لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

ویدیوی بازداشت یک مادر و دختر توسط طالبان در کابل واکنش هایی را بر انگیخت


صحنه یی از یک رویداد بازداشت زنان توسط طالبان در کابل
صحنه یی از یک رویداد بازداشت زنان توسط طالبان در کابل

اخیراً انتشار ویدیویی ظاهراً از بازداشت یک و دختر و مادر در منطقۀ مکروریان‌های شهر کابل از سوی افراد طالبان در رسانه‌های اجتماعی، واکنش‌های برخی فعالان را برانگیخته است.

برخی فعالان و رسانه‌ها با نشر این ویدیو مدعی شده اند که افراد طالبان این مادر و دختر را به اتهام "بدحجابی" و با زور بازداشت کردند.

رادیو آزادی به تنهایی نمی‌تواند مکان و زمان ثبت و درستی این ویدیو و ادعاهای مطرح شده در پیوند به آن را تأیید کند.

فوزیه کوفی، عضو پیشین ولسی جرگه در نظام جمهوری پیشین و فعال سیاسی با نشر این ویدیو در صفحۀ ایکس خود نوشته است که این برایش ناراحت کننده است که به گفتۀ او"لابی‌های طالبان" می‌گویند که هیچ مقاومتی در برابر بازداشت دختران و افزایش محدودیت‌ها بر زنان وجود ندارد.

فوزیه کوفی عضو پیشین مجلس نماینده گان افغانستان
فوزیه کوفی عضو پیشین مجلس نماینده گان افغانستان

او نوشته است که به نظر می‌رسد این لابی‌گران طالبان ناآگاهانه این کار را انجام می‌دهند و یک روزی ممکن است که خواهر و ‌مادر آنها نیز بازداشت شود.

نسرین حمیدی، فعال حقوق زنان و عضو جنبش اتحاد و همبستگی زنان افغانستان با اشاره به این ویدیو و دیگر موردهای بازداشت زنان و دختران مدعی است که حکومت طالبان به بهانۀ حجاب زنان را بازداشت می‌کند و این قابل نگرانی است:

"مردم از ترس سفید پوشان سیاه دل طالب در امن نیستند و ما می‌دانیم که زنان افغانستان بی‌حجاب نیستند و طالبان به بهانۀ حجاب آنان را بازداشت و زندانی می‌کنند."

او از نهادهای بین‌المللی و جامعۀ جهانی می‌خواهد که جلو این اقدام طالبان را بگیرند، زیرا به گفتۀ او، ادامۀ بازداشت‌ها فضای زندگی را برای زنان تنگ‌تر کرده است.

نجیبه سنجر، فعال حقوق بشر نیز در واکنش به این ویدیو به رادیو آزادی می‌گوید که طالبان بدون در نظر گرفتن عرف افغانستان و احترام به زنان این گونه آنان را بازداشت می‌کنند.

او می‌گوید که حکومت طالبان از دوسال بدینسو انواع محدودیت‌ها را بر زنان وضع کرده و اکنون آنان را بازداشت می‌کند:

"اصلاً نه مطابق به شریعت اسلامی است و نه هم در جامعۀ انسانی چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد که زنان افغانستان در حکومت طالبان با چنین محدودیت‌هایی و چنین شکنجه‌های روحی و جسمی مواجه هستند."

این درحالیست که پیش از این نیز نهادهای مختلف از جمله دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) بازداشت دختران و زنان در افغانستان را نگران کننده خوانده بودند و هفتۀ گذشته جنبش‌های مختلف زنان در حمایت از زنان افغانستان و به هدف توقف این گونه بازداشت‌ها در کشورهای مختلف تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

سخنگویان حکومت طالبان از جمله ذبیح‌الله مجاهد موضوع بازداشت دختران و زنان را تأیید کرده و مدعی شده اند که زنان و دختران بازداشت شده‌ برای چند ساعت محدود نگهداری می‌شوند و با گرفتن ضمانت از خانواده‌هایشان دوباره رها می‌شوند.

اما پیش از این برخی از بازداشت شدگان در گفتگو با رادیو آزادی مدعی شدند که با دادن ده‌ها هزار افغانی دوباره رها شده اند.

از ۱۱ جدی بدینسو برخی دختران و زنان در شهر کابل و برخی شهرهای دیگر به اتهام آنچه که حکومت طالبان "بدحجابی" عنوان کرده، بازداشت شده اند.

طالبان پس از حاکمیت دوباره‌شان بر افغانستان در آگست ۲۰۲۱، در کنار دیگر محدودیت‌ها بر کار، تحصیل، آموزش و فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زنان و دختران، پوشیدن حجاب را بر آنان اجباری کرده اند.

XS
SM
MD
LG