لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

اوج کرونا در بغلان؛ یک باشنده‌ خنجان: هر ۱۵ عضو خانوده‌ام به کووید۱۹ مبتلا شده اند


آرشیف، شماری از افراد مبتلا به ویروس کرونا
آرشیف، شماری از افراد مبتلا به ویروس کرونا

کرونا در بغلان در حال افزایش است و مردم از کمبود آکسیجن و نارسائی در عرضه خدمات صحی شکایت دارند.

ریاست صحت عامه بغلان نیز نگران این وضعیت است اما می‌گوید تلاش دارند به این بحران رسیدگی مناسب نمایند.

نعمت الله عابدی مرد چهل سالۀ از قریه یکاولنگ ولسوالی خنجان بغلان است.

او به رادیو آزادی گفت تمامی پانزده عضو خانوده‌اش به کرونا مبتلا شده است وهمه خنجان وضعیت مشابهی را دارد: "یک هفته است که هر روز گاهی دو نفر گاهی سه نفر از فامیلم را شفاخانه می‌آروم. مریض‌های که خیلی وضع شان خراب باشد به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند و بسیاری مردم حتی نمی‌خواهند نزد داکتر بروند."

شماری از باشنده‌‎های خنجان می‌گویند که رقم مبتلایان در این ولسوالی نسبت به موج اول و دوم کرونا بیشتر است.

ظاهر وطندوست از فعالین مدنی و باشندۀ ولسوالی خنجان است. او می‌گوید: "شاید شصت تا هفتاد درصد مردم مبتلا باشند و دلیلش هم عدم قرنطین و بی‌پروایی مردم در مقابل این مرض می‌باشد."

ازدحام مردم در پشت دواخانه‌های شهرک خنجان نیز زیاد است.

کسی دنبال دوا آمده و کسی هم دنبال آکسیجن و وسایل کمکی برای تنفس.

عبدالروف که در شهرک خنجان دواخانه دارد از افزایش روز افزون مشتریان خود می‌گوید: "خیلی خیلی زیاد شده و در مقابل هر دواخانه بیماران زیادی از این مرض دیده می‌شوند. اینجا کمبود آکسیجن است و کلینیک هم توانایی رسیدگی به این همه بیمار را ندارد."

وضعیت در دیگر ولسوالی‌ها و مرکز ولایت بغلان نیز مشابه است.

داکتر عثمان شیرزی در یکی از نقاط مزدحم شهر پلخمری معاینه خانه دارد.

او می‌گوید روزانه به حدود صد بیمار مبتلا به کرونا رسیدگی می‌کند: "من روزانه پنجاه تا صد مریض کرونایی را معالجه می‌کنم و همین‌طور کلینیک و دوا خانه‌های دیگر. مردم زیادی به این مرض مصاب شده‌اند. چنانی که می‌شود گفت بالاتر از دو دور گذشته."

این وضعیت باشنده‌های بغلان را به شدت نگران کرده، مخصوصاً که امکانات صحی به ویژه آکسیجن و دستگاه‌های کمکی برای تنفس در این ولایت محدود است.

نوید شکور زاده یکی از باشنده‌های بغلان می‌گوید این‌بار نسبت به دو موج گذشتۀ کرونا، نگرانی او و دیگر باشنده‌های بغلان بیشتر است: "بغلان با کمبود آکسیجن مواجه است و عرضه خدمات صحی نیز نا کافی می‌باشد واگر قرنطین نشود و عرضه خدمات صحی بهتر نگردد ما شاهد فاجعه‌ای در بغلان خواهیم بود."

داکتر محب‌الله حبیب رئیس صحت عامه بغلان نیز می‌پذیرد که وضعیت در بغلان نگران کننده است.

او از مردم می‌خواهد سفارش‌های صحی را جدی بگیرند و می‌گوید مشکل نبود آکسیجن به زودی حل خواهد شد: "شیوع کووید۱۹ در این دور خیلی زیاد هست و ما هم نگران افزایش بیش از حدی آن هستیم. ما تاحدی به کمبود آکسیجن مواجه هستیم ولی با فعال شدن دستگاه تولید آکسیجن در بغلان این مشکل برطرف شود. راه حل فقط اعمال قرنطین و مراعات توصیه های صحی از جانب مردم می‌باشد."

او از ارایه آمار مبتلایان به کرونا و مرگ ومیر ناشی از آن خودداری کرد و گفت طبق لایحه جدید آمارها از طرف وزارت صحت اعلام می‌شوند.

رئیس صحت عامه بغلان افزود ریاست صحت تنها آمار کسانی که به مراکز صحی مراجعه کرده اند را دارد در حالیکه هشتاد تا نود درصد بیماران کووید۱۹ مراجعه نکرده و به تداوی خانگی رو آورده اند.

آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت صحت عامۀ افغانستان نشان می‌دهد که بیش از ۸۸ هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و بیش از ۳۴۰۰ تن جان داده اند.

اما این وزارت می‌گوید ارقام اصلی ممکن خیلی بلندتر از این باشد.

XS
SM
MD
LG