لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

سازمان عفو بین الملل خواهان پایان یافتن نقض حقوق زنان در افغانستان شد


تعدادی از زنان معترض در کابل
تعدادی از زنان معترض در کابل

سازمان عفو بین‌الملل عدم دسترسی کامل دختران به آموزش را نقض آشکار حقوق بشر از سوی حکومت طالبان دانسته و گفته است که باید عفب گرد در افغانستان٬ متوقف شود.

این سازمان در گزارش تازه‌اش گفته است، طالبان باید به خاطر محروم کردن میلیون‌ها دختر از آموزش پاسخگو باشند.

حسینا یکی از دختران دانش آموز است. او با هر بار ورق زدن کتاب‌هایش خاطرهٔ تلخ روزی را به یاد می‌آورد که برایش اجازه داده نشد داخل مکتب برود.

حسینا ۱۴ سال عمر دارد و متعلم صنف ۸ مکتب است به رادیو آزادی می‌گوید، دوست دارد درس بخواند و باید این حق از او گرفته نشود.

"وقتی که طالبان به افغانستان آمد به ما گفتند که دروازۀ مکاتب به روی دختران باز است، وقتی که ما به مکتب رفتیم دروازه به روی ما بسته شد و ما را داخل اجازه نداند خیلی جگرخون شدم نا امید شدم سرنوشتم هم معلوم نیست، مه از حکومت اسلامی می‌خواهم که تصیم خود را بگیرد و دختران را اجازه بدهد که به مکتب بروند تا مه از یک طریق نی یک طریق به افغانستان خدمت کنم."

بیشتر از یک سال میشود که طالبان به دختران دوره های آموزشی ثانوی و لیسه اجازه رفتن به مکتب نداده اند
بیشتر از یک سال میشود که طالبان به دختران دوره های آموزشی ثانوی و لیسه اجازه رفتن به مکتب نداده اند

شمیلا، آموزگار در یکی از مکاتب دولتی کابل هم چنین خواستی دارد:

"مه به عنوان یک معلم و یا یک مادر و یا یک شهروند نگران آیندۀ خود و نسل‌های آینده هستم، ما اگر به تحصیل دسترسی نداشته باشیم، اولاد ما به تحصیل دسترسی نداشته باشند وضعیت افغانستان از این هم بدتر شده و مردم در جهالت غرق می‌شوند."

در همین حال سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌اش نوشته است، طالبان در یک سال حاکمیت‌شان بر افغانستان دور جدیدی از نقض حقوق بشر را آغاز کرده‌اند که این کشور را در آستانهٔ‌ ویرانی غیرقابل بازگشت قرار داده است.

سازمان عفو بین‌الملل: طالبان در یک سال به طور سیستماتیک نهادهای کلیدی حمایت از حقوق بشر را منحل کرده اند

در گزارش این سازمان آمده است، مقام‌های طالبان نه تنها تعهدات شان را در بخش حقوق مردم افغانستان به ویژه حقوق زنان شکسته‌اند، بل خشونت را از سر گرفته و در برخی موارد مرتکب نقض حقوق بشر و سوء استفاده شده اند.

سازمان عفو بین‌الملل افزوده که طالبان در یک سال به طور سیستماتیک نهادهای کلیدی حمایت از حقوق بشر را منحل کردند، آزادی بیان، اتحادیه‌ها، محاکمۀ عادلانه و سایر حقوق را تحت فشار قرار دادند و این کار سبب سلب حقوق اساسی زنان و دختران شده است.

این سازمان در گزارش‌اش گفته که از طالبان بخواهید تا به حقوق بشر در افغانستان احترام بگذارند و به نقض گستردهٔ حقوق بشر از جمله زنان، دختران و خبرنگاران پایان دهند.

طالبان به خواست زنان و جامعه بین المللی پاسخ مثبت نداده و در عوض جلو تجمعات آنان را نیز گرفته اند
طالبان به خواست زنان و جامعه بین المللی پاسخ مثبت نداده و در عوض جلو تجمعات آنان را نیز گرفته اند

عفو بین‌الملل همچنان از طالبان خواسته که به زنان و دختران حق بدهند تا در هر سنی به آموزش دسترسی داشته باشند و اقدام فوری برای بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها کنند و به زنان اجازه دهند تا دوباره به کارشان برگردند و به خدمات صحی دسترسی داشته باشند.

سخنگویان حکومت طالبان و وزارت معارف آنان به پرسش‌ها در این باره پاسخ ندادند، اما سخنگویان طالبان پیش از این گفته اند که حقوق زنان را در چارچوب آموزه‌های اسلام تأمین کرده اند_ادعایی که با پرسش‌هایی روبروست.

این در حالیست‌ که موسسهٔ پژوهشی گالوپ در گزارشی گفته است احساسات منفی در میان زنان افغان به گونه بی‌پیشینه‌ای بلند رفته است.

بر اساس یافته‌های این موسسه که از سال ۲۰۰۸ به این سو وضعیت احساسات در میان افغان‌ها را دنبال می کند، میزان نگرانی، فشار، خشم و غمگینی در میان افغان‌ها در سال ۲۰۲۱ به گونۀ بی‌پیشینه‌ای بلند بوده است.

بیش از یک سال است که مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته است و نهادهای بین‌المللی هر از گاهی با نشر گزارش‌هایی از وضعیت حقوق بشری در افغانستان نگرانی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG