لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

دیدبان حقوق بشر: طالبان به وعده‌های خود در باره زنان و حقوق بشر عمل نکرده‌اند


آرشیف، شماری از زنان افغان حین تظاهرات در اعتراض به سلب حقوق‌شان از سوی طالبان
آرشیف، شماری از زنان افغان حین تظاهرات در اعتراض به سلب حقوق‌شان از سوی طالبان

دیدبان جهانی حقوق بشر می‌گوید که طالبان با ممانعت کار زنان به گسترش بحران انسانی در افغانستان افزوده است.

این سازمان می‌گوید که طالبان به وعده‌های خود در باره زنان و حقوق بشر در افغانستان عمل نکرده‌اند.

به‌گفته این سازمان، طالبان در جریان مذاکرات صلح وعده داده بودند که هیچ محدودیتی برای دسترسی دختران به تحصیل و دسترسی زنان به کار ایجاد نخواهند کرد، اما به زودی وعده خود را زیر پا گذاشتند.

هیدر بار، مسئول امور زنان این سازمان به رادیو آزادی گفت که طالبان به دلیل ممانعت از کار زنان وضعیت بحرانی را در افغانستان وخیم‌تر کرده‌اند.

خانم بار می‌افزاید: "طالبان وضعیت را تشدید کرده و زنان را از کار منع کرده‌اند، زیرا تنها خانواده‌هایی هستند که فقط همین زنان نان‌آوران آن‌ها بودند، اما اکنون آن‌ها بی‌کار شده‌اند، مقصر طالبان هستند."

هیدر بار می‌گوید، طالبان وضعیت را تشدید کرده‌است.
هیدر بار می‌گوید، طالبان وضعیت را تشدید کرده‌است.

به‌گفته مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد افغان‌ها مصونیت غذایی ندارند.

خانم بار جامعه جهانی و کشورهای مختلف به ویژه ایالات متحده را نیز در این بحران مقصر می‌داند و می‌افزاید که ایالات متحده و جامعه جهانی کمک به افغانستان و دسترسی آن به سیستم‌های بانکی و مالی بین‌المللی را قطع کرده‌اند.

ایالات متحده دلایلی برای آزادسازی منابع بانکی مسدود شده افغانستان ارائه کرده‌است، اما همواره بر ادامه کمک به مردم این کشور تأکید کرده‌است.

هیدر بار در باره فیصله تازه حکومت طالبان که گفته اند در سال جدید آموزشی مکتب‌های دخترانه آغاز خواهند شد گفت: "آن‌ها اکنون وعده داده‌اند که در ماه مارچ مکتب‌های دخترانه را در سراسر کشور باز کنند، اما برخی مکتب‌ها هستند که در یک زمان باز نمی‌شوند و باید اکنون باز می‌شدند، اما این دختران اکنون از آموزش محروم هستند. اگر طالبان واقعاً به بازگشایی مکتب‌های دخترانه متعهد هستند در مناطقی‌که سال تحصیلی آن‌ها شروع شده‌است، همین اکنون مکتب‌ها را باز کنند."

سخنگویان حکومت طالبان به پرسش رادیو آزادی در باره سخنان تازۀ مسئولان دیدبان جهانی حقوق بشر پاسخ ندادند، اما پیشتر گفته بودند که با کار و تحصیل دختران و زنان مخالف نیستند و با ایجاد چهارچوب شرعی این موضوع را حل خواهند کرد.

بیش از پنج ماه است که دختران بالاتر از صنف ششم اجازه فراگیری آموزش ندارند و درب پوهنتون‌ها نیز بسته شده‌است.

همچنان در کابل امروز شماری از زنان زیر نام زنان مقتدر افغانستان از حکومت طالبان خواستند تا به حقوق زنان تعهد خود را نشان دهد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، زنان افغان بارها برای به دست آوردن حقوق‌شان تظاهرات کردند.
پس از تسلط طالبان بر افغانستان، زنان افغان بارها برای به دست آوردن حقوق‌شان تظاهرات کردند.

تاجور کاکر، رئیس این بنیاد به رادیو آزادی گفت: "ما می‌خواهیم حقوق زنان افغان را به طالبان نشان دهیم که ما کی هستیم و چه می‌خواهیم، این تصمیم امروز ما بود. بیایید صدای خود را بلند کنیم مردم با مشکلات اقتصادی زیادی روبه‌رو هستند، از آن‌ها دعوت کردیم تا صدای خود را بلند کرده و موضع خود را روشن کنیم."

این نهاد افزون بر آزادسازی منابع بانکی مسدود شده افغانستان، خواستار گماشتن زنان در سمت‌های بلند، رفع تبعیض در برابر زنان و دادن امتیاز به زنان شدند.

در روزهای پسین تند ترین انتقادها از حکومت طالبان در باره تأمین نبودن حقوق زنان بوده است.

این انتقادها پس از آن بالا گرفتند که وزارت امر بالمعروف و نهی عن‌المنکر اصول ویژه به نام رهنمود یا توصیه‌نامه برای زنان را وضع کرد.

XS
SM
MD
LG