لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

انتقاد محصلان افغان در ایران: وزارت مالیه هنوز کمک هزینه تحصیلی ما را نداده‌است


اعتراض محصلان افغانستان در ایران
اعتراض محصلان افغانستان در ایران

محصلان افغان در ایران می‌گویند که وزارت مالیه به شکایت‌های پیهم آن‌ها رسیدگی نکرده و با گذشته دو هفته هنوز به وعده خود در مورد پرداخت کمک هزینه تحصیلی آن‌ها عمل نکرد‌ه‌است.

این محصلان می‌گویند که در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند و حتی شماری از آن‌ها مجبور به انجام کارهای شاقه فیزیکی در ایران شده‌اند.

محمد نسیم فیروزی به نمایندگی از محصلان افغان در ایران روز سه‌شنبه (۲۷ اکتوبر) در پیامی به رادیو آزادی هشدار داد که اگر کمک هزینه تحصیلی آن‌ها هرچه زودتر پرداخت نشود، در برابر سفارت افغانستان در تهران، چادر اعتراض برپا خواهند کرد.

محصلان افغانستان در ایران می‌گویند که در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند و حتی شماری از آن‌ها مجبور به انجام کارهای شاقه فیزیکی شده‌اند
محصلان افغانستان در ایران می‌گویند که در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند و حتی شماری از آن‌ها مجبور به انجام کارهای شاقه فیزیکی شده‌اند

آقای فیروزی می‌گوید: "به ما وعده داده بودند که مسئله کمک هزینه تحصیلی محصلان را پیگیری و حل می‌کنند، اما متأسفانه هیچکس پاسخگو نیست. امیدواریم که برای بار دوم این صدای ما را به گوش مسئولان برسانید و حق ما داده شود. اگر تا تاریخ ۱۱ عقرب به ما پاسخ ارائه نشود، ما برای بار دوم در برابر سفارت افغانستان در تهران خیمه تحصن برپا خواهیم کرد."

این در حالیست که وزارت مالیه افغانستان دو هفته پیش در پاسخ به درخواست کمک هزینه تحصیلی این محصلان به رادیو آزادی گفته بود که تا یک هفته پول کمک هزینه این محصلان به سفارت افغانستان در تهران انتقال خواهد شد.

محصلان می‌گویند که برای محصلان متاهل که در مقطع دکتورا و ماستری در ایران آموزش می‌بینند، ماهانه ۱۶۰۰-۱۳۰۰ افغانی دریافت می‌کنند و برای محصلان مجرد در دوره ماستری ماهانه ۱۰۰۰ افغانی از سوی ایران پرداخت می‌شود و با توجه به تورم اقتصادی در این کشور، بسیار ناچیز است.

این محصلان همچنین گفته‌اند که این پول برای تحقیق در مقاطع دکتورا و ماستری در ایران ۱۵۰۰۰-۳۵۰۰ افغانی است و برای تحقیق کفایت نمی‌کند.

همچنین افغانستان نیز ماهانه ۸۰ دالر برای هر یک آنها به گونه کمک هزینه می پردازد.

از سویی هم عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در تهران می‌گوید که برای حل مشکل کمک هزینه تحصیلی این محصلان چندین نامه به نهادهای مربوط فرستاده است.

در همین حال حامد عبیدی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفته که فهرست محصلان افغان که در مقاطع دکتورا و ماستری در ایران آموزش می‌بینند، نهایی شده و برای اجرا به وزارت مالیه فرستاده شده‌است.

اما شمروز مسجدی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان حالا می‌گوید که در زمینه پرداخت کمک هزینه این محصلان هنوز چالش‌هایی وجود دارد.

شمروز مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان
شمروز مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

آقای مسجدی گفت: "این معضل کمی مشکل دارد؛ چون آن‌ها شامل محصلانی‌که کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند، نبودند. مقدار پولی‌که باید پرداخته شود، بسیار زیاد است و ما در این مورد با وزارتخانه‌های تحصیلات عالی و امور خارجه در تماس هستیم. وزارت مالیه تلاش می‌کند که از منبعی برای آن‌ها پول دریافت کند. ما در جریان کار هستیم و متأسفانه هنوز به مشکل رسیدگی نشده‌است."

در حال حاضر ۵۰۰ محصل افغان از پوهنتون‌های گوناگون افغانستان در مقاطع دکتورا و ماستری در ۲۱ پوهنتون ایران مشغول آموزش هستند، اما آن‌ها می‌گویند که از سال ۱۳۹۷ کمک هزینه تحصیلی دریافت نکرده‌اند.

پیش از این شماری از محصلان افغان در کشورهای دیگر نیز شکایت کرده‌اند که با چالش‌های اقتصادی رو‌به‌رو هستند، اما کسی به دادشان نرسیده است.

XS
SM
MD
LG