لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

شماری از اعضای کانگرس امریکا به بایدن: پول‌های مسدودشدۀ افغانستان آزاد شود


شمار از اعضای کانگرس امریکا
شمار از اعضای کانگرس امریکا

شماری از اعضای کانگرس امریکا در نامه‌ای از جو بایدن، رئیس جمهور امریکا خواسته اند که پول‌های مسدود شدۀ افغانستان را آزاد کند.

۹ تن از اعضای کانگرس امریکا در این نامه نوشته اند که مردم افغانستان سال‌ها مبارزه کرده اند و اکنون با بحران اقتصادی و قحطی روبرو هستند.

این در حالیست که شب گذشته یک نوزاد پنج ماهه در نتیجه سرماخوردگی و سردی هوا در کمپ بیجاشدگان داخلی در نزدیکی کوتل خیرخانۀ کابل جان باخت.

آرشیف، شماری از بیجاشده ها در شهر کابل
آرشیف، شماری از بیجاشده ها در شهر کابل

سمرالدین پدر حسنات ۵ ماهه، دختری است که شب گذشته در کمپ بیجاشدگان در کابل در نتیجه سرمای شدید جان باخته است.

غم اندوه از دست دادن فرزند توان سخن گفتن را از این پدر گرفته است.

سمرالدین پسر دیگری هم دارد و می‌گوید اگر وضعیت به همین منوال پیش برود ممکن است کودک دیگرش را که مبتلا به سرماخوردگی است نیز از دست دهد.

او می‌گوید: "هوا سرد شد، چوب و زغال نبود. غذا نبود. ما پولی برای داکتر و دارو نداشتیم. وقتی برف بارید خیمه در چکک شد."

اما شاید این تنها سمرالدین نیست که از دشواری‌های زمستان سخت سخن می‌گوید، صدها خانواده آواره دیگر هم هستند که با سرنوشت مشابهی گرفتار اند.

یک خانواده از آوارهای داخلی در هرات
یک خانواده از آوارهای داخلی در هرات

مشکل‌های اقتصادی افغانستان از زمان برقراری حاکمیت طالبان روبه افزایش است.

بیکاری و فقر به اوج خود رسیده است و مردم با مشکلات اقتصادی زیادی روبه رو هستند.

در همین حال، شماری از اعضای کانگرس امریکا ناوقت دیروز گفتند که مردم افغانستان در ۲۰ سال گذشته در کنار ایالات متحده مبارزه کرده اند و اکنون با خطر قحطی و سقوط اقتصادی روبه رو شده‌اند.

شمار آنان که به ۹ تن می‌رسد در نامه‌ای از دولت بایدن خواستند که دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند و پیشنهاد کرده اند که این دارایی‌ها برای پرداخت معاش معلمان و کمک به کودکان افغانستان به یکی از نهادهای سازمان ملل واگذار شود تا برای این کودکان مواد خوراکی فراهم کند.

اعضای کانگرس گفته اند که نمی‌خواهند به حکومت طالبان کمک شود، اما تأکید کرده اند که راه‌هایی وجود دارد که ایالات متحده می‌تواند با استفاده از آن برای جلوگیری از فروپاشی افغانستان که به کمک‌های بین‌المللی وابسته است، به گونه‌ای جلوگیری کند که به طالبان مشروعیت ندهد.

شمار از اعضای کانگرس امریکا
شمار از اعضای کانگرس امریکا

این اعضای کانگرس گفته اند که قحطی و بحران مهاجرت زمینه را برای فعالیت شاخه خراسان داعش در افغانستان فراهم کرده است.

زمان گل دهاتی، آگاه اقتصادی و سیاسی، می گوید که طالبان باید به عنوان یک حکومت مسئول، کنترل وضعیت کنونی را در دست بگیرند.

آقای دهاتی می‌افزاید: "ضروری است که اهداف سیاسی بین‌المللی از اهداف بشردوستانه جدا شود و جامعه بین‌المللی فوراً کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه را برای افغانستان برساند؛ علاوه بر این، طالبان به عنوان یک حکومت مسئول مسئولیت دارد که با جهان تعامل داشته باشد و برخی از خواسته‌های آنها را بپذیرد و داد و ستد داشته باشد."

این در حالی است که برنامه جهانی غذا (WFP) پیشتر گفته بود که تقریباً همه افغان‌ها غذای کافی ندارند و رکود اقتصادی منجر به بدتر شدن وضعیت افغانستان در سال آینده در زیر حاکمیت طالبان خواهد شد.

سروی این برنامه نشان می‌دهد که تقریباً ۹۸ درصد افغان‌ها غذای کافی ندارند و از هر ۱۰ خانوار، ۷ خانواده غذا قرض می‌کنند، وضعیتی که آنها را بیشتر فقیر می‌کند.

طالبان هنوز در باره این رویداد اظهار نظری نکرده اند، اما پیش از این سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفته بود که برای مدیریت بحران اقتصادی کنونی تلاش می کنند و ضرور است که پول های مسدود شده افغانستان از سوی امریکا آزاد شود.

XS
SM
MD
LG