لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

پرستو بابُر زنی که توانسته برای ده‌ها نفر فرصت‌ کار را فراهم کند


پرستو بابُر
پرستو بابُر

پرستو بابُر۲۶ سال دارد و یکی از معدود زنان تجارت پیشه در بلخ است.

او مسئولیت کارخانه تولیدی کیک و کلچه اورینت در مزارشریف را بر عهده دارد.

بانو بابُر می‌گوید که از رشتۀ تعلیم و تربیه فارغ شده است، اما به دلیل نبود زمینه کار در بخش تخصصی‌اش، در سال ۲۰۱۵ به تولید کیک و کلچه خانه‌گی رو آورد.

پرستو می‌گوید که در ابتدا فعالیت‌اش را با همکاری دیگر اعضای خانواده‌اش در منزل آغاز کرد، اما بعد از دو سال با بیشتر شدن تقاضای بازار و گسترش فعالیت‌اش او در مارکیت رابعه بلخی کارخانه تولیدی کیک ساخت.

وی می‌گوید علاوه بر تامین مخارج خانواده‌اش برای ۱۰ بانوی دیگر نیز فرصت شغلی مهیا کرده‌است.

بانو بابر می‌گوید: "توانسته ام که برای ده بانو فرصت کار را مساعد بسازم. فروشات ما در فصل زمستان خیلی خوب اند. تولیدات ما با کیفیت و وطنی است از همین خاطر مشتریان زیاد داریم."

پرستو بابُر از فعالیت‌اش در بخش تولید کیک و کلچه وطنی راضی است.

او می‌گوید اینکه توانسته است برای ده‌ها تن از اعضای خانواده، کارمندانش منبع سالم عایداتی باشد، حس خوب دارد.

پرستو بابُر
پرستو بابُر

او می‌افزاید: "من سبب کمک به فامیل کارمندان‌ام هستم. آنها با پول که در اینجا دریافت می‌کنند مخارج تحصیل و سایر نیازمندی‌های خانواده را مهیا می‌کنند."

پرستو به رادیو آزادی گفت که تا حال برای بیش از ۱۰۰ بانو در کنار تولید کیک و کلچه، در بخش مدیریت تجارت‌های کوچک نیز زمینه آموزش را فراهم ساخته است.

وی گفت خوشحال است وقتی که شاگردان‌اش با او در بازار تولید کیک رقابت تجارتی دارند.

او افزود: "شاگردان‌ام با من در بازار رقابت می‌کنند. دختران زیادی را آموزش پخت‌و‌پز کیک و اداره کردن فعالیت‌های تجارتی مساعد را آموختانده ام."

شیر‌احمد سپاهی‌زاده رئیس تجارت و صنابع بلخ می‌گوید که به طور مجموعی در این ولایت بیش از ۱۰۰ بانو مسئولیت رهبری تجارت‌های خورد و بزرگ را به عهده دارند.

از این میان حدود ۱۰ زن کارخانه‌های تولیدی کیک و کلچه را رهبری می‌کنند.

به گفتۀ سپاهی در این کارخانه‌ها برای صدها تن از بانوان زمینه کار نیز فراهم شده است.

سپاهی افزود:"زنان زیاد مصروف کار شده‌اند. تجارت‌های کوچک در حال رشد هستند. ما از آنها با برگزاری نمایشگاه‌ها حمایت می‌کنیم."

با این حال، پرستو بابُر می‌گوید که در جریان چهار ماه محدودیت‌های قرنطین فعالیت تولیدی‌اش با رکود مواجه بود، اما با رفع محدودیت‌ها کار و بار اش جان تازه گرفته است.

بانو بابُر عدم حمایت حکومت از زنان متشبث و موجودیت رقابت‌های ناسالم را از چالش‌های عمده فرا راه کسب و کار تجارتی اش می‌داند.

او به خلاقیت زنان باورمند است و تفاوت در کار را انگیزه اصلی در پیشرفت تجارتی عنوان می‌کند.

XS
SM
MD
LG