لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

نامهٔ سرگشاده طالبان به امریکا؛ توافق‌نامه دوحه را به‌گونه کامل تطبیق کنید


آرشیف، امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
آرشیف، امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

طالبان بار دیگر از ایالات متحدۀ امریکا خواسته اند که به توافق‌نامه دوحه احترام بگذارد.

طالبان می‌گویند، بهترین راه پایان به طولانی‌ترین جنگ ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان، تطبیق کامل توافق‌نامه دوحه است که بین این گروه و امریکا در ۲۹ فبروری سال گذشته در شهر دوحه پایتخت قطر امضا شد.

این خواست را ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر در یک نامه‌ سرگشاده به مردم امریکا مطرح کرده.

این خواست طالبان در حالی مطرح شده که امریکا گفته این توافق‌نامه را مرور می‌کند.

ملا عبدالغنی برادر
ملا عبدالغنی برادر

در این نامه که در ویب‌سایت طالبان نشر شده، ملا برادر که از جانب طالبان توافق‌نامه دوحه را با زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان امضا کرده می‌گوید، اکنون یک سال بعد از امضای این توافق‌نامه، از امریکا می‌خواهد که به تعهداتش پابند بماند.

گروه طالبان بارها طرف مقابل را به تطبیق کامل توافق‌نامه فراخوانده‌، اما تکرار این نکته در یک نامه‌ای سرگشاده، در حالی‌که ادارۀ رئیس جمهور جو بایدن این توافق‌نامه را مرور می‌کند که در سه ماه دیگر نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کنند یا خیر، قابل توجه است.

این در حالیست که امروز چهارشنبه و فردا پنج‌شنبه وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در یک نشست آنلاین در کنار سایر مسایل روی آینده حضور این پیمان در افغانستان نیز بحث می‌کنند.

لوید آستین وزیر دفاع جدید امریکا نیز برای نخستین بار در این اجلاس شرکت می‌کند.

ایالات متحده در مورد خواست اخیر طالبان چیزی نگفته، اما مقام‌های ارشد امریکایی قبلاً طالبان را به نقض توافق‌نامه دوحه متهم کرده‌اند.

مقام‌های امریکایی می‌گویند، گروه طالبان خشونت‌ها را کاهش نداده‌، روابطش را با شبکه القاعده قطع نکرده و مذاکرات صلح بین افغان‌ها را با حسن نیت دنبال نکرده‌است.

سرمنشی ناتو نیز روز دوشنبه گذشته گفت، گروه طالبان همۀ مواد این توافق‌نامه را عملی نکرده‌است.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو
ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو

ینس استولتنبرگ گفت، ناتو برای خروج از افغانستان عجله‌ ندارد. او گفت طوری که در توافق‌نامه آمده باید اطمینان حاصل شود که افغانستان دوباره به پناهگاه امن تروریستان مبدل نمی‌شود.

در مورد اینکه که چرا طالبان در این مقطع زمانی نامه را ارسال کرده‌اند، محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، شب گذشته (۲۸ دلو) به رادیو آزادی گفت: "با خارجی‌ها تقریباً بیش از ۱۸ ماه مذاکرات صورت گرفت و در نتیجه یک توافق به میان آمد. گرچه بارها ابراز گردیده و برای مردم واضح شده، باز هم در این مقطع زمانی مناسب دیده شد که این موضوع باز هم به جهانیان واضح تر گردد."

در این حال، معاون اول رئیس جمهور افغانستان، به این نامه طالبان واکنش نشان داده است.

امرالله صالح در صفحه فیسبوکش نوشته، اگر طالبان ادعا می‌کنند که از حمایت اکثریت جامعه برخوردار هستند، پس چرا از انتخابات می‌ترسند؟

به گفتۀ او این گروه هرگز از واژه‌های انتخابات و اجماع عمومی استفاده نمی‌کند.

روح‌الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز شب گذشته به رادیو آزادی گفت، گروه طالبان خواستار تطبیق کامل توافق‌نامه دوحه است، اما چه وقت خود آن را عملی کرده‌اند: "طالبان باید به میز مذاکرات صلح حاضر شوند و به خشونت‌ها پایان دهند. متاسفانه که این دو کار را طالبان نکرده‌اند و موقف بسیار جدی در قبال رسیدن به قدرت را دارند."

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

در این نامه طالبان با اشاره به دو موضوع مورد نگرانی در گفتگوهای صلح نیز گفته اند که به حقوق زنان و آزادی رسانه‌ها، در پرتو اصول اسلامی و منافع ملی کشور، متعهد خواهند بود.

اما در این نامه گفته نشده که در صورت عدم تطبیق کامل توافق‌نامه دوحه توسط ایالات متحده، واکنش طالبان چه خواهد بود؟

اما قبل از این گروه طالبان هشدار داده بود که در صورت عدم تطبیق توافق‌نامه دوحه، حمله‌ها را بر اهداف امریکایی و نیروهای بین‌المللی که در یک سال گذشته متوقف کرده بود، از سر خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG