لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

مقام‌های امریکا و طالبان در دوحه گفت‌وگو کردند


جریان یکی جلسات میان مقام های امریکایی و طالبان در دوحه پایتخت قطر. عکس از آرشیف
جریان یکی جلسات میان مقام های امریکایی و طالبان در دوحه پایتخت قطر. عکس از آرشیف

پس از حدود دو ماه، مقام‌های امریکا و طالبان به گونۀ رسمی با هم دیدار و گفت‌وگو کردند.

این گفت‌وگو پس از کشته شدن ایمن‌الظواهری رهبر القاعده، میان هر دو طرف در دوحه صورت گرفته است.

به اساس گزارش تلویزیون سی‌ان‌ان، در این گفت‌وگو‌ها که روز شنبه صورت گرفته، دیوید کوهن، معاون ادارهٔ مرکزی استخبارات امریکا و عبدالحق وثیق، رئیس ادارهٔ استخبارات طالبان نیز در آن شرکت کرده بودند.

جزئیات کامل این گفت‌وگو‌ها هنوز رسانه‌ای نشده،‌ اما سی‌ان‌ان به نقل از دو منبع آگاه نوشته است، هر دو طرف بر مبارزه با هراس‌افگنی بحث کردند.

منبع می‌گوید، توماس وست، نمایندهٔ ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان و نمایندگان وزارت خارجهٔ حکومت طالبان نیز در این گفت‌وگو‌ها حضور داشتند.

توماس وست نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان
توماس وست نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان

در این مورد از سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پرسیدیم، اما پاسخی دریافت نکردیم.

موضوع کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر شبکهٔ القاعده در کابل و ادعای امریکا مبنی بر اینکه شبکه حقانی‌ از محل سکونت وی آگاه بود، خشم طالبان را برانگیخته است.

مقام‌های طالبان از حضور رهبر شبکهٔ القاعده در منطقهٔ شیرپور کابل اظهار بی‌خبری کردند و گفتند در این مورد بررسی می‌کنند، اما در حالی که دو ماه از این رویداد می‌گذرد، هنوز هم جزئیات این بررسی‌ها‌ با رسانه‌ها شریک نشده است.

هرچند مقام‌های امریکایی و طالبان از ۳۱ ماه جولای تا اکنون با هم دیدار نکردند، اما در این مدت مارک فریریکس امریکایی و حاجی بشر نورزی عضو طالبان تبادله شدند.

در همین حال قصر سفید گفته که همکاری‌ها در بخش «مبارزه با هراس‌افنگنی» با طالبان در حال پیشرفت است.

مقام‌های امریکایی و طالبان در حالی در مورد مبارزه با هراس‌افگنی در دوحه باهم گفت‌وگو می‌کنند که هفتهٔ روان، کارین دیگر، سرپرست سفارت امریکا برای افغانستان گفت، هیچ‌گاه در افغانستان مداخلهٔ نظامی نخواهند کرد.


مقام‌های امریکایی همچنان گفته‌اند که عملیات ضد القاعده و شاخهٔ خراسان گروه داعش را در افغانستان ادامه می‌دهند،‌ اما طالبان این‌گونه عملیات‌ها را تهاجم بر خاک افغانستان می‌دانند.

امریکا پس از شبکهٔ القاعده در افغانستان از فعالیت شاخه خراسان گروه داعش نیز نگران است، با وجودی که این گروه به حملات خود ادامه داده، اما طالبان همچنان این گروه را تهدید جدی نمی‌دانند.

XS
SM
MD
LG