لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۸

طالبان از روسیه مواد غذایی و مواد نفتی خریداری می‌کنند


نمایی از مسکو
نمایی از مسکو

حکومت طالبان روسیه و ایران را به حیث شرکای مشتاق پیدا کرده. این در حالی است که طالبان برای بیرون رفت از بحران اقتصادی و بشری موجود در افغانستان تقلا می‌کنند و جامعۀ جهانی هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته.

تجارت با روسیه و ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، به شدت محدود است.

نورالدین عزیزی سرپرست وزیر تجارت و صنعت حکومت طالبان در هفته گذشته گفت که افغانستان براساس قرارداد جدید با روسیه، سالانه یک میلیون تن تیل پترول، یک میلیون تن دیزل، ۵۰۰ هزار تن گاز مایع و ۲ میلیون تن گندم دریافت خواهد کرد.

ناریندرا تانیجا اقتصاددان برجسته و رئیس موسسه مستقل انرژی در هند است. او به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت که روسیه با این قرارداد، به شماری اندکی از کشورهایی پیوسته که مایل به تجارت با طالبان هستند:
"بر نفت و گاز روسیه تحریم وضع شده و روسیه در تلاش یافتن کشورهایی است که محصولات نفتی‌اش را خریداری کند. افغانستان یک خریدار بزرگ نه، بلکه خریدار بسیار کوچک نفت و گاز است، اما مایل است که آن را از روسیه خریداری کند. حکومت طالبان را کسی به رسمیت نشناخته و این قرار داد یکنوع معاملۀ جنس با جنس است و احتمال دارد که در عوض به روسیه میوۀ خشک و سایر محصولات داده شود."

قمیت مواد نفتی در افغانستان در این اواخر افزایش یافته است و بسیاری از راننده ها و مردم عام خواهان اقدامات برای کاهش قیمت ها اند.
قمیت مواد نفتی در افغانستان در این اواخر افزایش یافته است و بسیاری از راننده ها و مردم عام خواهان اقدامات برای کاهش قیمت ها اند.

قرارداد با روسیه پس از هفته‌ها بحث و گفتگو در مسکو صورت گرفت و ضمیر کابلوف، نمایندۀ خاص مسکو برای افغانستان، به خبرگزاری دولتی تاس روسیه تایید کرد که توافق اولیه انجام شده.

اما به گفتۀ عزیزی، اگر هر دو جانب از این توافق راضی باشند، این یک توافق درازمدت خواهد بود.

معامله اخیر با روسیه یکی از بزرگترین معاملات تجارتی طالبان تلقی می‌شود و انتقاداتی را هم در قبال داشته است، چون روابط روسیه با غرب بعد از تهاجم غیر موجه روسیه بر اوکراین با تنش‌های جدی مواجه است.

افغانستان از یک بحران بزرگ بشری ناشی از خشکسالی، سیلاب و جنگ رنج می‌برد.

اخیراً سازمان ملل متحد گفته که افغانستان دچار گرسنگی حاد شده. با توجه به این وضعیت، تحویل گندم از روسیه یک تحول مثبت تلقی می‌شود.

تانیجا به این باور است: "با کنار گذاشتن سیاست در مورد آنچه که در مورد اوکراین و بین روسیه و غرب اتفاق می‌افتد، فکر می‌کنم برای ما به حیث انسان مهم است که مطمئن شویم که حتی یک نفر در افغانستان از گرسنگی نمی‌میرد."

براساس گزارش ها، ایران از ماه می سال ۲۰۲۰ تا می ۲۰۲۱ میلادی، حدود ۴۰۰ هزار تن مواد سوخت نفت به افغانستان صادر کرده.

قبل از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در تابستان سال گذشته، ترکمنستان تامین کننده اصلی مواد نفت به افغانستان به شمار می‌رفت.

به گفته ناریندرا تانیجا، افغانستان خود، دارای ذخایر دست نخورده نفت و گاز طبیعی است، اما تا هنوز نتوانسته که از این منابع بطور تجارتی بهره برداری کند.

XS
SM
MD
LG