لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

دهم اکتوبر برابر است با روزجهانی پرنده‌های مهاجر


آرشیف
آرشیف

دهم اکتوبر برابر است با روزجهانی پرنده‌های مهاجر، هم‌زمان با این روز اداره حفاظت از محیط زیست افغانستان می‌گوید، ساحات زیادی برای حفاظت از پرنده‌های مهاجر و تنوع حیات ایجاد شده است.

یکی از مکان‌های مناسب برای پرنده‌های مهاجر و محل تفریح شاهان سابق در شهرکابل خوانده می‌شود.

اما برخی‌ از باشنده‌گان این محل می‌گویند، حالا قول حشمت خان رنگ و رونق سابق‌اش را ندارد و تعداد پرنده‌ها هم دراین جا کاهش یافته است.

قول حشمت خان
قول حشمت خان

محمد نبی یکی از موسفیدان منطقه قول حشمت خان به رادیوآزادی گفت: "درقدیم‌ها پرنده‌های مختلف در این‌جا می‌آمدند، اینجا دند شکار محمد ظاهرخان بود، مارشال شاه ولی‌خان هم در این جا می‌آمد، اما حالا آب کم شده یگان دانه مرغابی میاید و گر نه در سابق قاز، باز و انواع پرنده‌ها می‌آمدن."

این درحالیست که به اساس معلومات اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان، قبلاً ۱۲۰ نوع پرنده از مسیر افغانستان مهاجرت می‌کرد، اما این رقم درسال ۲۰۱۸ میلادی بین ۱۰۱ الی ۱۰۷ نوع مسیر مهاجرت خود را از افغانستان طی کرده است.

قاز حسینی، لگ لگ‌ها، کلنگ سفید و شاهین چرخ از انواع مشهور پرنده‌هایی خوانده می‌شوند، که از اهمیت خاص برخوردار اند، که درگذشته تعداد‌شان در افغانستان زیاد بود.

این اداره می‌گوید، افغانستان کانوانسیون بین‌المللی "انواع مهاجر" را امضا کرده و تعهد دارد، که تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۰ درصد ساحات که از لحاظ " تنوع حیات" غنی باشد، را به عنوان ساحات حفاظت شده اعلام می‌کند.

جلال‌الدین ناصری رئیس حفظ میراث‌های طبیعی این اداره می‌گوید: "خوشبختانه همین ده فیصد به پنج فیصد نزدیک شده است، اما نظر به سناریو‌های بین‌المللی که وجود دارد، ممکن همین فیصدی بالا برود، ما شاهد اعلام برخی ساحات در سال‌های گذشته بودیم، که ما برای پرنده‌های مهاجر و "تنوع حیات" ساحات مصون را ایجاد کردیم."

آرشیف
آرشیف

وی می‌گوید، بدخشان، تخار، بامیان، کندز، فراه، کندهار، نیمروز، کابل از ولایاتی اند که ساحات حفاظت شده در آن اعلام شده است و مراحل تخنیکی کار در یازده ولایات دیگر درحال تکمیل شدن است.

مسئولان اداره حفاظت ازمحیط زیست می گویند، پرنده‌های مهاجر اکثراً ازکشورهای آسیایی میانه وارد افغانستان شده و بعدا ازاین جا به طرف ایران میروند.

دراین حال برخی از کارشناسان بخش محیط زیست می‌گویند، درحال حاضر انواع پرنده‌های مهاجر درتناسب به گذشته کاهش یافته است.

ولی مدقق معاون پیشین اداره ملی حفاظت از محیط زیست، به برخی عوامل اشاره می‌کند، که سبب کاهش این پرنده‌ها درافغانستان شده است.

او افزود: "به شکل طبیعی عامل عمده کاهش پرنده‌گان مهاجر خشک‌سالی است، دیگر ساحات بود و باش این‌ها توسط انسان‌ها به‌شمول قطع جنگلات، کشت‌و‌کار بی‌رویه، شکار و بخصوص جنگ عامل عمده است که درکاهش پرنده‌ها نقش عمده دارند."

شکار پرندگان و حیوانات در بدخشان
شکار پرندگان و حیوانات در بدخشان

آقای مدقق نقش مردم را درجلوگیری از مشکلات فرا راهی این پرنده‌گان مهم خوانده و تاکید می‌کند، که درکنار حکومت همکاری مردم می‌توانند کمک کند تا تعداد این پرنده‌ها بیشتر ازاین کاهش پیدا نکند.

XS
SM
MD
LG