لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۰

حکومت جو بایدن می‌خواهد توافقنامه صلح افغانستان را ارزیابی کند


جریان امضای توافقنامه صلح با هیپت سیاسی گروه طالبان
جریان امضای توافقنامه صلح با هیپت سیاسی گروه طالبان

پس از اظهار نارضایتی‌ حکومت افغانستان از توافقنامۀ صلح امریکا با طالبان، حکومت جو بایدن، رئیس جمهور جدید امریکا می‌خواهد که این توافقنامه را ارزیابی کند.

در حالی که حکومت افغانستان ملاحظاتی نسبت به توافقنامۀ صلح دوحه میان امریکا و طالبان داشت، حکومت جدید امریکا در نظر دارد تا این توافقنامه ای را که در" ۲۸ فبروری سال گذشتۀ میلادی" به هدف پایان جنگ افغانستان به امضا رسیده بود، ارزیابی کند.

موضوع ارزیابی این توافقنامه از سوی آنتونی بلینکن، نامزد جو بایدن، رئیس جمهور جدید امریکا برای وزارت خارجۀ این کشور در سنای امریکا مطرح شد.

آقای بلینکن گفته که می‌خواهد بداند که در این توافقنامه روی چه موضوعی گفت‌وگو شده است.

آنتونی بلینکن، نامزد جو بایدن
آنتونی بلینکن، نامزد جو بایدن

او می‌افزاید که اگر از طریق این توافقنامه دست‌آوردهای گذشته حفظ نشود، هیچ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

او می‌گوید:‌"من اطمینان ندارم که هر توافقنامه‌ای بین دولت افغانستان و طالبان بدون حفظ دستاوردهای ۲۰ سال گذشته یا دست‌آورد زنان و دختران افغانستان پایدار باشد. ما به آموزش و دسترسی به خدمات بهداشتی و به مسائل مربوط به کار در خارج از خانه علاقه‌مند هستیم. اگر توافقی حاصل شود، اطمینان حاصل می‌کنیم که از این حقوق محافظت می‌شود. اما من تأیید می‌کنم که این کار ساده‌ای نیست، پس ما باز هم به تلاش‌هایمان ادامه می‌دهیم."

هنوز تمام جزئیات توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان علنی نشده است، اما آنچه در رسانه‌ها گزارش شده است، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، قطع ارتباط طالبان با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت‌ها، مورد تهدید قرار نگرفتن امریکا و دیگر همپیمانانش از خاک افغانستان، بیرون کردن طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل و رهایی زندانیان این گروه است.

جریان امضای توافقنامه صلح با هیپت سیاسی گروه طالبان
جریان امضای توافقنامه صلح با هیپت سیاسی گروه طالبان

حکومت افغانستان از این تصمیم ادارۀ جدید امریکا استقبال می‌کند.

وحید عمر، مشاور رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک می‌گوید که این یک اقدام خوب است و باید انجام شود.

پیش از این محمداشرف رئیس جمهوری افغانستان گفته بود که توافقنامۀ امریکا با طالبان روشن نیست، اما امرالله صالح، معاون نخستش گفته بود که حکومت افغانستان متعهد به عملی کردن این توافقنامه نیست.

از سوی دیگر گروه طالبان این توافقنامه را تنها راه پایان دادن به جنگ افغانستان می‌داند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر به رادیوی آزادی گفت که عملی کردن این توافقنامه الزامی است.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان
محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان

رسانۀ بلومبورگ نیز به روز سه‌شنبه به نقل از آقای نعیم نوشته بود که طالبان از ادارۀ جو بایدن می‌خواهد که به توافقنامۀ این گروه با امریکا احترام بگذارد.

این در حالی است که جنرال لوید آستین نامزد وزیر دفاع امریکا نیز به پایان جنگ در افغانستان تأکید می‌کند.

آقای آستین هم به مجلس سنای امریکا گفته که خواهان پایان جنگ در افغانستان است، اما این مهم است که این کشور دیگر تهدیدی برای امنیت امریکا مبدل نشود.

"به باور من این جنگ باید به پایان برسد، ما باید به یک توافقی دست یابیم و همانطور که رئیس جمهور منتخب امریکا می‌خواهد ما می خواهیم در آینده افغانستانی را ببینیم که هیچ خطری برای امریکا نباشد. به همین دلیل تمرکز روی هرگونه هراس‌افگنی مهم است."

جنرال آستین این اظهارات را در پاسخ به پرسش سناتورانی که گفته بودند طالبان متعهد به توافقنامۀ صلح با امریکا نیستند بیان کرده است.

جنرال آستین
جنرال آستین

حکومت جدید امریکا در حالی روی ارزیابی توافقنامۀ این کشور با طالبان و پایان جنگ افغانستان از راه گفت‌وگو تأکید می‌کند که ناامیدی‌ها نسبت به گفت‌وگوهای صلح قطر در حال افزایش است.

هیئت گفت‌وگوکنندۀ دولت افغانستان می‌گوید که آنان برنامه‌ها و اولویت‌های مورد گفت‌وگوشان را به طالبان ارائه کرده‌اند و منتظر هستند که نمایندگان این گروه به میز مذاکره حاضر شوند.

برخی از اعضای این هیئت همچنین طالبان را به نداشتن علاقه برای ادامۀ گفت‌وگوهای مفید و سازنده متهم می‌کنند، اما هیئت گفت‌وگوکنندۀ طالبان می‌گوید که گفت‌وگو میان اعضای این گروه دربارۀ موضوعهای مذاکرات ادامه دارد و این موضوع زمانگیر است.

XS
SM
MD
LG