لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۴

'به جای اعضای جرگه قبلی که اشتراک نکرده‌اند چهره های جدید دعوت شده‌اند'


شماری از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح
شماری از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح

کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح می‌گوید که به جای آن‌عده از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح پیشین افراد تازه دعوت شده‌اند که یا وفات کرده‌اند و یا هم به دلایلی نخواستند در این جرگه اشتراک کنند.

غفور احمد جاوید یک سخنگوی لویه جرگه مشورتی صلح به رادیو آزادی گفت که چهره‌های تازه از سوی نهاد‌ها و اقشار گوناگون به لویه جرگه مشورتی صلح معرفی شده اند.

آقای جاوید می‌گوید: "بگونه مثال اتحادیه کسبه‌گران و یا هم اتحادیه تاجران بجای آن اعضای این اتحادیه‌ها که در گذشته اند و یا هم نخواستند در جرگه اشتراک کنند افراد تازه را معرفی کرده اند. اعضای دیگر لویه جرگه مشورتی همان افرادی اند که در لویه جرگه مشورتی قبلی شرکت کرده بودند."

اما آقای جاوید نگفت که چه تعداد چهره‌های تازه در لویه جرگی مشورتی صلح اشتراک کرده اند.

برای اشتراک در لویه جرگه مشورتی پارسال نهاد‌های گوناگون با راه اندازی انتخابات نمایندگان خود را برگزیده بودند.

علاوه بر اعضای شورای ملی و شوراهای ولایتی، شماری از مقام‌های دولتی به حیث ناظر در لویه جرگه مشورتی صلح حضور دارند.

شماری از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح
شماری از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح

رنا حیات، یک عضو این جرگه به رادیو آزادی گفت که شمار چهره‌های تازه در لویه جرگه اندک است.

او می‌گوید، تلاش خواهد کرد تا موضع افرادی که او از آنها نمایندگی می‌کند را در جرگه مشورتی صلح بیان کند: "تنها من نه بلکه تمام آنهایی که آمده اند نمایندگی از جوانان و هزاران تن می‌کنند. من گفته نمی‌توانم که تمام مردم را گرد هم آورده بتوانیم اما هریک افرادی که آمده اند نمایندگی از یک بنیاد مشخص می‌کند و نظر آنها را بیان می‌کند."

خالد سنگر عضو دیگر لویه جرگه مشورتی صلح می‌گوید که او در لویه جرگه پارسال هم اشترک کرده بود: "میکانیزم قبلی وجود داشت و اعضا قبلاً انتخاب شده بودند. فرصت اندک بود و جرگه باید برگزار می‌شد و در مورد رهایی زندانیان مشوره صورت می‌گرفت. چون تهدید کرونا نیز وجود دارد پس اعضای جرگه پیشین دعوت شده اند."

جرگه مشورتی صلح سه روز ادامه خواهد داشت و اعضای این جرگه در مورد سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان که حکومت جرم‌های آنها را سنگین خوانده است، مشوره می‌دهند.

همچنین مقام‌های دولتی گفته اند که از مشوره‌های لویه جرگه مشورتی صلح برای آن‌ها ارزش رهنمود و نقشه راه در مذاکرات رو در رو با طالبان را دارد.

XS
SM
MD
LG