لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۲

داکتران: فروشنده‌گان مواد مخدر با تبلیغات مانع تداوی معتادان می‌شوند


معتادین مواد مخدر
معتادین مواد مخدر

داکتران درمان اعتیاد می‌گویند، قاچاقبران و فروشنده‌های مواد مخدر با تبلیغات منفی در میان معتادان، مانع بستری شدن آنان در مراکز ترک اعتیاد می‌شوند.

وزارت صحت عامه افغانستان علت اصلی افزایش شمار معتادان را دسترسی آسان به مواد مخدر و تشویق جوانان از سوی قاچاقبران و فروشنده‌گان مواد مخدر به استفاده از این مواد میداند.

معتادان نیز میگویند، فروشنده گان مواد مخدر نخست به جوانان بگونه رایگان مواد میدهند، اما وقتی معتاد شدند، با تهدید و تطمیع، مانع بستری شدن معتادان در مراکز ترک اعتیاد میشوند.

عبدالخلیل و عبدالباسط که با وجود تلاش فروشنده‌گان مواد مخدر برای جلوگیری از تداوی آنان، خود شان را به مرکز تداوی رسانده اند، میگویند، فروشنده‌گان مواد مخدر با تبلیغات وسیع در اجتماع های معتادان، مانع ترک اعتیاد میشوند.

او میگوید: "پرچون فروشان مواد مخدر برای ما میگویند، اگر عمل را ترک کنی میمری. آنان آب را خت کرده ماهی می‌گیرند تا پول بدست بیاورند و از ما استفاده کنند، از ما نوکر جور کنند. تا ما سال – دوازده ماه بوجی در پشت و بوتل جمع کنیم و بفروشیم و پولش را برای این نامردها بیاوریم. این نامردها دروغ میگویند، اینها سوداگران مرگ استند."

او میگوید: "ساقی همیشه کوشش میکند که مواد را بالای ما بفروشد. چیزهای میگوید که از مواد مخدر خوشت بیاید، نه این که بگوید مواد را ترک کن. ساقی ها همیشه برایم میگفتند که نشه را ترک نکن، زیرا نشه برایت زنده‌گی میدهد، برایت غیرت میدهد. این تشویق ها کار مافیایی مواد مخدر است."

بر علاوه تجمع معتادان در کنار جاده ها در ولایات، در دو سال اخیر چندین ساقی‌خانه بزرگ در نقاط مختلف شهر کابل ایجاد شده و فروشنده‌گان مواد مخدر با استفاده از این ساقی‌خانه‌ها، انواع تازه مواد مخدر، به ویژه مواد مخدر کیمیاوی را در میان معتادان ترویج ساخته اند.

داکتر مطیع‌الله وزیری میگوید، در جریان تداوی معتادان آنان دریافته اند که فروشنده‌گان مواد مخدر برنامه مشخصی تبلیغاتی را برای معتادان روی دست گرفته اند و در این تبلیغات، مراکز ترک اعتیاد بد تر از زندان معرفی شده است.

او میگوید: "مافیایی مواد مخدر نمیخواهند که معتادان مواد را ترک کنند و بگونه مانع بستری شدن آنان میشوند و انگیزه تداوی را از آنان می گیرند. زیرا در زمان استفاده از مواد به آنان تبلیغات منفی صورت گرفته، مثلاً تا زمانی که خون شما تبدیل نشوند، شما درمان نمی‌شوید، در حال که چنین نیست. تداوی اعتیاد، تداوی روانی مضمنی است که به روان انسان تعلق دارد، نه به خون انسان."

مسوولان مراکز ترک اعتیاد میگویند، مافیایی مواد مخدر شبکه های وسیع را ایجاد کرده اند و حتی زمانی که وزارت صحت عامه میخواهد معتادان را از یک محل مشخص جمع آوری کند، این شبکه‌ها پیش از آن معتادان آن محل را با استفاده از موترها از آن محل به محل دیگر انتقال میدهند تا مانع بستری شدن آنان شوند و مشتریان شان را از دست ندهند.

داکتر فرید بزگر میگوید، فعالیت این شبکه‌های مافیایی به حدی وسیع و تاثیر گذار است که مردم در برخی محلات مانع فعالیت مراکز ترک اعتیاد می‌شوند، اما به گفته وی، اگر معتاد به ترک اعتیاد تصمیم بگیرد، هیچکس مانع وی شده نمیتواند.

او می‌گوید: "ما خود با این مشکل روبرو شدیم. یکجا خانه را برای مرکز تداوی به کرایه گرفتیم، در آنجا همسایه‌ها اعتراض کردند و ما را از آنجا بیرون کردند. بعدها خبر شدیم که مافیا آنان را به این کار تشویق کرده بودند. مافیایی مواد مخدر تبلیغات میکنند، اما هرگاه کسی صادقانه بخواهد که تداوی شود، امکان تداوی وی وجود دارد. فریب دادن معتاد خیلی سخت است، زیرا وی سال‌ها از مواد مخدر استفاده کرده و متخصص اعتیاد است. وی میداند کی ها وی را فریب میدهند، کی‌ها از وی استفاده میکنند و مراکز تداوی چقدر موثر است."

وزارت صحت عامه در بیش از ۸۰ مرکز ترک اعتیاد در افغانستان، سالانه حدود ۴۰ هزار معتاد را تداوی میکند، اما به دلیل دسترسی آسان به مواد مخدر و تشویق فروشنده گان مواد مخدر، بیش از شصت در صد آنان پس از رخصت شدن از شفاخانه، دوباره به مواد مخدر معتاد میشوند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:23 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG