لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

میشل بشلی: ناقضین حقوق بشر در افغانستان باید مورد بازخواست قرار گیرند


میشل بشلی، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
میشل بشلی، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

در ادامۀ نگرانی‌های سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری از نقض حقوق زنان در افغانستان، کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از شورای امنیت این سازمان خواسته تا عاملان نقض حقوق بشر از جمله حقوق زنان و دختران را در افغانستان مورد بازخواست قرار دهد.

میشل بشلی، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از حذف زنان از تمام بخش‌های حکومت در سطح ملی و محلی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که این موضوع ظرفیت زنان را برای تضمین یک آینده صلح آمیز پایدار که همه در آن سهم برابری دارند، به شدت تضعیف می‌کند.

میشل بشلی این اظهارات را ناوقت دیروز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل در بارۀ زنان، صلح و امنیت بیان کرد.

به گفته او، در ماه‌های اخیر بسیاری از مدافعان حقوق بشر، خبر‌نگاران، وکیلان مدافع و قاضیان زن افغان اغلب پس از تهدیدهای مکرر مجبور به مخفی شدن و یا فرار از کشور شده‌اند.

کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ادامه افزوده که "بسیاری از زنان تمام منابع درآمد خود را از دست داده اند. زنان افغان از تصمیم‌گیری‌هایی که بر زندگی و خانواده‌های شان تأثیر می‌گذارد، کنار گذاشته شده‌اند و از استفاده کامل از حق خود برای مشارکت در تمام عرصه‌های زندگی مدنی و عمومی ممانعت شده‌اند."

بانو بشلی همچنان از کشورها خواسته تا مسیرهای امن و برنامه‌های اسکان مجدد را برای زنان افغان مدافع حقوق بشر ایجاد کنند و از اخراج زنان افغان که در جستجوی حمایت هستند، خودداری نکنند.

نرگس احمدزی، فعال عرصه حقوق زنان که در چندین اعتراض برای حقوق زنان نیز اشتراک داشته، نیز از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد تا زنان افغان را تنها نگذارند.

او به رادیو آزادی گفت، با حاکمیت طالبان تمام دستاوردهای زنان از بین رفت و زنان پس از بیست سال تلاش برای دست‌یابی به حقوق شان، یک‌بار دیگر خانه‌نشین شدند: "از زنان حق کار و تحصیل گرفته شد که متاسفانه زنان فعلاً در وضعیت خوب نیستند. خواست ما از سازمان‌های بین‌المللی این است که این‌ها باید سر طالبان فشار بیاورند تا امارت اسلامی این را قبول کند که با خانم‌ها و دختران افغان حق تحصیل و کار را بدهد."

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

طالبان به تازگی در باره اظهارات کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ابراز نظر نکرده، اما بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان روز سه‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت آنان بر حفظ حقوق تمام شهروندان به‌ویژه زنان متعهد استند: "امارت اسلامی به تمام حقوق اتباع خویش متعهد است و این را مسئولیت خود می‌داند که تمام حقوق محفوظ بماند و بعد از آمدن امارت اسلامی تمام حقوق شهروندان چه طفل باشد، زن باشد و مرد باشد، محفوظ است."

طالبان پس از حاکمیت بر افغانستان در پنج ماه گذشته قیود شدیدی را بر زنان در بخش آموزش‌، کار و فعالیت‌های اجتماعی وضع کردند.

این محدودیت‌های طالبان اعتراض‌های گسترده زنان را در کشور و نگرانی سازمان‌های حقوق بشری را در سطح بین‌المللی به‌دنبال داشته است.

روز گذشته نیز دیدبان حقوق بشر با نشر گزارشی در بارۀ وضعیت زنان گفت که حکومت طالبان تأثیر مخربی بر زنان و دختران افغان داشته است.

XS
SM
MD
LG