لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۰

وضعیت اسفبار هنرمندان موسیقی؛ «موسیقی و هنر تحت حاکمیت طالبان رو به نابودی است»


گزارش تازه شبکه تحلیل گران افغانستان حاکی از آن است که موسیقی از زنده گی اجتماعی در افغانستان حذف شده است
گزارش تازه شبکه تحلیل گران افغانستان حاکی از آن است که موسیقی از زنده گی اجتماعی در افغانستان حذف شده است

برخی از هنرمندان افغان که پس از تسلط طالبان افغانستان را ترک کرده اند، از بی‌سرنوشتی در کشور‌های همسایه شکایت دارند.

ویان هنرجو، آواز خوان افغان که از حدود یک سال بدینسو در پاکستان است می‌گوید، به هرنهادی که مراجعه می‌کند به مشکلات‌اش توجه نمی‌شود.

"آنها (هنرمندان) امروز هم در افغانستان روزهای سختی را سپری می‌کنند که اصلاً انتظارش را نداشتند، من یک سال و هجده روز می‌شود که به اسلام آباد آمده ام به "یو، ان، اچ، سی، آر" و تمام جاهای ممکن رفتم اصلا توجهی امروز نسبت به هنرمندان وجود ندارد توجهی نه به هنرمندان وجود دارد نه به هنرپیشه،همگی بیچاره شده اند."

در همین حال گودر ځاځي، دیگر آوازخوان افغان با تأیید مشکلات هنرمندان افغان در داخل افغانستان و کشورهای همسایه می‌گوید، وضعیت نامناسب این هنرمندان بر رشد و توسعۀ هنر موسیقی افغانستان سایه می‌افگند:

"ما خیلی هنرمندان را هنوز هم در افغانستان داریم، نبود آنان یا گیرماندن‌شان در افغانستان سبب می‌شود که ما در بخش ادای مسئولیت کم بیایم، زیرا ما همکاران خود را با خود نداریم و کسانی که در کشورهای سومی هستند و منتظر پروسه‌های مهاجرتی هستند با انبوه مشکلات اقتصادی،امنیتی و قانونی روبه‌رو هستند."

موسی شاهین یکی از محلی خوانان افغانستان که توسط طالبان زندانی شده بود و به تازه گی به قید ضمانت رها شده است
موسی شاهین یکی از محلی خوانان افغانستان که توسط طالبان زندانی شده بود و به تازه گی به قید ضمانت رها شده است

این درحالیست که شبکۀ تحلیلگران افغانستان می‌گوید، فاجعه‌ای که بر سر هنرمندان و بخش موسیقی افغانستان آمده به طور کامل در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار نگرفته است.

این شبکه به روز دوشنبه با نشر گزارشی زیر نام " قلب‌های دور از موسیقی: مسیرهای موسیقی دانان افغان به سوی تبعید" به وضعیت دشوار هنرمندان افغان در داخل افغانستان که بیکاراند و هنرمندانی که پس از حاکمیت طالبان افغانستان را ترک کرده اند پرداخته است.

شبکه تحلیل‌گران افغانستان گزارش تکان دهنده یی از وضعیت موسیقی و سرنوشت هنرمندان به نشر رسانده است

شبکه
در این گزارش آمده که پس از به قدرت رسیدن طالبان در آگست ۲۰۲۱، دیگر جایی برای موسیقی‌دانان و کسب درآمد آنان در افغانستان وجود ندارد و بسیاری از موسیقی‌دانان اندکی پس از تسلط طالبان بر افغانستان، کشور را ترک کردند و تقریباً تمام کسانی که باقی مانده اند سعی می‌کنند از این روش پیروی کنند.

به اساس این گزارش، سازمان‌هایی که برای تسهیل جابه‌جایی موسیقی‌دانان افغان یا حمایت اقتصادی از هنرمندانی که در افغانستان باقی مانده‌اند، با مشکلاتی در جمع‌آوری بودجۀ مورد نیاز از سوی اهداکنندگان مواجه شده‌اند.

پس از تحولات ماه اگست سال ۲۰۲۱ در افغانستان بسیاری از دانش آموزان مکتب موسیقی افغانستان به پرتگال رفته و در آنجا فعالیت های خود را از سر گرفته اند
پس از تحولات ماه اگست سال ۲۰۲۱ در افغانستان بسیاری از دانش آموزان مکتب موسیقی افغانستان به پرتگال رفته و در آنجا فعالیت های خود را از سر گرفته اند

در ادامۀ گزارش آمده که طالبان افغانستان را از منظر موسیقی به یک کشور خاموش مبدل ساخته اند و ادعا شده که در نزدیک به دوسال گذشته موسیقی به طور کامل از جاده‌ها، شبکه‌های تلویزیونی، رادیوها و سالن‌های عروسی در این کشور ناپدید شده است.

در گزارش شبکۀ تحلیگران افغانستان در این مورد آمده، با آنکه طالبان موضع‌شان را در پیوند به موسیقی و اجراهای موسیقی واضح نساخته اند، اما به اساس این گزارش، ممنوعیت غیررسمی موسیقی در حال حاضر در افغانستان حکمفرما است.

حکومت طالبان واکنشی به این گزارش نداشته، اما پخش و نشر موسیقی در رسانه‌های افغانستان ممنوع است و چندی پیش نشرات رادیو صدای بانوان در بدخشان به دلیل نشر موسیقی برای مدتی متوقف شد.

در گزارش شبکۀ تحلیگران افغانستان به جابجایی انستیوت ملی موسیقی افغانستان در پرتگال اشاره شده و آمده که شماری از استادان موسیقی، هنرمندان و هنرجویان تلاش می‌کنند برای بقای موسیقی افغانستان به فعالیت‌هایشان در این انستیتوت ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG