لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

بازار گیاه‌های کوهی در غور پر رونق شده است


یک مرد در غور در حال جمع‌آوری گیاه از کوه
یک مرد در غور در حال جمع‌آوری گیاه از کوه

برخی مردم محلی به دنبال خشکسالی و فقر اقدام به چیدن و فروش گیاه‌های کوهی کرده اند.

سید محمود احمدی ۴۳ ساله از خشکسالی و بیکاری به جمع آوری گیاه‌های کوهی رو آورده: "صبح ساعت ۸ می آیم تا ساعت ۳ به کوه هستم و "یامه" {نام گیاه کوهی در غور} جمع می‌کنم، می برم می‌فروشم."

او در روستای "کاسی" در دامنۀ کوه‌های سفید کوه با همسر، دو دختر و سه پسرش در خانۀ گلی یک طبقه‌ای زندگی می‌کند.

احمدی به رادیو آزادی گفت که امسال زراعت او و دیگر روستانشینان به دلیل خشکسالی حاصل خوب نداده: "۲۰ من گندم کشت کردم باور کنید، ۲۰ من. همه زرد شد، خشک شد، حاصل نداد."

او روزانه دو کیلومتر راه را می‌پیماید که برای تامین مخارج زندگی‌اش گیاه‌های کوهی را جمع آوری کند، از جمله "یامه": "یامه خوب است کیلوی ۱۵۰ افغانی خریدار دارد. ما هم به سختی آنرا جمع می‌کنیم. چون مردم زیاد جمع کرده، به کوه‌ها کم پیدا می‌شود."

یامه گیاه طبی همیشه سبز با ذایقه ترش می‌باشد.

گیاه کوهی در غور
گیاه کوهی در غور

مردم آنرا جمع آوری می‌کنند و پس از کوبیدن به فروش می‌رسانند.

برخی‌ها می‌گویند که از آن در ساخت دارو برای درمان بیماران استفاده می‌شود. اما برخی مردم و مسئولان حکومت پیشین می‌گفتند از آن در روند تولید مواد مخدر کار گرفته می‌شود.

احمدی روزانه برای هشت ساعت "یامه" جمع آوری می‌کند.

او به رادیو آزادی گفت که روزانه سه الی چهار کیلو یامه می چیند و در بدل هر کیلو ۱۵۰ افغانی دریافت می‌کند.

اما او از آمدن زمستان نگران است :"بیکاری اوج گرفته، طالب‌ها آمدند فقر افزایش یافته است. حال خوب است. همین یامه است، زمستان مردم چه بخورند؟ از طالبان می‌خواهم که به حال مردم توجه کند."

اما احمدی اکنون به این باور است که می‌تواند از طریق جمع آوری این گیاه با ارزش کوهی به برخی احتیاجات روزمره زندگی‌اش رسیدگی کند.

تنها سید محمود احمدی نیست که کار شاق می‌کند، پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان تعدادی زیادی مردم بیکار شده اند و مصروف کارهای شاق هستند.

گل احمد الماس خبرنگار محلی در غور است.

گیاه های کوهی در ولایت غور
گیاه های کوهی در ولایت غور

او پس از تسلط طالبان در غور کارش را از دست داده است.

الماس این روزها برای برقراری مخارج زندگی‌اش کار شاق می‌کند.

او گفت ​"تحولات اخیر که در افغانستان به وجود آمد، ما کار خود را از دست دادیم، من مجبور شدم که کار دهقانی کنم. روزانه می‌روم به کوه هیزم برای سوخت زمستان جمع آوری می‌کنم."

جنگ‌ها، فقر، بیکاری، بهای بلند مواد خوراکی و خشکسالی تعداد زیادی مردم غور را در تنگنای زندگی قرار داده است.

چند روز پیش مسئولان در غور گفتند که در پی فقر و خشکسالی ۱۷۴ کودک و ۱۰ مادر مبتلا به سوء تغذی در شش ماه اخیر در این ولایت جان داده اند.

برخی از نهادهای بین‌المللی وعده کمک داده اند.

اتحادیۀ اروپا بستۀ کمکی به ارزش یک میلیارد یورو را در نشست گروه ۲۰ برای افغانستان اعلام کرد که از فروپاشی اقتصادی در این کشور جلوگیری شود.

مولوی شمس‌الله طریقت معاون والی طالبان برای ولایت غور نیز می‌گوید که با فراهم شدن کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به برخی مشکلات مردم رسیدگی می‌کنند.

اکنون خانواده هفت نفری سید محمود احمدی در غور و میلیون‌ها افغان عادی دیگر در مناطق مختلف افغانستان برای دریافت کمک لحظه شماری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG