لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

کرسی سرمنشی سازمان سارک به افغانستان واگذار نشد


آرشیف - شانزدهمین دور اجلاس سازمان سارک. عکس برای ترئین استفاده شده است
آرشیف - شانزدهمین دور اجلاس سازمان سارک. عکس برای ترئین استفاده شده است

کشورهای عضو سازمان همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (سارک) تصمیم گرفته اند که کرسی سرمنشی این سازمان را به افغانستان واگذار نکنند.

منابع آگاه در دارالانشاء سازمان سارک به روزنامۀ "THE NATION" پاکستان گفته اند که بر اساس منشور و مقررات این سازمان، انتظار می‌رفت که افغانستان یکی از دیپلمات‌های خود را به کرسی سرمنشی این سازمان انتخاب کند، اما اعضای سازمان سارک رژیم فعلی آن را به رسمیت نمی‌شناسند، به همین دلیل از دادن این کرسی به افغانستان خودداری کردند.

روزنامۀ "THE NATION" می‌نویسد، بهارات راج پودل، وزیر خارجهٔ نیپال که رئیس دارالانشای سازمان سارک است، با وزرای خارجهٔ اعضای این سازمان به جز افغانستان تماس گرفته و در بارۀ تعیین گلام سرور از بنگله‌دش که اکنون به عنوان سرمنشی جدید این سازمان انتخاب شده، صحبت کرده است.

کرسی سرمنشی سازمان سارک به مدت سه سال به گونهٔ نوبتی به افغانستان داده می‌شد، اما اکنون این سمت به بنگلادش داده شده است.

رادیو آزادی از طالبان خواست که در واکنش به این تصمیم سازمان سارک پاسخ دهد، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت قول داد که پس از تکمیل اطلاعات پاسخ خواهد داد، اما تا زمان نشر گزارش پاسخ نداد.

نشست وزرای خارجهٔ اعضای سازمان سارک در سال ۲۰۲۱ به دلیل فشار پاکستان مبنی بر شرکت طالبان در آن لغو شد، اما این بار هیچ کشوری به گونهٔ‌ آشکار با عدم واگذاری کرسی سرمنشی سارک به افغانستان مخالفت نکرد.

افغانستان، هند، سریلانکا، مالدیف، بنگلادش، بوتان، نیپال و پاکستان اعضای سازمان سارک هستند، اما استرالیا، چین، ایران، جاپان، موریس، برما، کوریای جنوبی، اتحادیهٔ اروپا و ایالات متحدۀ امریکا هم نقش ناظران را در این سازمان دارند.

گفتنی‌ست که سرمنشی جدید سازمان سارک هر بار در نشست اعضای وزیران خارجۀ این سازمان تعیین می‌شود، اما این بار بدون نشست رو در رو، سرمنشی جدید این سازمان معرفی شده و کشورهای عضو نیز پذیرفته‌اند.

سارک یا سازمان همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا به تاریخ هشت دسامبر سال ۱۹۸۵ در شهر داکا پایتخت بنگلادش با عضویت هفت کشور آسیای جنوبی تأسیس شد، اما در اپریل ۲۰۰۳ افغانستان نیز عضویت آن را به دست آورد.

هدف مهم این سازمان فراهم آوری زمینۀ توسعۀ اقتصادی و اجتماعی از طریق هماهنگی و همکاری بین کشورهای عضو خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG