لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

صلیب سرخ: اوضاع بشری در افغانستان در حال بد ترشدن است


تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل
تعدادی از زنان و کودکان فقیر در کابل

در میان نگرانی های فزاینده در مورد وضعیت بشری در افغانستان، فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر، آی اف آر سی از بدتر شدن اوضاع بشردوستانه در این کشور سخن می زند.

در بیانیه ای این اداره که به روز جمعه منتشر شد، آمده است که زمان و بودجه در حال از دست رفتن است و به یک روش جدید فوراً ضرورت است.

در بیانیه آمده است که این اداره و هلال احمر افغانی خواهان تنظیم مجدد فوری استراتیژیک در رویکرد های بشردوستانه به افغانستان است.

در ادامه آمده است که بدون این کار، عوامل ریشه ای بحران کنونی به شکل پایدار برطرف نخواهد شد.

در اعلامیه از قول الکساندر متیو، مدیر منطقه ای آسیا پاسفیک آی اف آر سی گفته شده است که زمان بازنگری رسیده و این که باید بر اداره های افغانستان مثل اداره سره میاشت یا هلال احمر افغانی که به گفته اش نقش دایمی در افغانستان دارد، تمرکز شود.

بسیاری از مردم شکایت دارند که میزان کمک های بشری کاهش یافته است
بسیاری از مردم شکایت دارند که میزان کمک های بشری کاهش یافته است

به گفته او، بر مردم افغانستان هم سرمایه گذاری صورت گیرد.

متیو افزوده است که با توجه به دسترسی محدود مردم به آموزش و وظیفه، نیاز است تا بر جوانان، آموزش های حرفه ای و مسلکی و دیگر فرصت های آموزشی که سبب تقویت اعتماد و امیدواری می شود، تمرکز صورت گیرد.

آذرخش حافظی، عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان است. او می گوید برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت کنونی نیاز است تا برای ایجاد یک «بستر رسمی سیاسی» تلاش شود:

«پیشنهاد من اینست که برای رونق اقتصادی مملکت و بیرون شدن از رکود باید یک چاره اساسی بوجود آید و این کار نیازمند یک «بستر رسمی سیاسی» است که در این جهت باید ملت افغانستان و دوستان افغانستان در منطقه و جامعه بین المللی مسئولانه رفتار کنند. در غیر اینصورت هر روز شمار گرسنه ها و نیازمندان زیادتر می شود و کمک های جامعه های جهانی هم نه تنها زیاد نمی شود بل که کم تر می شود بخاطری که اولویت های شان فرق می کند. مسئله غزه است، اوکرایین است و جاهایی دیگر است که بخش عمده توجه جهان به آن ها معطوف شده است.»

پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، کمک های بشردوستانه به این کشور به گونه چشمگیر کاهش یافته است. بسیاری از زنان وظایف شان را از دست داده اند و حتی کارمندان مرد برخی از اداره های دولتی هم بی کار شده اند.

در این میان از حیف و میل شدن کمک ها نیز خبر می رسد. شماری از مخاطبان رادیو آزادی می گویند که در برخی موارد کمک ها به افراد مستحق نمی رسد. نظریات دو تن از مخاطالبان را اینجا می نویسیم:

«سلام به رادیو آزادی. از ولسوالی زنده جان هرات تماس پیام می دهم. همه هیئت ها آمدند، کمک ها فرستاده شد. اما طرف ما نیامد. تقریباً از سرک ۲۰ متر فاصله داریم.»

«در ناحیه سیزدهم کمک ها زیاد است اما به مردم فقیر نمی رسد. همه به پولدار ها می رسد. ما از هیچ کمکی مستفید نشدیم. بیکار استم. یک و نیم سال می شود. دو فرزند دارم.»

برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد گفته است که به دلیل کاهش بودیجه برنامه امداد رسانی را در افغانستان متوقف می سازد
برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد گفته است که به دلیل کاهش بودیجه برنامه امداد رسانی را در افغانستان متوقف می سازد

برنامه جهانی غذا، دبلیو اف پی گفته است که به دلیل کاهش گسترده بودجه، مجبور است که پس از ماه روان میلادی کمک های مواد غذایی به افغانستان را متوقف کند.

ضیاالدین صافی، سخنگوی دبلیو اف پی در افغانستان به رادیو آزادی گفته است که در ماه می تنها دونیم میلیون تَن در افغانستان از کمکهای غذایی بشردوستانهای شان بهره مند میشوند.

برنامه جهانی غذا از سال گذشته میلادی به این سو از کاهش کمک هایش به مردم افغانستان سخن می زند.

این اداره پارسال شمار افراد نیازمند به کمک های فوری بشری را نزدیک به ۳۰ میلیون تن گفته بود.

XS
SM
MD
LG