لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

تأکید افراد مواجه به خطر به خروج از افغانستان؛امریکا: قطر پروازهایش را از سر گیرد


یک طیارۀ قطری در میدان هوایی کابل
یک طیارۀ قطری در میدان هوایی کابل

فعالین حقوق بشر، فعالین حقوق زن و خبرنگاران در افغانستان مدعی اند که زندگی‌شان در "خطر" است.

یکی از فعالان حقوق بشر در افغانستان که می‌گوید با مشکلات جدی امنیتی روبه‌رو است، از سخنان وزیر خارجۀ امریکا مبنی بر از سرگیری پروازهای روند تخلیۀ افغان‌ها استقبال می‌کند.

این بانو که نمی‌خواهد به دلیل آن‌چه مشکلات امنیتی عنوان می‌کند، نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی می‌گوید، به دلیل اعتراضات حق‌طلبانه‌ای که زیر سلطه حکومت طالبان انجام داده، زندگی‌اش در خطر است.

او می‌افزاید: "تمام آنانی‌که علیۀ دولت‌شان انتقاد می‌کنند یا به نحوی فعالیت دارند این‌ها تعقیب می‌کنند، دستگیر می‌کنند و به جای نامعلومی انتقال می‌دهند و شما بیشتر در جریان هستید که ۵ تن از همکاران ما فعلاً در اسارت طالبان هستند."

این‌ گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که طالبان ناوقت دیروز دوشنبه از بازداشت ۴۰ تن در شهر مزار شریف خبر دادند که به‌گفتۀ آنان، می‌خواستند از راه هوایی و به‌گونۀ غیر قانونی افغانستان را ترک کنند.

پرواز یک طیاره‌ی قطری حین انتقال برخی افغان‌ها و اتباع خارجی از میدان هوایی کابل
پرواز یک طیاره‌ی قطری حین انتقال برخی افغان‌ها و اتباع خارجی از میدان هوایی کابل

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و انعام‌الله سمنگانی معاون وی این موضوع را در صفحات تویتر خود بیان کرده‌اند.

آقای مجاهد نوشته است که در بین این افراد زنان نیز شامل اند و یک تعداد از مردان دوباره از بند آزاد شدند، اما به‌گفتۀ او زنان به دلیل حاضر نشدن وارثان‌شان هنوز در توقف‌خانه‌ها به سر می‌برند.

اما به تازه‌گی امریکا یک بار دیگر بر از سرگیری روند تخلیۀ افغان‌ها توسط طیاره‌های قطری تأکید کرده‌است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در بیانیۀ کوتاهی نوشت است، انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا در تماس تیلیفونی از محمد بن عبدالرحمن الثانی، وزیر خارجۀ قطر خواسته است که به همکاری آنان پروازهای کابل از سر گرفته شود.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

در این بیانیه آمده است: "انتونی بلینکن وزیر خارجۀ امریکا امروز در صحبت با محمد بن عبدالرحمن الثانی، وزیر خارجۀ قطر از همکاری‌های دوامدار و بی‌خطر قطر در بخش انتقال اتباع امریکا، باشند‌ه‌گان قانونی و دایمی و افغان‌های همکار تشکر کرده و خواستار همکاری در بخش از سرگیری پرواز‌های اضطراری از کابل و نجات جان افغان‌ها و تأمین نیازمندی‌های اقتصادی و بشری شده‌است."

قابل ذکر است که بسیاری از کشورهایی که در پروازهای چارتر شده متحدان و کارمندان خود را از افغانستان خارج کردند، به این خاطر‌ که هویت و کار شان به آنان مشخص است، در برخی موارد آنان را بدون پاسپورت و دیگر مدارک سفر انتقال داده‌اند.

این در حالی‌ست که به‌شمول آژانس خبری رویترز، شماری از رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که پروازهای طیاره‌های قطری به‌خاطری به کابل متوقف شده که در هر پروازه ۵ تا ۶ چوکی را طالبان برای سفر افراد خود استفاده می‌کردند، چیزی‌که طالبان آن را رد کردند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان در پیوند به دلیل توقف این پروازها به رادیو آزادی گفت، آن‌ها نمی‌خواهند که افغان‌ها به دلیل کوشش دیگر کشورها و نگران ساختن آنان کشور را ترک کنند.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

آقای کریمی می‌گوید: "امارت اسلامی نمی‌خواهد که هموطنان به کوشش، نگران ساختن و فریب کشورهای خارجی از کشور بروند، اما در مجموع از طرف امارت اسلامی به آن کسانی‌‌که اسناد قانونی دارند اجازه ترک کشور و یا آمدن به کشور داده می‌شود."

پیش از این ملا هبت‌الله، رهبر طالبان در یک فرمان به والیان و بزرگان ولایات سفارش کرده بود که مشکلات کسانی را ‌که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند از نزدیک بشنوند و در حلش کمک کنند.

قابل ذکر است که بعد از ۱۵ ماه آگست هنگامی‌که طالبان بر تمام افغانستان مسلط شدند، ده‌ها هزار افغان از سوی نیروهای خارجی در روند تخلیه به کشورهای مختلف منتقل شدند، اما کسانی مانند این فعال حقوق زن که در گزارش از آن یاد شد، هزاران تن دیگر در کشور هستند که به‌خاطر ترک افغانستان منتظر آغاز پروازها اند.

XS
SM
MD
LG