لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۴

شماری از باشندگان کابل: آلودگی هوا افزایش یافته حکومت طالبان اقدام کند


آرشیف - آلودگی هوای شهر کابل
آرشیف - آلودگی هوای شهر کابل

با سرد شدن هوا و فعال شدن مرکز گرمی‌ها و دیگر وسایل گرمایش از جمله بخاری‌ها که بیشتر از مواد سوخت آلودگی‌زا در آنها استفاده می‌شود، نگرانی‌ها از افزایش آلودگی هوای شهر کابل هم بیشتر شده است.

شماری از شهریان کابل می‌گویند که آلودگی هوای این شهر بیشتر شده و در کنار آن بیماری‌های تنفسی هم افزایش یافته است.

مسعود مصمم، یکی از شهریان کابل در این باره به رادیو آزادی گفت:
"ساعت ۴ عصر که شما نگاه می‌کنید دود بیشتر می‌باشد، بسیار هوا کثیف است و به دلیل همین آلود‌گی هوا مریضی‌ها بیشتر نزد اطفال، در نزد خانم‌های حامله و در نزد بزرگسالان دیده می‌شود".

لیدا، یکی دیگر از باشند‌گان کابل با تأیید این مشکل می‌گوید، برای پیشگیری از افزایش آلودگی هوا به همکاری جدی مردم و حکومت طالبان نیاز است.

او به رادیو آزادی گفت:
"آلودگی هوا یکی از معضلات بزرگ است در جامعه، مخصوصاً در کابل که بر سلامت مردم زیان‌های درازمدت و کوتاه مدتی را وارد می‌کند که بدون شک درمان این زیان‌ها هزینه‌های زیادی را در پی خواهد داشت. اما در رابطه به کنترل وضعیت هوا باید مسئولین و دولت اقدامات جدی و طرح‌های مشخصی را روی دست داشته باشند و همچنان مردم در عملی ساختن این طرح‌ها همکار دولت بوده باشند".

ریاست شاروالی کابل تحت ادارۀ حکومت طالبان روز یک‌شنبه در حساب ایکس (توییتر سابق) خود نوشته که مسئولان ریاست صحت محیطی و حفاظت از محیط زیست این اداره شب هنگام از فلترهای نصب شده در فابریکه‌ها، بلند منزل‌ها و اماکن دیگر نظارت می‌کنند.

بر بنیاد اطلاعات این اداره، این اقدام بمنظور پیشگیری و کنترل آلود‌گی هوا صورت گرفته است.

نمای از شرق شهر کابل - عکس از آرشیف
نمای از شرق شهر کابل - عکس از آرشیف

شاروالی کابل زیر ادارۀ حکومت طالبان در حساب ایکس (توییتر سابق) خود همچنان به نقل از مسعود فقیر، معاون صحت محیطی و حفاظت محیط زیست این اداره نوشته است، روند نظارت بر فلترهای دود آغاز شده و تاکنون ده‌ها منبع آلوده‌ کنندۀ هوا تشخیص شده است.

او افزوده که به مالکان این منابع آلودگی‌زا توصیه کردند که بر سیستم‌های مرکزگرمی‌هایشان فلتر نصب کنند و پس از آن از آنها استفاده کنند.

احمد جاوید، آگاه امور محیط زیست به رادیو آزادی می‌گوید، نبود بارند‌گی‌ها و استفاده از سوخت‌های فسیلی سبب آلود‌گی هوا در فصل سرما می‌شود.

به گفتۀ این آگاه امور محیط زیستی، پیشگیری از شدت آلود‌گی هوا به ویژه در فصل سرما بیشتر نیازمند این است که حکومت طالبان بدیل سوخت‌های فسیلی را به مردم ارائه دهد:
"مردم ما فقیر اند، مجبوراً از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند در فصل خزان، مجبوریت مردم است، حکومت باید در این قسمت قبل از قبل اقداماتی را انجام بدهد، حداقل زمینۀ بدیل این سوخت‌های فسیلی را به مردم رائه کنند، مثال زغال‌های تصفیه شده است، کوشش کنند فابریکات آنها بیشتر شوند و مردم به قیمت مناسب از آن استفاده کنند یا هم قیمت‌های گاز پائین باشد".

با این همه هوای کابل سال‌ها است که گواه آلود‌گی به ویژه در فصل سرما است.

در حکومت جمهوری پیشین نیز مسئولان ادارات مربوطه هر از گاهی از اقدامات مشابه حکومت طالبان برای پیشگیری از آلوده شدن هوا خبر می‌دادند که ظاهراً کارایی زیادی نداشت.

شهر کابل که بیشتر توسط کوه‌ها احاطه شده، میزبان چند میلیون نفوس است که یکی از علت‌های اصلی آلودگی هوای آن هم افزایش نفوس خوانده می‌شود.

بیشتر باشند‌گان این شهر به دلیل شدت سرما در زمستان و فقر اقتصادی مجبور اند از انواع سوخت‌های فسیلی برای گرم کردن خانه‌ها و حتی پخت و پز شان استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG