لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۰

انعکاس موضوعات مربوط به افغانستان در شماری از روزنامه های جهان


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان

روزنامه میل آنلاین در مورد مذاکرات محرمانه ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی صدراعظم قطر پرداخته.

روزنامه به نقل از خبرگزاری‌های غربی نوشته که این گفتگو در دوازدهم ماه می در جریان سفر آل ثانی به قندهار خاستگاه طالبان صورت گرفت.

حکومت طالبان و قطر تا هنوز رسماً در این مورد چیزی نگفته اند، اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع که نامش را نگرفته گزارش داده که این گفتگو بر حل مناقشه میان حکومت طالبان و جامعه جهانی متمرکز بوده است.

اختلافات میان حکومت طالبان و جامعه جهانی بر سر رعایت نکردن حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران از سوی طالبان و آنچه که نبود حکومت همه شمول خوانده می شود، به میان آمده است.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، طالبان زنان و دختران را از بسیاری حقوق اساسی‌شان در افغانستان محروم کرده اند.

میل آنلاین در ادامه نوشته که معلوم نیست که دیدار صدراعظم قطر با رهبر طالبان تاثیری خواهد داشت یا نه، اما این روزنامه به برخی از منافع مشترک قطر و امریکا در پیوند به افغانستان اشاره کرده است.

در ادامه می خوانیم که قطر میزبان یک پایگاه بزرگ نظامی امریکا در منطقه است و علاوه بر این، در عملیات تخلیه نیروهای امریکایی در جریان خروج آنها از افغانستان نیز مشارکت داشته است.

دفتر سیاسی طالبان و شماری از نمایندگی‌های سیاسی خارجی برای افغانستان هم در قطر مستقر اند و طالبان به میزبانی این کشور توافقنامه دوحه را با امریکا امضا کردند.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا مطلبی نوشته تحت این عنوان که " اتحادیه اروپا پس از اسکان مجدد ۲۷۱ افغان در سرتاسر این اتحادیه، متهم به غفلت سرسام آور شده است."

در ادامه می خوانیم که در سال ۲۰۲۲ تنها ۲۷۱ افغان در اتحادیه اروپا اسکان داده شدند که صفر اعشاریه یک درصد از ۲۷۰ هزار نفری است که به حمایت دائمی نیاز دارند.

کمیته بین المللی نجات، رهبران اتحادیه اروپا را به بی‌توجهی سرسام آور نسبت به پناهجویان افغان متهم کرده.

گاردین به نقل از گزارش کمیته بین‌المللی نجات نوشته که کشورهای عضو اتحادیه اروپا همواره در اجرای وعده‌های قانونی اسکان مجدد شکست خورده اند و بسیاری از افغان هایی که به مرز‌های اتحادیه اروپا رسیده اند مشکلات فراوان را تجربه کرده اند.

در این گزارش ادعا شده که به اساس طرحی که در سال ۲۰۲۱ در جرمنی برای اسکان مجدد هزار افغان در یک ماه ایجاد شده بود، حتی یک نفر هم وارد آن کشور نشده است در حالی که ایتالیا فقط نیمی از پناهجویانی را که وعده داده بود، پذیرفته است.

به نوشته روزنامه بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ حدود ۴۱۵۰۰ افغان در معرض خطر به اتحادیه اروپا پذیرفته شدند که بسیاری از آنها در جریان روند اضطراری انتقال در اگست ۲۰۲۱ کشورشان را ترک کرده بودند.

در گزارش کمیته بین‌المللی نجات آمده که برخی از کشورها از زمان سقوط کابل و تصرف دوباره حکومت از سوی طالبان در افغانستان اصلاً هیچ افغان را نپذیرفته اند.

در ادامه می‌خوانیم که بسیاری از افغان‌های پناهجو در شرایط رقت بار مانند زندانی در کمپ‌های جزایر یونان به سر می برند، چیزی که باعث شده که سلامت روانی آنها آسیب ببیند.

کمیته بین‌المللی نجات گفته که نود درصد از افغانهایی که از سوی تیم‌های سلامت روانی آن در شهرهای لسبوس و آتن بررسی شده اند علایم اضطراب و ۸۶ درصد دیگر افسردگی را تجربه کرده اند.

XS
SM
MD
LG