لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۹

حکومت افغانستان: در اثر شدت جنگ ۳۰ هزار خانواده به کابل آواره شده اند


شماری از خانواده‌ های که از ترس جنگ از مناطق شان فرار کرده و به شهر کابل پناه آورده اند.
شماری از خانواده‌ های که از ترس جنگ از مناطق شان فرار کرده و به شهر کابل پناه آورده اند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید تا کنون ۳۰هزار آواره جنگ وارد کابل شده اند.

این وزارت می‌گوید آوارگان به کمک‌های اولیه و سرپناه نیاز دارند و جامعه جهانی باید در این زمینه افغانستان را کمک کند.

مقام‌های این وزارت می‌گویند تلاش دارند کمک‌های مواد غذایی و غیر غذایی به آوارگان رسانیده شود و تا یک هفته دیگر برای این آوارگان یک کمپ ایجاد خواهد شد.

غلام بهاالدین جیلانی وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث امروز سه‌شنبه (۱۹ اسد) در یک نشست خبری در کابل گفت: "ما برای ۵۰۰۰ آواره تا یک هفته دیگر خیمه ترتیب خواهیم داد و در نظر داریم برای آوارگان یک کمپ ایجاد کنیم. خواست ما از جامعه جهانی این است که در رسانیدن کمک‌های غذایی و غیر غذایی بی‌درنگ ما را کمک کنند."​توزیع کمک های غذایی برای شماری از بیجا شده های ولایات کندز و تخار در کابل

صدها آواره از هلمند تا کندز و شبرغان و دیگر ولایت‌ها روی زمین در شهر کابل با کودکان و زنان شب را سحر می‌کنند و چشم به راه رسیدن کمک اند.

لیلما آواره جنگ از تخار؛ شوهرش سرباز است در خط نخست نبرد رفته او با کودکان و پدر شوهرش به کابل پناه آورده است: "در آفتاب سوزان با کودکان خود از تخار رفتیم کندز باز آنجا جنگ شد آمدیم کابل. هیچ چیز با خود نیاوردیم شوهرم سرباز است در جنگ ورسج رفته کودکانم گرسنه هستند حویلی داشتیم زندگی داشتیم طالبان حمله کردند بسیار جوانان را کشتند."

او می‌گوید که چند تن از اعضای خانواده‌اش در آن ولایت گیر مانده اند.

عبدالطیف از آوارگان هلمند می‌گوید چند روزی است با کودکان و خانواده خود به کابل پناه آورده و شب و روزهای بی‌آب و نان را روی جاده‌ها صبح می‌کنند: "مهاجر شدیم طالبان ما را به زور بیرون‌ کردند و از خانه ما در لشکرگاه به حیث سنگر استفاده می‌کردند بسیاری از خانواده‌های ما آنجا مانده اند."

پس از آغاز خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان گروه طالبان به حمله‌های خود در بخش‌های از کشور شدت بخشیده اند.

این حمله‌ ها اما در ماه‌های پسین بی‌پیشنه بوده اند -حمله‌های که به دور از تلفات غیر نظامیان هم نبوده است.

شماری از خانواده های بیجا شده از ولایات شمال افغانستان به کابل
شماری از خانواده های بیجا شده از ولایات شمال افغانستان به کابل

این نبردها واکنش‌های جهانی و نهادهای حقوق بشری را برانگیخته است. در حالیکه طالبان نمی‌پذیرند در جنگ‌ شان به غیر نظامیان آسیب رسیده باشد، آوارگان این نبرد‌ها می‌گویند از زیان‌های مالی تا تلفات جانی به آنان وارد شده و خانه‌های‌ شان را چور و چپاول کرده اند.

اینان می‌گویند دلیل پناه آوردن‌ شان به کابل این است که‌ طالبان از خانه‌های آنان به عنوان سنگر جنگ استفاده می‌کنند، ادعا هایی که روز پیش ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه در پیام صوتی که به رادیو آزادی فرستاده بود، رد کرده.

بربنیاد آمار وزارت امور مهاجرین و وزارت دولت در امور حوادث در دو ماه پسین در نتیجه این جنگ ها ۶۰ هزار خانواده بیجا شده اند. از این میان ۵۳ هزار خانواده تاکنون کمک‌های اولیه دریافت کرده اند.

XS
SM
MD
LG