لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۱

پروندۀ‌های مقام‌های پیشین وزارت صحت‌ به لوی سارنوالی فرستاده شده است


فیروزالدین فیروز، وزیر پیشین صحت عامه در یک نشست با مقام‌های ارشد این وزارت
فیروزالدین فیروز، وزیر پیشین صحت عامه در یک نشست با مقام‌های ارشد این وزارت

وزارت صحت عامۀ افغانستان پروندۀ سوءاستفاده از صلاحیت وظیفه‌ای مقام‌های بلندپایۀ پیشین این وزارت را به لوی سارنوالی فرستاده است.

لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید برای بررسی یکی از پرونده‌های مقام‌های پیشین وزارت صحت عامه که هیئت گماشته شده است.

جمشید رسولی، سخنگوی این اداره به رادیوی آزادی گفت که روند بررسی این پرونده‌ها با سرعت ادامه دارد.

جمشید رسولی
جمشید رسولی

آقای رسولی افزود: "در پیوند به وزارت صحت عامه بررسی قضیه‌ای که به ما فرستاده شده ادامه دارد. در کنار این که بخش‌های مربوطۀ لوی سارنوالی روی آن کار می‌کند، یک هیئت ویژه هم به وزارت صحت عامه فرستاده شده تا بررسی‌ها در این باره هر چه زودتر نهایی شود و در روشنایی قانون به مردم اطلاع‌رسانی صورت گیرد."

آقای رسولی می‌گوید که این پرونده یک ماه پیش به لوی سارنوالی رسیده بود.

ادارۀ بازرس افغانستان، فیروزالدین فیروز، وزیر پیشین صحت عامه و ۵ همکارش را در شرایط کرونا مطابق قانون جزا به اتهام اختلاس، آسیب رساندن به منافع عمومی، سوءاستفاده از صلاحیت و سرپیچی از احکام مقام‌های مافوق، به لوی سارنوالی معرفی کرد.

فیروزالدین فیروز، وزیر پیشین صحت عامه
فیروزالدین فیروز، وزیر پیشین صحت عامه

بنا بر گفته مسئولان این اداره، آقای فیروز و موسی زیور معین اداری این وزارت، میرلیث مصطفی، مسئول مرکز حالات اضطراری، حیات‌الله نوابی نمایندۀ طب معالجوی و عضو هیئت معاینه، ناصر اسلام نمایندۀ ریاست فارمسی و عضو هیئت معاینه و عبدالرازق ابراهیمی نمایندۀ آمریت حالات اضطرار را به لوی سارنوالی معرفی شده اند.

با این حال رادیو آزادی به اسنادی در مورد ادعاهای مطرح شده علیه آقای فیروز و همکارانش دست یافته است. بر بنیاد این اسناد، وزارت صحت در ۱۱ حمل روند تدارکاتی ۸ پایه ماشین CR و یک پایه ماشین DR را آغاز کرد.

آقای فیروز برای تهیۀ این وسایل طبی روند قرارداد آن‌ها را با یک شرکت طبی خصوصی به نام قیس‌انیل آغاز کرده، اما قرارداد با این شرکت امضا نشد.

بر بنیاد اسناد که در اختیار رادیو آزادی قرار گرفته است، این شرکت پیش از آن یازده قلم وسایل طبی را به انبار مرکزی وزارت صحت انتقال داده بود.

درمورداین که چرا قرارداد امضا نشد و شرکت قیس انیل بدون امضای قرارداد وسایل طبی را به وزارت انتقال داد، محمدصدیق صدیق، رئیس این شرکت در پیامی به رادیوی آزادی گفت: در مورد این که چرا قرارداد امضا نشد و شرکت قیس انیل بدون امضای قرارداد وسایل طبی را به وزارت انتقال داد، محمدصدیق صدیق، رئیس این شرکت در پیامی به رادیوی آزادی گفت: "کمپنی قیس انیل به این دلیل برخی وسایل طبی را به ستاک مرکزی وزارت صحت عامه انتقال داد که در آن زمان موج کرونا شدید بود و وزارت خواهان همکاری برخی شرکت‌های طبی شده بود. کمپنی قیس انیل هم ۸ قلم وسایل طبی‌اش را به وزارت انتقال داد که پس از امضا نشدن قرارداد کمپنی این وسایلش را یک ماه پس دوباره به دست آورد."

آقای صدیقی دلیل امضانشدن قرارداد را بالابودن بهای این وسایل طبی عنوان می‌کند، موضوعی که برخی منابع در وزارت صحت عامه هم آن را تأیید می‌کنند.

