لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

اقتصاد ضعیف مردم، جشن عید قربان در افغانستان را کم‌رنگ ساخته است


بازارهای افغانستان در آستانۀ عید قربان: فروشنده‌گان مواشی و میوه خشک از کاهش خریدها به دلیل مشکلات اقتصادی شکایت دارند.
بازارهای افغانستان در آستانۀ عید قربان: فروشنده‌گان مواشی و میوه خشک از کاهش خریدها به دلیل مشکلات اقتصادی شکایت دارند.

درحالی که امروز روز نخست عید قربان در بیشتر کشورهای اسلامی است، اما حکومت طالبان دوشنبه را روز نخست عید در افغانستان اعلام کردند. شماری از افغان‌ها در ولایت‌های مختلف می‌گویند که به علت‌های مختلف از جمله بلند بودن قیمت مواشی و مشکلات اقتصادی آمادگی زیادی برای عید نگرفتند.

برخی از فروشنده‌گان مواشی و دکانداران میوۀ خشک هم مشکل اقتصادی مردم را تأیید می‌کنند و می‌گویند، این مسأله بالای فروشات‌شان تاثیر منفی گذاشته است.

میرزا احمد که با دوستانش به بازار آمده است، می‌گوید، آمده بود که گوسفند خرید کند، اما به دلیل بلند بودن قیمت‌ها، با دوستانش یک گاو را به گونۀ مشترک خریداری کردند.

او به رادیو آزادی گفت:

"اینجا آمدیم گوسفندها را دیدیم، بسیار قیمت شده امسال، مجبور شدیم چند نفر شریک شده یک گاو بخریم، حالا همو گاوی که نسبتاً مناسب است تا ۶۵ هزار قیمت دارد، امسال مردم را دیدیم توان خرید را ندارند."

امسال قیمت مواشی در افغانستان بلند است.
امسال قیمت مواشی در افغانستان بلند است.
مردم در افغانستان: وضعیت اقتصادی در این عید، مناسب نیست

مسعود، باشندۀ ننگرهار در شرق افغانستان که وضعیت اقتصادی‌اش خوب نیست می‌گوید، اصلاً توان خرید مواشی را ندارد تا قربانی کند.

"من توان ندارم که قربانی کنم، من حتی توان پرداخت کرایۀ خانه و پرداخت بل برق را ندارم، یک مال ضعیف به ۸ هزار و ۱۰هزار افغانی است، باور کنید که امسال توان خرید لباس و کفش را نداریم که بخریم."

مشتاق یکی از مالداران که مواشی‌اش را برای فروش به بازار ولایت پروان آورده است، می‌گوید که در عید امسال خرید و فروش زیاد نیست.

"پول نیست، مردم بیچاره است توان ندارند، خرید و فروش در بازار خوب نیست، من خودم از ساعت ۵ صبح الی ۱۲ بجه رفتم نه فروش توانسیتم و نه کدام مال دیگر را خریده توانستیم، دوباره دست خالی به خانه برگشتیم."

در کنار بازار مواشی بازارهای فروش میوۀ خشک و کیک و کلچه هم در شهر کابل پرجنب و جوش به نظر می‌رسد.

بازار مواشی در افغانستان
بازار مواشی در افغانستان

عبدالحمید، یکی از شهریان کابل که بخاطر خرید میوۀ خشک به بازار رفته بود، در بارۀ توان خریدش به رادیو آزادی چنین گفت:

"ما به بازار رفتیم که میوۀ خشک خریداری کنیم، همه چیز است، نظر به هر سال ارزان هم است، اما نظر به این که کار و غریبی نیست، همین هم به مردم بسیار قیمت است، ما هم نمی‌توانیم خرید کنیم."

برخی فروشنده‌گان میوۀ خشک و شیرینی هم می‌گویند، مشتریان زیادی وارد دکان‌هایشان می‌شوند، اما تعدادی کمی توان خرید را دارند.

بازار خرید میوۀ خشک در قندهار
بازار خرید میوۀ خشک در قندهار

عبدالحمید اختری، یکی از آنان در شهر گردیز، مرکز پکتیا به رادیو آزادی گفت:

"بازارها نظر به عید رمضان بسیار تغییر کرده است، دیروز که بازارها خوب بود باز هم هر کسی که می‌آمد می‌گفتن یک چیزی برای ما بدهید که دسترخوان ما رنگین شود، توت را در این گرمی کسی نمی‌برد، اما از این که ارزان بود مردم نخود، سیمیان ، توت و کشمش می‌گرفتند و می‌گفتند مقصد یک میوه‌دانی را پر کنیم که عزت مهمان ما شود."

مرتبط:

برخی از خانواده‌ها در افغانستان: هیچ آماده‌گی برای عید نداریم

برنامهٔ جهانی غذا فرا رسیدن عید را برای افغان‌های نیازمند، دشوار توصیف کرد

این در حالی است که حکومت طالبان بر خلاف بیشتر کشورهای اسلامی دوشنبه را روز نخست عید اعلام کردند. اما بیشتر کشورهای اسلامی از جمله عربستان سعودی و مسلمانان از یک‌شنبه به عنوان روز نخست عید اضحی یا قربانی تجلیل کردند.

XS
SM
MD
LG