لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

هشت صبح به گفته‌های اشرف غنی دربارهٔ انتقال قدرت پرداخته است


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

سخنان تازه محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در مراسم گشایش سال سوم شورای ملی و خاتمه دادن به روند سرپرستی‌ها در اداره‌های دولتی از موضوع‌های اصلی مورد بحث درسرمقاله‌های روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح به آن اظهارات رئیس جمهور در مراسم گشایش سال سوم دور هفدهم شورای ملی تمرکز کرده که گفته است انتقال قدرت از طریق انتخابات یک اصل است و هیچ نوع معامله در آن صورت نمی‌گیرد.

سرمقاله نویس نوشته است این سخنان آقای غنی چیزی غیر از واکنش رسمی او به طرح تازه فرستاده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان تفسیر نمی‌شود.

نویسنده نگاشته است، ظاهرا از سخنان رئیس جمهور غنی چنین معلوم می‌شود که وی آماده است تا برای صلح و مشارکت دموکراتیک طالبان در قدرت، زمان حکومت خود را کم کند و انتخاباتی برگزار شود که مدیریت آن برعهده جامعه جهانی خواهد بود.

اما به گفته نویسنده هشت صبح، هشدار ضمنی آقای غنی این است که او در برابر هر طرحی که باعث انحلال نهادهای قانونی و یا تعدیل قانون اساسی شود مخالفت خواهد کرد.

نویسنده این اظهارات رئیس جمهور غنی را ستوده اما پرسیده است که آیا گروه طالبان می‌تواند با برگزاری انتخابات زود هنگام تحت مدیریت جامعه جهانی قانع شوند؟

به باور نویسنده ممکن برای این سوال پاسخ نباشد، زیرا این گروه بارها آقای غنی را عامل دوام جنگ و تنها مانع روند صلح معرفی کرده‌اند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد هم تاکید کرده است که رسیدن به قدرت و اقتدار به اراده مردم ارتباط دارد.

در سرمقاله آمده است اگر طالبان و یا هر گروه دیگر بخواهند که قدرت را بدست بیاورند باز هم نیاز است تا رای مردم را با خود داشته باشند و به ملت مراجعه کنند.

روزنامه به آن سخنان محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور اشاره کرده که گفته است قدرت را از راه قانونی به جانشین خود می‌دهد تا دست آوردهای ۲۰ ساله مصوون بماند.

نویسنده افزوده است این سخنان آقای غنی درست و بجا است زیرا افغانستان یک نظام مردم‌سالار دارد که با رای مردم انتخاب شده است و حکومت آینده هم بربنیاد طرح بیگانه‌ها نه بلکه به اساس قانون اساسی، به خواست و رای مردم انتخاب می‌شود.

  • مسیر

و روزنامه مسیر در سرمقاله‌اش روی مساله خاتمه دادن به روند سرپرستی‌ها تاکید کرده است.

در سرمقاله آمده است هر چند در سال جاری ولسی جرگه برای اکثریت اعضای کابینه رای تایید دادند اما هنوز هم برخی اداره‌ها از سوی سرپرستان اداره می‌شوند.

نویسنده نوشته است این مساله تنها در کابینه نه بلکه هنوز هم اکثر اداره‌های دولتی به سطح ولایت‌ها از سوی سرپرستان اداره می‌شود و این مساله نه این که اعتماد مردم را نسبت به حکومت کم کرده بلکه مشکلات زیادی را در امور کاری نیز بمیان آورده است.

نویسنده تاکید می‌کند ادامه سرپرستی در اداره‌های دولتی زمینه فساد و کم کاری را مساعد کرده است.

به باور نویسنده اگر حکومت واقعا بخواهد شفافیت را به میان آورد پس بهتر است بسیار زود روند سرپرستی را خاتمه دهد و اجازه بدهد تا ولسی جرگه برای افغان‌های واقعی، خدمتگار و برای کسانی رای بدهد که در چنین شرایط حساس درد ملت را درمان کنند.

XS
SM
MD
LG