لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

شرکت برشنا: استفاده کننده‌گان برق ۲۶ میلیارد افغانی به این شرکت بدهکارند


آرشیف، شماره های گردش یک میتر برق
آرشیف، شماره های گردش یک میتر برق

برشنا، شرکت برق‌رسانی افغانستان می‌گوید، استفاده کننده‌گان برق ۲۶ میلیارد افغانی از این شرکت بدهکارند.

مسئولان برشنا، شرکت برق رسانی افغانستان می‌گویند بیشتر این بدهکاری‌ها مربوط به افراد دولت پیشین، سیاسیون، بازرگانان و کارخانه‌های صنعتی است.

مسئولان این نهاد چهارشنبه در یک نشست خبری گفتند که برخی بزرگان قومی و رهبران سیاسی در بیست سال گذشته حتی یک‌بار هم پول صرفیه برق‌شان را تحویل نکرده اند.

عبدالرحمن رحمانی رئیس تجارتی این شرکت در این نشست خبری از این افراد نامی نبرد.

او گفت: "بیست و شش میلیارد افغانی پول این باقی‌داری است و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، برشنا نمی‌تواند پول کشورهای صادرکننده برق را بدهد. برشنا یک ماه پیش به این افراد گفت که قرض خود را بدهند"

برشنا شرکت
برشنا شرکت

آقای رحمانی می‌گوید، برای هریک آنان یک ماه فرصت داده شده تا پول‌های‌شان را تحویل دهند، در غیر آن‌صورت در برابر‌شان شکایت رسمی شده و جایدادهای‌شان مصادره خواهند شد.

حکمت‌الله نورزی سخنگوی برشنا به رادیو آزادی گفت: "در یک ماه پسین برخی از این بدهکاران بزرگ پول صرفیه برق خود را تحویل داده اند و برخی نیز تعهد سپردند که قسط‌‌وار آن‌را خواهند پرداخت."

او افزود: "در صورتی که آنان پول برشنا را تا یک ماه دیگر پرداخت نکنند، ما با آنان برخورد قانونی خواهیم کرد و آنان را به سارنوالی معرفی خواهیم کرد، براساس طرزالعملی که برای تایید به رییس‌الوزرا فرستاده شده، اگر برای پرداخت قرض‌شان جایدادهای آنان مصادره شود، آنان حق شکایت را نخواهند داشت."

مسئولان این شرکت گفتند، شماری از بدهکاران بزرگ که فعلاً در خارج از کشور استند، باید بر اساس یک رهنمود که برای‌شان داده می‌شود پول صرفیه برق خود را پرداخت کنند.

آنان به عنوان مثال از اسماعیل خان رهبر پیشین جهادی نام بردند که اکنون در خارج از کشور است، اما پول صرفیه برق خود را پرداخته است.

اسماعیل خان رهبر پیشین جهادی
اسماعیل خان رهبر پیشین جهادی

شرکت برشنا می‌گوید با گردآوری این بدهکاری‌ها می‌تواند پول کشورهای صادرکننده برق به افغانستان را پرداخت کند.

این درحالی است که چندی پیش دفتر بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگر) گفته بود که حکومت طالبان پول انرژی برق وارداتی از کشور‌های آسیای میانه را نپرداخته اند و آن کشورها می‌توانند بر اساس قراردادهای فعلی جریان برق صادراتی‌شان را به افغانستان به حال تعلیق درآورند.

بربنیاد آمار شرکت برشنا تا ۸۰ درصد برق مورد نیاز افغانستان از کشورهای ازبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد می‌شود و تنها۲۰ تا ۲۳ درصد از منابع داخلی تولید می شود.

افغانستان سالانه از ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیون دالر از همسایه‌های خود برق می‌خرد.

XS
SM
MD
LG