لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

یک بسته اصلاحی به کمیسیون انتخابات افغانستان پیشنهاد شد


اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

هفده گروه جامعه مدنی در کابل یک بسته اصلاحی را به کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت افغانستان پیشنهاد کرده‌اند.

در این بسته با اشاره به تجربه‌های ناکام انتخابات گذشته موارد اصلاحی در ۱۳ بخش سفارش شده که به گفته نویسندگان آن، با یازده کارشناس انتخاباتی در این باره مشورت و گفتگو شده است.

ناکارآیی و خرابی وسایل بیومتریک، مشکلات موجود در فهرست رأی‌دهندگان، نفوذ سیاسی بر کمیسیون، گزینش سلیقه‌ای اعضای نهادهای انتخاباتی و عدم آگاهی عمومی در این زمینه از مواردی است که در انتخابات قبلی به عنوان ناکامی ذکر شده است.

خلیل رئوفی، عضو این گروه، به خبرنگاران در کابل گفت: "آموختن از تجربه انتخابات گذشته است، موضوع مشارکت عمومی است. بخش دیگر تعدیل قانون انتخابات است. بخشی که در قانون انتخابات اصلاح شده ما در آن باره سفارش‌های خود را داشته‌ایم. چگونگی کمیته گزینش است. بخش گزینش کمیشنرها، کمیشنرهایی گذشته که همه کارها را انجام دادند، پاسخی به مردم ندادند."

در این بسته پیشنهادی ۲۲صفحه‌ای در باره این مشکلات نیز پیشنهادهایی مطرح شده است.

آقای رئوفی با اشاره به انتخابات ولسی جرگه در ولایت غزنی گفت: "پیش‌نویس طرح انتخاباتی که توسط کمیسیون انتخابات (به کاخ ریاست جمهوری ارائه شده است) مبهم است."

آنها می‌گویند پیش‌نویس انتخابات ولسی جرگه در ولایت غزنی بدون مشورت با جامعه مدنی به کاخ ریاست جمهوری ارسال شده است.

اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان این ادعاها را رد می‌کند.

حبیب‌الرحمان ننگ، رئیس دارالانشای کمیسیون، روز یکشنبه (دوم سنبله) به رادیو آزادی گفت هر بسته اصلاحات می‌تواند حرکت خوبی برای مدیریت بهتر انتخابات باشد.

حبیب‌الرحمان ننگ، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حبیب‌الرحمان ننگ، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

او افزود: "ما همه فرصت‌هایی را که در زمینه‌های فنی و عملیاتی موجود است، با کاخ ریاست جمهوری افغانستان در میان گذاشته‌ایم و منتظر هستیم که آنها در این زمینه به ما اطمینان دهند. وقتی اطمینان حاصل کنیم، ما نیز آمادگی خود را در این زمینه نشان خواهیم داد."

آقای ننگ گفت هر زمانی که این بسته‌های اصلاحی با کمیسیون به اشتراک گذاشته شود، سفارش‌های آن در نظر گرفته خواهد شد.

آقای ننگ با اشاره به انتخابات ولسی جرگه، شورای ولایتی و انتخابات ولسوالی‌های ولایت غزنی می‌گوید که دو هفته پیش با ارسال نامه‌ای به کاخ ریاست جمهوری، تمام مشکلات موجود را با رئیس جمهور در میان گذاشته است.

آقای ننگ می‌گوید تا کنون پاسخ این نامه را دریافت نکرده است.

انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ در ولایت غزنی به این دلیل برگزار نشد که در انتخابات سال ۱۳۸۸ هیچ پشتونی برای ورود به پارلمان انتخاب نشد و این امر انتقاد برخی از ساکنان پشتون این ولایت را برانگیخت.

کمیسیون انتخابات افغانستان نیز در ۴ سرطان سال گذشته اعلام کرد که غزنی را برای انتخابات پارلمانی آینده به سه حوزه انتخاباتی تقسیم کرده است.

اکنون کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت سعی دارند انتخابات را در ولایت غزنی بر اساس حوزه انتخاباتی برگزار کنند.

XS
SM
MD
LG