لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۸

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان: فرمایشات بیرونی را هرگز قبول نمی کنیم


ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلانت عالی حکومت طالبان در مراسم فراغت محصلین پوهنتون طبی کابل
ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلانت عالی حکومت طالبان در مراسم فراغت محصلین پوهنتون طبی کابل

در حالی که حکومت طالبان به دلیل ممنوعیت کار و تحصیل دختران و زنان با انتقادات زیادی در سطح بین‌المللی مواجه است، ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان بار دیگر گفته است که آنها هرگز خواست‌های جهان را قبول نمی‌کنند.

وی که همواره اظهارات جنجالی داشته، در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان پوهنتون طبی کابل گفت که حکومت طالبان همواره بر تطبیق آنچه که او اصول اسلامی و رسم و فرهنگ افغانی در افغانستان عنوان کرده، استوار خواهد بود و تأکید کرد که خواسته‌های جهان به هیچ وجه قابل پذیریش نیست.

او در بخشی از سخنانش که در صفحۀ ایکس تلویزیون ملی تحت کنترل حکومت طالبان منتشر شد، می‌گوید:

"فرمایشات خود را می‌خواهند بر ما تطبیق کند، اما هیچ وقت آماده پذیرفتن فرمایشات کسی نیسیتم، چیزی که تقاضای نظام افغانستان، طبقۀ مسلمان، قوم عزتمند مسلمان، دین، عنعنات و عادات است، آن را در افغانستان تطبیق می‌کنیم."

طالبان از ماه دسامبر سال گذشته میلادی به این طرف دروازه های پوهنتون ها را نیز به روی زنان و دختران بسته اند
طالبان از ماه دسامبر سال گذشته میلادی به این طرف دروازه های پوهنتون ها را نیز به روی زنان و دختران بسته اند

برخی مقام‌های طالبان همواره از محدودیت‌های وضع شده بر زنان به عنوان تطبیق شریعت عنوان کرده اند.

پیش از این هم برخی دیگر از مقامات حکومت طالبان نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده بودند، اما ایالات متحدۀ امریکا و جامعۀ جهانی می‌گویند که از شرط‌های اساسی برای تعامل با طالبان تأمین حقوق دختران و زنان و تشکیل یک حکومت همه‌شمول در افغانستان است.

در همین حال شماری از کارشناسان نیز می‌گویند که پذیرش خواسته‌های جهان که خواست مردم افغانستان نیز می‌باشد، در به رسمیت شناختن حکومت طالبان نقش دارد.

شیردل پاسون، کارشناس روابط بین‌الملل به رادیو آزادی گفت:

"تا زمانی که اینها با جهان تعامل نکنند، من فکر نمی‌کنم که رسمیت‌شان را بدست بیاروند، از همه بیشتر موضوع مهم و بنیادی تعلیم و کار زنان است، این موضوعاتی است که مردم افغانستان نیز آن را می‌خواهند و خواست جهان همه همین است که در یک مملکت باید تمام اقشار جامعه خود را در نظام ببینند و برای آنها زمینۀ کار فراهم شود و حکومت همه‌شمول باشد، طبعاً خواست افغان‌ها همین است."

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد

این در حالیست که انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد در ارزیابی جدید خود از وضعیت افغانستان که به شورای امنیت این سازمان ارائه کرد، بر اصل عدم تبعیض علیه زنان و احترام به حقوق زنان و همچنان بر حضور زنان در تمام عرصه‌ها تأکید کرد.

او گفت که حقوق اساسی و آزادی همه افغان‌ها باید رعایت شود.

اما حکومت طالبان هنوز این خواسته‌ها را نپذیرفته و همواره گفته است که حقوق همه افغان‌ها به شمول زنان و دختران در چارچوب شریعت اسلام تأمین است.

بیش از دو سال از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما تاکنون هیچ کشوری حکومت آنها را به رسمیت نشناخته است.

حقوق زنان، آزادی بیان، ایجاد حکومت فراگیر، همه شمول و مشروعیت داخلی شرایطی اند که جامعۀ جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان مطرح کرده است.

اما مقام‌های طالبان بارها گفته اند که بیشتر این موردها مسایل داخلی افغانستان اند و حکومت آنها همه‌شمول است. آنچه که برای جامعۀ جهانی و مخالفان طالبان پذیرفتنی نیست.

XS
SM
MD
LG