لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۳

خشونت های مذهبی و حمله به مسیحیان در پاکستان ایالات متحده را نگران ساخته است


ویرانی های ناشی از حمله به کلیسا ها و منطقه مسیحی نشین در شهر فیصل آباد پاکستان
ویرانی های ناشی از حمله به کلیسا ها و منطقه مسیحی نشین در شهر فیصل آباد پاکستان

ودانت پاتل سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، ناوقت روزچهارشنبه(۱۶ اگست) به خبرنگاران گفت که واشنگتن در مورد حمله بر کلیسا ها و خانه های مسیحیان در پاکستان، نگرانی عمیق دارد و از مقامات پاکستانی خواست که این رویداد را بگونه جدی بررسی کنند.

به گفتۀ ودانت پاتل، در حالی که ایالات متحدۀ امریکا از آزادی بیان حمایت می کند، اما خشونت یا تهدید به خشونت، هرگز یک شیوۀ قابل پذیرش نیست .

این اظهارت سخنگوی وزارت خارجه امریکا پس از آن صورت گرفت که دیروز پس از ادعای اهانت به قرآن کریم، گروهی از مسلمانان خشمگین پاکستانی شماری از کلیسا ها و ده ها خانۀ مسیحیان را در منطقۀ"جرانوالا" در شهر فیصل آباد ایالت پنجاب پاکستان، به آتش کشیدند .

پولیس و ساکنان منطقه به خبرگزاری رویترز گفته اند که این حادثه پس از آن رخ داد که شماری از ساکنان مسلمان آن منطقه ادعا کردند که دو تن از مسیحیان محلی صفحاتی از قرآن کریم را پاره و به آن توهین کرده اند .

دهها تن از افراد به اتهام دست داشتن در حمله به مسیحیان در پاکستان بازداشت شده اند
دهها تن از افراد به اتهام دست داشتن در حمله به مسیحیان در پاکستان بازداشت شده اند

شکیل یکتن از مسیحیان باشندۀ محل می گوید که پس از این ادعا، بسیاری از مسیحیان برای نجات جان های شان خانه های خودرا ترک کردند .

به گفتۀ مقامات پولیس محلی، دو مرد متهم از منطقه فرار کرده اند .

اکمال بهاتی، یک رهبر مسیحی محلی گفته که آشوبگران توسط رهبران مذهبی مساجد تحریک شده اند .

کشیش"آزاد مارشال کلیسای پاکستان" در شبکۀ اکس که قبلاً به نام تویتر شناخته می شد، گفته که مسیحیان به دلیل اتهامات دروغین اهانت به قرآن کریم، مورد شکنجه و آزار قرار گرفته اند. او خواستار اقدامات مقامات پاکستانی، در زمینۀ تامین نظم و حراست از جامعه مسیحی در آن کشور شده است .

مقام های پنجاب پاکستان گفته اند که پولیس ناوقت دیروز بیش از صد تن را که در تصاویر ویدیویی به ارتباط آتش کشیدن کلیسا ها و خانه های مسیحیان شناسایی شده اند، دستگیر کرده است .

توهین به مقدسات اسلام در پاکستان مجازات اعدام را در قبال دارد. اگرچه تا هنوز هیچ کس به خاطر این جرم اعدام نشده، ولی موارد زیادی از قتل هایی افراد مظنون توسط افراد اوباش خشمگین وجود داشته است .

یکی از خانه های مسیحیان در فیصل آباد پاکستان که توسط مسلمانان خشمگین به آتش کشیده شده است
یکی از خانه های مسیحیان در فیصل آباد پاکستان که توسط مسلمانان خشمگین به آتش کشیده شده است

گروه های بین المللی حقوق بشر این قانون پاکستان را محکوم کرده اند، زیرا به گفته آنها، اکثراً از آن برای انتقام جویی سوء استفاده می شود .

در حال حاضر، صدها تن به اتهام توهین به مقدسات در محابس پاکستان زندانی هستند، زیرا قضات اکثراً بررسی چنین دوسیه ها را به تعویق میاندازند .

در ماه فبروری، پولیس ایالت پنجاب پاکستان حداقل ۵۰ تن را به اتهام ربودن و قتل مردی که به اتهام توهین به مقدسات دستگیر شده بود، زندانی کرد. گروهی حدود صد تن از افراد خشمگین، آن مرد را از ادارۀ پولیس بیرون کرده و کشتند .

در اپریل سال ۲۰۲۲ میلادی یک محکمۀ پاکستان ۶ مرد را به دلیل قتل یک مرد سریلانکایی به دلیل پاره کردن یک پوستری که کتیبه ای از قرآن را داشت، به اعدام محکوم کرد

XS
SM
MD
LG