لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

عبدالله: با وجود تند شدن موضع طالبان گفت‌وگوها ادامه می‌یابند


عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‌گوید که برقراری آتش‌بس خواست همه مردم است و روند صلح از حمایت بین‌المللی برخوردار می‌باشد.

عبدالله عبدالله، رئیس این شورا در نشستی که روز چهارشنبه (۸ دلو) از سوی شبکه زنان افغان در کابل برگزار شد، گفت که آتش‌بس به معنای صلح نه بلکه، به معنی نشان دادن اراده دو طرف به صلح دایمی است.

آقای عبدالله گفت که پس از وقفه دو طرفه و آغاز دوباره مذاکرات، موضع گروه طالبان تند شده‌، اما به گفته‌‌ او این چالش‌ها به معنای پایان مذاکره نیست و باید این روند ادامه یابد.

او در این نشست افزود آزادی زندانیان و بیرون شدن از فهرست سیاه از موضوع‌های توافق‌نامه خواهد بود: "فردا هم وقتی وارد مذاکره می‌شویم، بحث‌ها آغاز می‌شود، پیش‌رفت‌ صورت می‌گیرد. برای امیدواری مردم افغانستان پیدا می‌شود که حالا ما به صلح نزدیک می‌شویم. در آن صورت، مسئله زندانیان مطرح نمی‌باشد یا خارج شدن از لیست سیاه، حتماً این جزء موافقت‌نامه یا جزء توافقاتی می‌باشد که صورت می‌گیرد."

به گفته‌ی آقای عبدالله، مقام‌های ایران پیش از رفتن هیئت طالبان به آن کشور با شورای عالی مصالحه ملی تفاهم کرده بود و او نیز با مقام‌های آن کشور آتش‌بس فوری و بشردوستانه و بحث روی هر موضوع در گفت‌وگوهای صلح را مطرح کرده‌است.

او می‌گوید که زنان افغان در طول چند دهه جنگ‌ بیش‌ترین قربانی را متحمل شده و هرگز روی حقوق زنان در گفت‌وگوهای صلح معامله نمی‌شود.

این در حالی‌ است که نگرانی از روند نه چندان روشن این گفت‌وگوها، نگرانی فعالان حقوق زنان را برانگیخته‌است.

روشن مشعل مسئول دادخواهی شبکه زنان افغان در این نشست گفت: "حذف زنان و خواست‌های آنان در این‌ پروسه، حذف عدالت و پایداری پروسه صلح خواهد بود. زنان اجازه نخواهند داد تا با تعاملات سیاسی و تامین منافع فردی و گروهی حقوق بشری و شهروندی‌شان نقض و دستاوردهای‌شان در عرصه‌های‌مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و مهم‌تر از همه تحصیلی‌شان یک‌بار دیگر قربانی گردد."

از زمانی که گفت‌وگوهای صلح مطرح شده هرازگاهی نگرانی‌هایی در باره دستاوردهای دو دهه اخیر به ویژه آزادی‌های مدنی، حقوق زنان، آزادی بیان و آموزش دختران مطرح می‌شود. گروه طالبان موضع خود را در این خصوص به صورت روشن بیان نکرده است.

XS
SM
MD
LG