لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

طالبان: هیچ فردی بطور رسمی بحیث دیپلومات به پاکستان فرستاده نشده است


ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان

مقام‌های طالبان گزارش‌هایی را مبنی بر فرستادن دیپلوماتان جدید به سفارت و قونسلگری‌های افغانستان در پاکستان بی‌اساس می‌دانند.

بخش مشال رادیو اروپای آزاد به تاریخ هفتم عقرب به نقل از یک مقام سفارت افغانستان در اسلام آباد گزارش داد که طالبان دیپلومات‌های جدید خود را به پاکستان فرستاده تا در سفارت و قونسلگری‌های افغانستان کار کنند.

در این گزارش به نقل از برخی منابع نوشته شده بود که در میان این افراد سردار احمد شکیب به عنوان سکرتر اول سفارت فرستاده شده است تا در آنجا به عنوان ناظم الامور یا شارژدافیر وظیفه اجرا کند.

گزارش افزوده که برای قونسلگری افغانستان در پشاور حافظ محب‌الله شاکر برای قونسلگری کویته گل حسن و برای قونسلگری کراچی ملا محمد عباس به عنوان دیپلومات‌ فرستاده شده اند.

هرچند حکومت طالبان می‌پذیرد که این افراد را به سفارت و قونسلگری‌های افغانستان به پاکستان فرستاده اند، اما می‌گوید که وظیفۀ آن‌ها رسمی و دیپلوماتیک نیست.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به رادیوآزادی گفت که برخی افراد برای تنظیم امور و نگهداری از دارایی‌های افغانستان به سفارت و قونسلگری‌ها فرستاده شده اند: "کسی به گونه رسمی آنجا معرفی نشده، البته ما برای سفارت‌ها و قونسلگری‌ها یک یک نفر را برای نگهداری از اموال و بیت‌المال فرستاده ایم تا چیزی ضایع نشود و آنرا تحت نظر داشته باشند این کار را در برخی جاهای دیگر هم انجام داده ایم اما آنان به گونۀ رسمی فرستاده نشده اند."

رادیو آزادی تلاش کرد در این مورد با مقام‌های وزارت خارجه طالبان صحبت کند اما دستیاب نشدند، وزارت خارجه پاکستان هم در این مورد به خبرنگار رادیو مشال چیزی نگفته است.

حکومت پیشین افغانستان نیز حدود سه ماه قبل دیپلومات‌های بلند پایه‌اش را از پاکستان به کابل فرا خوانده بود.

حکومت پیشین به رهبری محمد اشرف غنی این تصمیم را پس از آن اتخاذ کرد که سلسله علی خیل دختر نجیب‌الله علی خیل، سفیر پیشین افغانستان در پاکستان از سوی افراد مسلح ناشناس برای چند ساعت ربوده شد، اما پس از دو روز تحقیق، شیخ رشید وزیر داخله پاکستان گفت که هیچ سندی در مورد ربوده شدن سلسله علی خیل دریافت نشده است.

حکومت پیشین فرستادن دوبارۀ دیپلومات‌هایش به آن کشور را مشروط به تأمین امنیت و مصونیت آنان دانسته بود، اما حالا طالبان می‌گویند که برخی افرادشان را برای حفاظت از دارایی‌های افغانستان به آنجا فرستاده اند.

طاهرخان، خبرنگار در پاکستان به رادیوآزادی گفت که در حال حاضر تمام امورات سفارت و قونسلگری‌ها از سوی کسانی پیش برده می‌شود که طالبان فرستاده اند:‌ "حالا طالبان کنترول سفارت و قونسلگری‌های افغانستان در پشاور، کویته و کراچی را به دست آورده اند. سردار شکیب احمد به عنوان ناظم الامور یا شارژدافیر کار می‌کند و در همین دفتر نشسته و نائب سفیر است و تمام امور به دست آنان است."

طاهرخان افزود که پذیرفتن نمایندگان طالبان در سفارت و قونسلگری‌های افغانستان در پاکستان به معنای نخستین گام برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان خوانده می‌شود.

طالبان در حالی از فرستادن برخی افراد خود به برخی سفارت خانه‌ها و قونسلگری‌ها سخن می‌گویند که هیچ کشوری تا به حال آنان را به رسمیت نشاخته است. اما سفرهای رسمی و ملاقات‌های شان با نمایندگان کشورهای خارجی ادامه دارد.

در حال حاضر رشید مردوف، وزیر خارجه ترکمنستان در کابل است و در کنار آن سفارت‌های چین، روسیه، ایران، پاکستان، ترکیه، ازبیکستان و قزاقستان در افغانستان باز اند.

اما هیچ کدام این کشورها به حکومت طالبان مشروعیت نداده اند.

هر چند طالبان اخیراً تلاش‌هایی را برای باز کردن باب تازۀ روابط با جهان از راه دیپلوماتیک آغاز کرده، اما تا حال موفق نشده اند.

از سوی دیگر اتحادیۀ اروپا هم گفته است که تا یک ماه دیگر حضور حداقل دیپلوماتیک خود را دوباره در افغانستان آغاز می‌کند.

اما در کنار این همه طالبان از امریکا نیز دعوت کرده که سفارتش را در افغانستان دوباره فعال کند.

XS
SM
MD
LG