لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

پنتاگون: تعهد واشنگتن در قبال افغان‌های که با نیروهای امریکایی کار کرده اند پابرجاست


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در ولایت کندهار
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در ولایت کندهار

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده امریکا می‌گوید که تعهد واشنگتن در مورد آنعده از افغان هایی که با نیروهای امریکایی در افغانستان کار کرده اند پابرجاست.

اما او گفته که اداره‌های داخلی این کشور هنوز در حال انجام مراحل تصمیم‌گیری در مورد آینده این کارمندان است.

براساس گزارش‌ها، در حال حاضر بیش از هجده هزار ترجمان و کارمند افغان نیروهای امریکایی در انتظار دریافت ویزه ایالات متحده اند.

نگرانی‌ها در مورد سرنوشت این ترجمان‌ها و کارمندان افغان در حالی افزایش یافته که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از اول ماه می امسال آغاز شده و قرار است که تا یازدهم سپتمبر همۀ این نیروها افغانستان را ترک کنند.

جان کربی سخنگوی پنتاگون
جان کربی سخنگوی پنتاگون

اما کربی روز سه‌شنبه اول جون در کنفرانس خبری‌ای در پنتاگون گفت: "اداره‌های داخلی امریکا این مسئله را بسیار جدی گرفته اند و به زودترین فرصت ممکن به آن پرداخته می‌شود. اما باید اطمینان حاصل کنیم که این کار را درست انجام دهیم، و مطمئن شویم که این کار مصون و موثر است و این که ما به تمام مشکلات احتمالی آن بپردازیم و آنرا بررسی کنیم. اما همه فکر می‌کنند که این یک موضوع فوری است."

کربی افزوده که واشنگتن می‌داند که در قبال این افراد تعهد ویژه دارد و آنها از خطراتی که این افراد به دلیل کار با نیروهای امریکایی متحمل شده اند و هنوز هم تحمل می‌کنند هم آگاهی دارند.

به گفتۀ سخنگوی وزارت دفاع امریکا، در حال حاضر کار با وزارت خارجه و دیگر اداره‌های امریکا جریان دارد.

پیش از این الیزابت نیومان معاون پیشین مبارزه با تروریسم و جلوگیری از تهدید‌ها در وزارت امنیت داخلی امریکا هفته پیش با ارسال نامه به قصر سفید در مورد کارمندان افغانی که با نیروهای امریکایی کار کرده اند و در حال حاضر در افغانستان باقی مانده اند ابراز نگرانی کرده بود.

او گفته بود که نیاز است تا این ترجمان‌ها و همکار‌های افغان نظامیان امریکایی هرچه زودتر با خانواده‌های‌شان از افغانستان بیرون شوند.

برخی ترجمان‌های افغان که در کنار نیروهای امریکایی در افغانستان کار کرده اند، نگرانی مشابهی دارند.

بریالی رحیمی ۳۳ ساله می‌گوید که در ۲۲ ولایت در وضعیت بد امنیتی در کنار نیروهای امریکایی وظیفه اجرا کرده و اکنون که نیروهای امریکایی در حال بیرون شدن اند او نگران جان خود و خانواده‌اش است.

او به رادیو آزادی بیشتر گفت: "خواهان کمک از امریکا استیم. نصف عمر خود را صرف خدمت با نیروهای امریکایی کرده ایم و فعلاً تهدید بزرگ متوجه خودم و اعضای خانواده‌ام است."

رحیمی می‌افزاید که با وجود درخواست‌های مکرر از امریکا برای دریافت ویزه او موفق به این کار نشده و هنوز هم منتظر است.

محمد واصل فایض باشنده کاپیسا یکی از ترجمان‌های دیگر افغان است که می‌گوید: "از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ همراه با نیروهای آیساف در ولایت‌های کندهار و هلمند وظیفه اجرا کردیم. وظایف خطرناک عملیاتی و اوپراتیفی. امیدوارم دولت امریکا برای همه کسانی که با نیروهای امریکایی و آیساف کارکرده اند، ویزه بدهد. زیرا ناتو همه در حال برآمدن اند و باقی ماندن ترجمان‌ها در افغانستان خطر بزرگ است."

به گفتۀ فایض، او اسناد کافی برای دریافت ویزه امریکا دارد، اما درخواست او رد شده و او اکنون بی‌سرنوشت و نگران آینده خود است.

براساس معیار‌های اردوی امریکا، ترجمان هایی که با نیروهای این کشور کار می‌کنند براساس برنامه ویژه ویزه مهاجرت ایالات متحده درخواست کرده می‌توانند.

براساس قانون امریکا، درخواست برای ویزه این کشور در جریان ۹ ماه نهایی می‌شود.

اما برخی ترجمان‌ها و کارمندان افغان که در کنار نیروهای امریکایی کار کرده اند از چندین سال منتظر دریافت ویزه اند.

XS
SM
MD
LG