لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

خانجان الکوزی: روی تجارت بارتر تا هنوز با پاکستان توافق نشده است


خان جان الکوزی، مسئول اتاق تجارت پاک‌افغان
خان جان الکوزی، مسئول اتاق تجارت پاک‌افغان

وزارت تجارت پاکستان روز جمعه اعلام کرد، میکانیزمی را به اجرا می‌گذارد که اجازۀ تجارت بارتر (جنس با جنس) با افغانستان، ایران و روسیه را در اقلام تجاری مشخص می‌دهد.

اما اتاق تجارت پاک‌افغان (پاکستان – افغانستان) می‌گوید که هنوز از سوی حکومت طالبان و تاجران افغانستان کدام تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

تجارت بارتر نوعی تبادله جنس در بدل جنس نظر به ارزش پولی آن است که در آن انتقال پولی مطرح نیست.

خان جان الکوزی، مسئول اتاق تجارت پاک‌افغان می‌گوید که مسئله تجارت بارتر چندی پیش از طرف پاکستان مطرح شد، اما به گفته او، تا به حال در این باره به توافق نرسیده اند:
"چندی پیش قرار شد اتاق‌های مشترک دو کشور روی پالیسی مشترک کار کنند و پروتکول را امضا کند. صحبت‌ها کردیم اما به موافقه نرسیدیم. امارت اسلامی هم گفت فعلاً این موضوع باشد."

آقای الکوزی می‌گوید که تجارت بارتر معمولاً بین کشورهای مشترک المنافغ صورت می‌گیرد و در حال حاضر این نوع تجارت به نفع پاکستان است، چون به گفتۀ او، در حال حاضر پاکستان مشکلات پولی و بانکی دارد.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت تجارت و صنعت حکومت طالبان نیز به رادیو آزادی گفت که در مورد جزئیات تجارت جنس با جنس نشست‌هایی با پاکستان صورت گرفته، اما تا هنوز این موضوع نهایی نشده است.

در همین حال حاجی امید حیدری، رئیس اتحادیۀ سبزیجات و میوه‌جات افغانستان می‌گوید که تجارت بارتر با پاکستان به نفع افغانستان نیست و واردات افغانستان به پاکستان نسبت به صادراتش کم است:
"این مسئله را که آنها مطرح کرده به نفع تاجران افغانستان نمی‌بینم، چون صادرات ما ۶۰ تا ۷۰ درصد به پاکستان است و ما واردات کمتر داریم. ما در مقابل صادارت جنس می‌آوریم و یا پول مان را می‌آوریم، اگر این مسئله شود تجارت ما محدود می‌شود."

آقای حیدری می‌گوید که در سال گذشته تجارت میوه و دیگر اقلام تجارتی به پاکستان به نفع تاجران نبوده و اکنون آنها تجارت را با هند آغاز کرده اند.

لاری های مملو از مواد خوراکی که از طریق دروازه سرحدی سپین بولدک می خواهند از خاک پاکستان داخل افغانستان شوند - عکس از آرشی
لاری های مملو از مواد خوراکی که از طریق دروازه سرحدی سپین بولدک می خواهند از خاک پاکستان داخل افغانستان شوند - عکس از آرشی

دوکتور مخلص احمد، عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه گذاری ولایت ننگرهار نیز به رادیو آزادی گفت که تجارت بارتر نوع تجارت قدیمی است و اکنون در موجودیت بانک‌ها، نیازی به تجارت جنس با جنس نیست.

او همچنان گفت که بین تجارت دو کشور بیلانس وجود ندارد:
"در تجارت بارتر بیلانس در انتقال وجود ندارد، اکثراً جنسی که وارد می‌کنیم از تاجران افغان است و اکثراً جنسی که به پاکستان می‌فروشیم جنس تاجران افغان است، تاجران پاکستانی ذیدخل نیستند مگر در بخش ترانزیت."

از سوی دیگر برخی آگاهان اقتصادی می‌گویند که پاکستان به هدف مدیریت بحران اقتصادی و کنترل نرخ تورم در آن کشور در صدد تجارت بارتر است.

شاکر یعقوبی، یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت:
"در صورتی که ما اجناس پر تقاضا را در بدل جنس بی‌تقاضای کشورهای دیگر عوض کنیم، بر تولیدات داخلی کشور ضربه وارد می‌کند و ارزش اجناس افغانستان را پائین می‌آورد و باید دقت بیشتر صورت بگیرد."

این در حالیست که بر اساس گزارش تازۀ بانک جهانی مقدار صادرات افغانستان به پاکستان افزایش یافته که بیشتر این اقلام صادراتی زغال سنگ، مواد سوخت و سبزیحات و میوه‌جات خوانده شده اند.

XS
SM
MD
LG