لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

واشنگتن ایگزمینر: امریکا اجازهٔ تفتیش پول‌های که به افغانستان فرستاده می‌شود٬ نمی‌دهد


واشنگتن ایگزمینر : از سقوط حکومت جمهوری به این طرف٬ ایالات متحده حدود یک ملیارد دالر به افغانستان فرستاده است.
واشنگتن ایگزمینر : از سقوط حکومت جمهوری به این طرف٬ ایالات متحده حدود یک ملیارد دالر به افغانستان فرستاده است.

روزنامه واشنگتن ایگزمینر

  • روزنامه امریکایی واشنگتن ایگزمینر در شمارهٔ روز شنبه خود نوشته است که وزارت خارجه ایالات متحده اجازه نمی دهد در مورد یک ملیارد دالری که تاکنون به افغانستان تحت ادارهٔ طالبان فرستاده شده٬ تفتیش صورت بگیرد.

به نوشته این روزنامه٬ پس از خروج نا پسند قوای امریکایی از افغانستان٬ یک ملیارد دالر از پول مالیه دهنده گان امریکا به افغانستان ارسال گردیده است٬ اما ادارهٔ جو بایدن به یک نهاد تفتیش کننده امریکایی اجازه بررسی را نداده است.

روزنامه در ادامه گفته است که درخواست تفتیش این پول ها از سوی دفتر سرمفتش خاص ایالات متحده برای افغانستان ( سیگار) صورت گرفته است که از سال ۲۰۰۲ میلادی به این طرف در مورد مصرف ۱۴۶ ملیارد دالر کمک های که به افغانستان صورت گرفته بود٬ تحقیق می کند. این معلومات در گزارشی درج شده است که ( سیگار) به کانگرس ارائه کرده بود.

در گزارش آمده است که اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده و وزارت خزاین در هیچ موردی با ( سیگار) همکاری نکرده اند و حتی به سوالات نیز پاسخ نداده اند.

بر اساس گزارش واشنگتن ایگزمینر٬ ادارهٔ ( سیگار) به طور خاص در مورد سقوط حکومت افغانستان٬ سپردن پول به طالبان٬ وضعیت برنامه های بشری و یک تعداد مسایل دیگر٬ خواهان معلومات بود.

در این گزارش به نقل از جنرال متقاعد دان بولدوک که در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ در بخش تنظیم عملیات ویژه در افغانستان کار کرده بود٬ نوشته است که نباید امریکا یک شانزده پولی هم به طالبان بدهد.

مرکز تحقیقاتی شورای روابط بین الملل

  • مرکز تحقیقاتی شورای روابط بین الملل در صفحه انترنتی خود با اشاره به جنگ بیست ساله امریکا در افغانستان پرسیده است که آیا این جنگ ارزشی داشت؟

مقاله نویس در این مطلب که به مناسبت روز یاد بود از سربازان کهنه کار به نشر رسیده گفته است که شاید بسیاری از سربازان اسبق و کنونی امریکا این سوال را مطرح کنند. به باور مقاله نویس٬ طرح این پرسش در حال حاضر بسیار منطقی است زیرا ایالات متحده طولانی ترین جنگ خود را به پایان رسانده است.

در این مقاله همچنان آمده است که با خروج نیروهای امریکایی و بدنبال آن سقوط حکومت در افغانستان٬ بسیاری از کسانی که در افغانستان و عراق ماموریت نظامی انجام دادند این سوال را مطرح می کنند که آیا این جنگ ارزشی داشت؟

نویسنده به طور مقایسوی از دست آورد های امریکا در جنگ دوم جهانی یاد میکند و مینویسد که کشور های دخیل در جنگ دوم جهانی٬ جناحی را شکست دادند که اردوگاه یا کمپ های کشتار جمعی ساخته بود و برخی کشور ها نیز از آن حمایت می کردند.

مقاله نویس در پایان این مطلب با اشاره به کشته شدن بیشتر از هفت هزار عسکر امریکایی در افغانستان و عراق٬ هزاران مجروح و خود کشی بیشتر از سی هزار سرباز اسبق و مبتلا شدن بیست درصدی سربازان به بیماری های روانی٬ بار دیگر می پرسد که آیا این جنگ به این همه می ارزید؟

XS
SM
MD
LG