و خدمات تأثیر منفی داشته است.

آرشیف، یک پیرمرد کارگر در کابل
آرشیف، یک پیرمرد کارگر در کابل

در گزارش بانک جهانی که سالانه دو بار پخش می‌شود، همچنین آمده است که در سال ۲۰۲۰ میلادی رشد اقتصادی افغانستان از پنج و نیم تا ۷ اعشاریه ۴ درصد کاهش خواهد داشت.

در همین حال صمیم صارم، کارشناس مسایل اقتصادی می‌گوید که حکومت باید با راهکارهای مناسب از فقر و تنگدستی بیشتر در افغانستان جلوگیری کند.

او می‌گوید: "متاسفانه هیچ نوع راهکار و پالیسی تدوین شده برای نجات مردم افغانستان وجود ندارد و نرخ بیکاری در این کشور بلند می‌رود. بهترین راهکار این است که دولت افغانستان در کوتاه-مدت برای مردم اشتغال‌زایی کند و تعداد زیادی مردم شامل وظایف شوند."

بانک جهانی در بخشی از گزارش شش ماهه خود در مورد وضعیت اقتصادی افغانستان سفارش کرده که مصارف دولت باید اولویت‌بندی شود و جامعه جهانی از این کشور پشتیبانی مالی پایدار و به موقع داشته باشد.

XS
SM
MD
LG