لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

یک شرکت دولتی گاز و نفت ایتالیا قرار دادی را با شرکت ملی لیبا امضا کرد


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

شرکت انرژی دولتی ای. ان آی(ENI) ایتالیا یک قرارداد به ارزش ۸ میلیارد دالر را با شرکت ملی نفت لیبیا امضا کرد که براساس آن دو حوزۀ گازی فراساحلی لیبیا توسعه خواهد یافت.

شرکت ای. ان آی به روز شنبه(۲۸ جنوری) گفت به توسعه دو حوزۀ گازی بحری کمک خواهد کرد که انتظار می رود تولیدات آن در سال ۲۰۲۶ میلادی آغاز شده و تخمین می شود که اوسط تولید گاز این حوزه ها می توانند، حدود ۷.۵ میلیارد متر مکعب گاز در سال، یا بیش از دو سوم مقدار واردات گاز ایتالیا از روسیه در گذشته باشد.

پس از تهاجم غیر موجۀ روسیه بر اوکراین در ماه فبروری سال ۲۰۲۲ میلادی، کشورهای اروپایی برای خریداری گاز طبیعی از منابع غیر روسی، از جمله کشورهای شمال افریقا، عجله دارند.

قبل از تهاجم بر اوکراین، روسیه، بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی اروپا بود و در سال گذشته صادرات گاز خودرا به این قاره به شدت کاهش داد که به گفتۀ مقامات اروپایی این حرکت یک تلاش باج خواهی از این اتحادیه، برای کاهش حمایت از اوکراین بوده است.

پیش از تهاجم روسیه به اوکراین٬ کشور های اروپایی بزرگترین وارد کننده گاز روسیه بودند
پیش از تهاجم روسیه به اوکراین٬ کشور های اروپایی بزرگترین وارد کننده گاز روسیه بودند

ایتالیا پس از جرمنی، دومین مصرف کننده بزرگ گاز طبیعی روسیه در اروپا بوده است.

به نوشتۀ مرکز خبر رادیو آزادی کاهش صادرات انرژی روسیه باعث شد که قیمت گاز طبیعی در اروپا به میزان بی سابقه ای افزایش یابد، شرکت ها و مصرف کنندگان را مجبور به کاهش مصرف انرژی کند.

شرکت انرژی دولتی ای. ان آی(ENI) ایتالیا این اعلامیه را به روز شنبه پس از بازدید جورجیا ملونی صدراعظم این کشور، از شمال افریقای غنی از انرژی، منتشر کرده است.

ملونی چند روز قبل به الجزایر تامین کننده اصلی گاز ایتالیا، رفت تا یادداشت هایی در مورد انرژی امضا کند. ایتالیا در ماه می نیز قراردادی را با الجزایر امضا کرد تا واردات گاز را از خزان۲۰۲۲ افزایش دهد. این توافق خواستار افزایش ۹ میلیارد متر مکعب گاز در سال های ۲۰۲۳-۲۰۲۴ میلادی شده است.

جورجیا ملونی صدراعظم ایتالیا
جورجیا ملونی صدراعظم ایتالیا

ملونی در جریان سفر اخیر خود به لیبیا گفته که ایتالیا به دنبال نقش "غارتگر" نیست، بلکه میخواهد به کشورهای افریقایی کمک کند، تا به گفتۀ او "رشد کرده و ثروتمندتر شوند".

صادرات گاز لیبیا به ایتالیا، از سال ۲۰۱۱ میلادی به اینسو بطور قابل ملاحظه کاهش کاهش یافته، در آنزمان قیام به حمایت ناتو باعث سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور دیرینه این سرزمین شد و دوره بی ثباتی در آن کشور آغاز گردید.

علاوه بر شمال افریقا، کشورهای اروپایی به دنبال واردات گاز طبیعی بیشتر از ایالات متحده امریکا و قطر نیز بوده اند.

صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق پایپلاین های گاز در سال ۲۰۲۲ به پایین ترین سطح پس از سقوط اتحاد شوروی رسید و انتظار می رود در سال جاری بیشتر کاهش یابد.

اتحادیه اروپا قصد دارد که تا اواخر این دهه واردات گاز طبیعی از روسیه را از طریق پایپلاین های گاز پایان دهد، تجارتی که سالانه ده ها میلیارد دالر برای مسکو درآمد داشته است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG