لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

انعکاس مطالب افغانستان در شماری از روزنامه های جهان


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان

تعداد زیادی از روزنامه‌ها و نشریه‌های غربی و جهانی در شماره‌های اخیر خود در مورد آتش‌سوزی در تانکرهای نفت و گاز در گمرک اسلام قلعه هرات مطالبی را به نشر رسانده اند.

وزنامه‌های واشنگتن پست، نیویورک تایمز ،گاردین بریتانیا روزنامه‌های خاور میانه و اسراییل، پاکستان و هندوستان در این مورد گزارش‌ها و مطالبی را نشر کرده اند.

  • میل آنلاین

نشریه میل آنلاین نوشته که دو انفجار در حادثه آتش‌سوزی به اندازه شدید بود که ستلایت‌های اداره هوانوردی امریکا ناسا آنرا ثبت کرد.

نشریه از قول والی هرات نوشته که در ساعات اول نزدیک شدن به محل بسیار خطرناک بود و با انفجار هر دبه گاز پارچه‌های آنها تا صد متر دورتر می‎پریدند.

میل آنلاین به یک موضوع دیگر هم در این رابطه اشاره کرده که امریکا بر تجارت نفت و گاز ایران تحریم وضع کرده، اما برای افغانستان استثنا قایل شده و اجازه داده است که افغانستان نفت و گاز خود را از ایران خریداری کند.

خبرنگار رادیو آزادی که به محل حادثه رفته می‌گوید تمام موترهای باربری در اسلام قلعه تخریب شده اند، اما به نوشته میل آنلاین والی هرات گفته که آن‌ها توانستند ۱۲۰۰ لاری باربری را نجات بدهند.

رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات گفته است که خسارت مالی این آتش‌سوزی برای تجار افغان از ۲۰۰ میلیون دالر بیشتر می‌باشد و ده‌ها نفر در آن زخمی شده اند.

  • دیلی تلگراف

روزنامه دیلی تلگراف چاپ بریتانیا به یک موضوع دیگر مربوط به افغانستان پرداخته و مطلبی را به نشر رسانده است تحت عنوان "فرار مغزها از افغانستان."

روزنامه می‌نویسد جوانان و مردم چیز فهم افغانستان امروز از یک دیگر می‌خواهند که از خود محافظت کنند و از همه چیز دوری نمایند.

روزنامه تصاویر جوانان را در یک قهوه خانه یا کافه در غرب کابل نشر کرده که دختران و پسران آزاد نشسته و گیلاس چای و یا قهوه در دست دارند.

روزنامه با نشر چنین تصاویر اضافه می‌کند که نسل جوان افغانستان در ۲۰ سال گذشته بسیار آزاد و لبرال تربیه شده و تعلیمات عالی گرفته اند. به نوشته روزنامه این جوانان با لباس‌های مدرن و مفشن خود را آینده کشور شان حساب می‌کنند.

اما موج اخیر حملات بر فعالان حقوق بشر، سیاستمداران، علما، قشر تعلیم یافته و ژورنالیستان، در بین این جوانان زنگ خطر را بصدا در آورده است.

مرضیه مهاجری نطاق تلویزیون به روزنامه گفته است این موضوع بسیار مهم است و بسیاری دوستان وی قصد فرار از کشور را دارند.

در این اواخر حملات هدفمند بر فعلان جامعه مدنی مقامات امنیتی و دولتی و ژورنالیستان افزایش یافته که کشته شدن خبرنگار رادیو آزادی در هلمند الیاس داعی هم نمونه آن است.

روزنامه دیلی تلگراف می‌نویسد یک تعداد افرادیکه از افغانستان فرار می‌کنند در بیرون انتظار می‌مانند که دوباره برگردند، اما زمانیکه انتظار طولانی می‌شود آنها با آرامش کشور دیگر عادت می‌کنند و نمی‌خواهند به افغانستان برگردند که این افغانستان را به یک خطر بزرگ خالی شدن از مغزها رو به رو می‌سازد و افغانستان از ثمر و تجربه تلاش‌های ۲۰ ساله در رشد جوانان خود، محروم می‌شود.

XS
SM
MD
LG