اما وزیر پیشین صحت با وجود امضا نشدن قرارداد، حکم تسلیمی برخی این وسایل را به گدام مرکزی این وزارت داده است.

اسناد نشان می‌دهد که گدام مرکزی وزارت صحت هم پس از تحویل‌گیری این وسایل به حکم ماموسی زیور، معین مالی و اداری این وزارت و بدون بررسی، روند توزیع این وسایل را آغازمی‌کند که در گام نخست یک پایه ماشین CR و برخی وسایل طبی دیگر به تاریخ ۱۹ حمل به کندهار انتقال می‌یابد.

با آن که آقای زیور حاضر به گفت‌وگو با رادیوی آزادی نشد، اما در مدارکی که به رادیوی آزادی رسیده، دلیل انتقال این وسایل طبی نیاز جدی در وضعیت گسترش ویروس کرونا خوانده شده است.

اما برخی از این وسایل ۴ ماه پس از انتقال و بدون مورد این که مورد استفاده قرار گیرند، دوباره به گدام مرکزی انتقال یافتند.

محمد طاووس اشرف نادری، رئیس صحت عامۀ کندهار دربارۀ استفاده نشدن این وسایل به رادیوی آزادی گفت: "زمانی که ماشین به ما رسید، فکر کنم ساخت چین بود و به روی آن به چینی نوشته شده بود. همکاران ما طریقۀ استفاده از آن را نمی‌دانستند. زمانی که وزیر جدید (جواد عثمانی) آمد، از ما خواست که این ماشین را به کابل انتقال دهیم. باز دوباره به کابل انتقال یافت."

اما عبدالقیوم مرزی، رئیس اداری وزارت صحت عامه می‌گوید که اسناد قرارداد این وسایل طبی را دریافت نکرده، اما تأکید می‌کند که در آن زمان هر گامی برای نجات جان مردم برداشته شد.

او می‌افزاید: "در آن زمان به این ماشین‌ها نیاز بود که به امر مقام وزارت باید این ماشین‌ها به ستاک مرکزی انتقال داده می‌شدند. به دلیل نبود قرارداد این وسایل، ما گفتیم که این وسایل را تسلیم نمی‌شویم، اما مقام وزارت هدایت داد که به دلیل ضرورت وقت باید این وسایل را تسلیم شوید و بنام معتمدتان قید کنید."

حمید بهزاد، مسئول بخش ترانسپورت این وزارت در بارۀ انتقال برخی وسایل طبی به کندهار می‌گوید: "ما وسایل را از ستاک مرکزی به دست آوردیم و به میدان هوایی انتقال دادیم. خود فیروزالدین فیروز وزیر وقت هم در همان روز به کندهارمی‌رفت. ما این وسایل را از میدان نظامی به میدان هوایی ملکی کندهار انتقال دادیم و یکجا با وزیر صاحب این وسایل را به ریاست صحت عامۀ کندهار تسلیم کردیم."

اما فیروزالدین فیروز، وزیر پیشین صحت عامۀ افغانستان در پیامی که به رادیوی آزادی فرستاده گفته است که در آن زمان نیاز بود که به زندگی مردم اولویت داده شود.

او می‌گوید در آن زمان نجات جان مردم در اولویت بود تا تطبیق قانون تدارکات.

برای بررسی بهتر این ادعا اسنادی که به رادیوی آزادی رسیده، در آن بخش تدارکاتی و حقوقی وزارت صحت عامۀ افغانستان یک گزارش تفصیلی ارائه کرده که دراین گزارش اقدامات مقام‌های پیشین وزارت صحت و ریاست تدارکات این وزارت خلاف فقرۀ چهارم حکم ماده ۱۰۷ قانون تدارکات و طرزالعمل آن شناخته شده است.

در این فقره آمده است که، انجنیر نظارت کننده، مدیر قرار داد یا هیئت معاینه باید تصدیقنامه‌های اجرای کار یا اسناد پذیرش یا رد تدارکات را به صورت مناسب و در مطابقت با قرار داد، صادر کند.

تلاش کردیم که اطلاعات مربوط به ارزش وسایل این قرارداد را به دست آوریم، اما ریاست تدارکات وزارت صحت عامه از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

این در حالی است که پیش از این اداره بازرس جمهوری اسلامی افغانستان نیز برخی مقام‌های برحال و پیشین وزارت صحت عامه را به سوی استفاده از صلاحیت وظیفوی در باره مصرف بودجه ی مبارزه با کرونا متهم کرده بود.

XS
SM
MD
LG