لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

زنان معترض افغان در پاکستان از نشست دوحه خواستند که حکومت طالبان را به رسمیت نشناسد


اعتراض شماری از زنان افغان در پاکستان
اعتراض شماری از زنان افغان در پاکستان

شماری از زنان افغان در پاکستان پیش از برگزاری نشست دوحه در پایتخت قطر در مورد وضعیت افغانستان اعتراض کردند.

این زنان که پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان به پاکستان مهاجر شده‌اند، انتقاد می‌کنند که جامعهٔ جهانی دختران و زنان افغان را فراموش کرده است.

آنها به روز یک‌شنبه در اسلام‌آباد گرد‌هم آمدند و از جامعهٔ جهانی به شمول سازمان ملل متحد خواستند که رژیم کنونی طالبان را به رسمیت نشناسند.

وحیده امیری، یکی از شرکت کنندگان در این اعتراض به رادیو آزادی گفت، به هدف نشان دادن اعتراض‌شان به نشست سازمان ملل متحد در اینجا تجمع کرده‌اند:
"پیام اصلی ما به جهان این است که لطفاً آن‌ها طالبان را به رسمیت نشناسند، به رسمیت شناختن طالبان جنایت در برابر مردم افغانستان و یک هشدار برای جهان است."

یکی از زنان معترض افغان در پاکستان که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود نیز از سیاست نرم سازمان ملل متحد در برابر رژیم کنونی طالبان انتقاد کرد.

او به رادیو آزادی گفت:
"رسمیت دادن به طالب به حاشیه بردن تمام مردم افغانستان که آزادی‌شان را از دست دادن، است."

رادیو آزادی از طالبان در مورد این اعتراض پرسید، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت‌شان پاسخ نداد.

سازمان ملل متحد گفته است که در نشست دو روزهٔ دوحه از نمایندگان طالبان دعوت نشده است.

این اعتراض در آستانهٔ نشستی که قرار است در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود، صورت گرفته، نشستی که قرار است در آن نمایندگان کشورهای مختلف فردا و پس فردا برای بررسی وضعیت افغانستان گرد هم ‌آیند.

پیش از این امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد گفته بود، نشست دوحه می‌تواند برخی از "گام‌های کوچک" را در مسیر به رسمیت شناختن مشروط طالبان در نظر بگیرد.

اما پس از آن سخنگوی سازمان ملل متحد گفت، بحث به رسمیت شناختن طالبان، شامل این نشست نیست.

از سوی هم شماری از افغان‌ها در افغانستان می‌گویند، در نشست دوحه باید مشکلات واقعی مردم افغانستان به بررسی گرفته شود و برای حل آن گام‌های فوری برداشته شود.

یک باشنده کابل: خواست ما این است که جهان برای افغانستان و مردم افغان صادقانه کار کنند و صادقانه عمل کنند.

مطیع‌الله شهاب، باشندهٔ کابل می‌گوید، در نشست‌هایی که در مورد افغانستان برگزار می‌شوند، مشکلات و صدای اصلی افغان‌ها بلند نمی‌شود و نیاز است که این بار بحث‌های همه جانبه در مورد وضعیت کنونی مردم افغانستان انجام شود:
"خواست ما از جهانیان این است که بر بحران وضعیت کنونی که بالای ما آورده‌اند نقطهٔ پایان بدهند و دیگر برای افغانستان و مردم افغان صادقانه کار کنند و صادقانه عمل کنند."

یکی دیگر از زنان افغان که نمی‌خواهد به خاطر مشکلات امنیتی در گزارش نامش گرفته شود در کنار تأکید بر حفظ حقوق زنان افغان می‌گوید، امیدوار است که جامعهٔ جهانی طالبان را بخاطر محدودیت‌های ظالمانه‌شان بر دختران و زنان افغان مجازات کند:
"ما امیدوار هستیم که طالبان از همهٔ آن امتیازها محروم شوند که برایشان در نظر گرفته شده است، دادن ۴۰ میلیون دالر به گونهٔ هفته‌وار به طالبان متوقف شود، جلو سفرهای خارجی و رفت آمد آن‌ها گرفته شود."

اما برعکس، برخی از مردم افغانستان، از جامعهٔ جهانی می‌خواهند که طالبان را به رسمیت بشناسد و با آنها تعامل داشته باشند، خواستی که جامعهٔ جهانی هنوز آن را نپذیرفته است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG