لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

شکایت مسافرین و راننده ها از خرابی شماری از شاهراه های افغانستان


آرشیف - شاهراه کابل جبل السراج
آرشیف - شاهراه کابل جبل السراج

شماری از شهروندان کشور که از طریق مسیر زمینی به ولایات شمال، جنوب و غرب کشور سفر می‌کنند، می‌گویند شاهراه‌های بین ولایات کشور بسیار در وضعیت بدی قرار دارد و خرابی راه سبب می‌شود که مسیر برایشان طولانی شود.

معراج الدین یک تن از باشندگان مزارشریف که اخیراً از بلخ به کابل و برعکس آن سفر کرده می گوید:
"۱۷ ساعت منزل کردیم. اول مشکلات راه و دوم بندش راه بود. موتر‌های کلان یک جای بند می‌ماند و بندش راه ایجاد می‌شود و فقط دو موتر می‌تواند از آنجا عبور کند. ساعت هفت شام حرکت کردم تا ساعت ۱۲ چاشت فردای آن کابل رسیدم. مسیر برگشت هم همین‌گونه است."

در همین حال شماری از شهروندان که از مسیر‌های دیگر چون هرات‌کابل و کابل‌قندهار سفر کردند نیز از خرابی جاده‌ها شکایت دارند.

نصرالله یک تن از باشندگان هرات می‌گوید: "شاهراه هرات‌کابل که هست از هرات تا قندهار خراب است ولی از قندهار تا کابل در حال بازسازی است. ولی خرابی راه سبب می‌شود مسیر بسیار طولانی شود. از هرات تا کابل ۲۴ ساعت بیشتر طول می‌کشد."

در همین حال رانندگان که در شاهراه‌ها بین ولایات مسافر‌بری می‌کنند می‌گویند که خرابی راه سبب می‌شود که راننده‌ها و شرکت‌های مسافربری خسارت زیادی را متقبل شوند.

کبیر احمد یک تن از رانندگان شاهراه جنوب و غرب کشور می‌گوید:
"از فراه رود تا قندهار راه بسیار خراب است. از قندهار تا کابل همچنان بسیار خراب است. هرچند برخی پلچک‌ها را درست کردند اما راه ناهموار است، موتر خراب میشه، موتر چپه می‌شود و یا حادثه می‌کنیم."

خرابی شاهراه‌ها و جاده‌ها باعث شده است که چندین بار در مسیر شاهراه‌ها موتر‌های مسافربری واژگون و یا دچار حادثه ترافیکی شوند در کنار آن راننده‌ها نیز در کنار استهلاک موترهایشان خسارت زیادی را متقبل می‌شوند.

حادثه ترافیکی در شاهراه کابل‌قندهار - عکس از آرشیف April 27, 2021
حادثه ترافیکی در شاهراه کابل‌قندهار - عکس از آرشیف April 27, 2021

توریالی نماینده یک شرکت مسافربری در ولایت بلخ می‌گوید:
"موتروان‌هایمان شکایت دارند که راه بسیار خراب است. سرک‌ها بسیار خراب است موتر‌ها استهلاک می‌شود. به ۹ ولایت شمال که موتر داریم همه‌شان شکایت دارند که مسیر راه بسیار خراب است و بیروبار زیاد است."

این در حالی است که یک منبع اداره امور نظام جمهوری پیشین که نخواست نامش در گزاش نشر شود به رادیو آزادی گفت که عمر سرک‌های که بیشتر آنها پس از دور اول فروپاشی طالبان ساخته شده است ۱۸ سال بود که بیشتر آن نیاز به ترمیم و بازسازی دارند.

به گفته او بازسازی این سرک‌ها میلیارد‌ها دالر هزینه نیاز دارد که حکومت طالبان توان پرداخت آنرا ندارد.

در همین حال وزرات فواید عامه حکومت طالبان خرابی شاهراه و مشکلات موجود را می‌پذیرد و می‌گوید که برای بازسازی این شاهراه‌ها پلان‌های را روی دست دارد.

حمیدالله مصباح سخنگوی وزرات فواید عامه حکومت طالبان به رادیو آزادی:
"امارت اسلامی و بخصوص وزارت فواید عامه ساخت اساسی این شاهراه ها را که یک طرح و پروژه بلندمدت است اعلام کرده بود. اکنون مطابق با پلان سال جدید، قسمت‌های باقی‌مانده این جاده مانند چوک ارغندی به درانی بازار، از غزنی به پشکندی، از پشکندی به زابل و از شهر زابل به ولسوالی شهر صفا و از شهر صفا تا منجی را در بدل استخراج معادن اعلام کرده است. علاوه بر این از آنجایی که در این شاهراه پل و پلچک بسیار زیاد است، پروژه دیگری را برای آن اعلام کرده است تا در اسرع وقت جاده یاد شده ترمیم و زمینه رفاه و آسایش رفت و آمد مردم تامین شود."

خرابی شاهراه‌ها یکی از بزرگترین مشکل برای سفر زمینی در افغانستان است. در گذشته ماین‌های کنار جاده‌یی، درگیری‌های مسلحانه و بی‌توجهی دولت سبب شده تا این مسیر شاهراه‌ها شمال، جنوب و جنوب غرب کشور یکی از سخت‌ترین مسیر مسافرت و انتقال اموال تجاری به حساب بیایید.

XS
SM
MD
LG