لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۷

ایالات متحده از اسرائیل خواست پلان دقیق برای محافظت از غیرنظامیان در رفح به اجرا بگذارد


نیروهای اسرائیلی در بخشی از شهر جنگ زدهٔ غزه
نیروهای اسرائیلی در بخشی از شهر جنگ زدهٔ غزه

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا می گوید که اسرائیل باید برنامه دقیق و معتبر برای محافظت از غیرنظامیان در شهر رفح در جنوب غزه داشته باشد اما گفته که ایالات متحده چنین برنامه را ندیده است.

بلینکن در گفتگو با شبکه تلویزیونی ABC News، از تصمیم اداره جو بایدن رئیس جمهور امریکا برای توقف تحویل دهی ۳۵۰۰ بمب به اسرائیل دفاع کرده و گفته است که ایالات متحده از این نگرانی دارد که مبادا از بمب های کمک شده به اسرائیل، در حملات علیه غیرنظامیان در رفح استفاده شود.

خبرگزاری رویترز به روز یکشنبه(۱۲ می) به نقل از وزیر خارجه امریکا گزارش داد که گفته است، رئیس جمهور بایدن برای کمک با اسرائیل مصمم است اما به باور انتونی بیلنکن، اگر اسرائیل حمله تمام عیار به رفح انجام دهد، ایالات متحده نمی تواند از آن پشتیبانی کند و یا کمکی را در این مورد انجام دهد.

مردم در حال کوچیدن از شهر رفح هستند
مردم در حال کوچیدن از شهر رفح هستند

اسرائیل گفته که عملیات در رفح را به هدف سرکوب شورشیان گروه حماس که از سوی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی دانسته می شود، به اجرا می گذارد.

در حال حاضر اضافه از ۱.۴  میلیون فلسطینی از غزه به رفح پناه برده اند

در حال حاضر اضافه از ۱.۴ میلیون فلسطینی از غزه به رفح پناه برده اند و در حال حاضر با کمبود شدید مواد غذایی، آب، خدمات صحی و سرپناه روبرو اند.

وزارت صحت غزه که در کنترول گروه حماس است، می گوید که در عملیات نظامی اسرائیل در بیش از هفت ماه گذشته، بیش از ۳۵ هزار تن جان باخته اند.

عملیات در غزه پس از آن در هفتم اکتوبر آغاز شد که جنگجویان گروه حماس، با حمله بر جنوب اسرائیل، نزدیک به ۱۲۰۰ تن را کشتند و حدود ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفتند.

اکنون جو بایدن رئیس جمهور امریکا گفته که اگر حماس گروگانان اسرائیل را آزاد کند، آتش بس در غزه در فرصت زود ممکن خواهد بود.

اما حماس به روز یکشنبه به این اظهارات بایدن واکنش نشان داد و آنرا شکست در مذاکرات آتش بس دانست.

تا اکنون تلاش ها برای مذاکرات آتش بس میان اسرائیل و حماس بی نتیجه مانده.

به گفته آگاهان نظامی و سیاسی، این مذاکرات که ایالات متحده امریکا، مصر و قطر نقش میانجی را دارند، هنگامی با بن بست روبرو شد که اسرائیل از عملیات نظامی در رفح هشدار داد و واکنش های گسترده را بر انگیخت.

XS
SM
MD
LG