لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

معاون سرمنشی ملل متحد: زنان و دختران در هیچ جای افغانستان مصون نیستند


آرشیف - آرامگاه شماری از جوانان هزاره در کابل که در حملات انتحاری و انفجاری کشته شده اند
آرشیف - آرامگاه شماری از جوانان هزاره در کابل که در حملات انتحاری و انفجاری کشته شده اند

محمد عامر نام دارد که بر سر قبر وحیده، دختر کشته شده‌اش در حمله بر مرکز آموزشی "کاج " نشسته و اشک می‌ریزد.

او می‌گوید، پس از کشته شدن دختر‌ش، این دنیا برایش به جهنم مبدل شده است: "بسیار برایم سخت است، از دو روز به این طرف این دنیا برایم جهنم شده است، شب خواب ندارم، هر قدر که به خود تسلی می‌دهم اما نمی‌شود، دلم پاره پاره می‌شود، می‌گویم جای باشد که چیغ بزنم، دلم پشت وحیده توته توته می‌شود."

وحیده یکی از قربانیانی بود که روز جمعه گذشته در نتیجۀ حمله بر مرکز آموزشی "کاج" در غرب کابل جان باخت.

زهرا، خواهر وحیده در گفت‌وگو با اسوشیتد پرس گفته است که چرا هر بار مردم اهل تشیع "هزاره‌ها" هدف حملات قرار می‌گیرند، سوالی که شاید پیش بیشتر کسان مطرح باشد، اما پاسخ آن نا روشن است: "همیشه هزاره‌ها که اهل تشیع هستند، بر آنها حمله صورت می‌گیرد، در بین این شاگران کدام‌شان "سنی "بود؟ ، انتحاری در پیش‌روی وحیده انجام شد و آنجا همه دختران هزاره بودند."

حمله بر مرکز آموزشی "کاج " واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح جهان برانگیخته است.

سیما باهوس، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد و رئیس بخش زنان این سازمان در اعلامیه‌ای با اشاره به این حمله نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت زنان و دختران افغان ابراز کرده است.

در اعلامیه‌ای بانو باهوس که از سوی بخش زنان سازمان ملل متحد نشر شده آمده است: "زنان و دختران افغان محدود به خانه‌های شان شده اند، از کار برکنار شده اند، در هر جا با نابرابری روبه‌رو هستند، در صنف کشته می‌شوند و در هیچ جا مصون نیستند."

معاون سرمنشی سازمان ملل متحد تقاضا کرده است که باید حقوق همه افغان‌ها مصون شود و بدون تبعیض و جنسیت هر افغان به گونه مصون به آموزش دسترسی داشته باشند.

بانو باهوس از مقام‌های طالبان هم خواسته است که برای مصونیت زنان و دختران دست بکار شوند و عاملان حمله بر مرکز آموزشی "کاج " را پیدا کرده و مطابق معیارهای بین‌المللی محاکمه کنند.

هر چند طالبان در روز نخست حمله بر مرکز آموزشی "کاج" از تحقیقات‌شان در این زمینه سخن گفتند، اما تا امروز جزئیات این بررسی‌ها را روشن نکرده اند.

 رویداد مرگبار مرکز آموزشی "کاج" به نقل از یک شاهد و یک بازمانده قربانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:05 0:00

در کنار آن آماری را که در مورد قربانیان این رویداد مقام‌های طالبان شریک می‌کنند ، با آماری که از سوی دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) منتشر شده، تفاوت زیاد دارد.

یوناما روز گذشته گفت که در این رویداد دست کم ۵۳ تن کشته شده و ۱۱۰ تن زخم برداشته اند.

اما وزارت داخلۀ حکومت طالبان روز گذشته به رادیوآزادی گفت که در حمله بر مرکز آموزشی "کاج" تنها ۲۵ تن جان باخته اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG