لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

گزارش وزارت خارجهٔ امریکا: نقض حقوق اقلیت های مذهبی در افغانستان افزایش یافته


تصویر آرشیف: طالبان در مراسم دهم محرم در منطقه غرب کابل
تصویر آرشیف: طالبان در مراسم دهم محرم در منطقه غرب کابل

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی توسط طالبان در سال ۲۰۲۳ در افغانستان افزایش یافته و طالبان بر اساس تفسیر خود از شریعت بر جامعه حکومت می‌کنند.

در گزارش سالانه این وزارت در مورد آزادی مذهبی بین‌المللی که به تازه‌گی در وب‌سایت وزارت خارجه امریکا نشر شده آمده که طالبان در سال گذشته از اماکن مذهبی اقلیت‌ها در افغانستان محافظت نکرده‌اند.

انتونی بلینکن وزیرخارجه ایالات متحده هنگام نشر این گزارش گفت که در حال حاضر آزادی مذهبی میلیون‌ها نفر در جهان رعایت نمی‌شود.

انتونی بلینکن وزیرخارجه ایالات متحده امریکا
انتونی بلینکن وزیرخارجه ایالات متحده امریکا

به گفته وی، یافته‌های اخیر نشان می‌دهند که محدودیت‌های دولتی بر مذهب به بالاترین سطح جهانی خود رسیده است:

" در هر منطقه، مردم همچنان با خشونت مذهبی، تبعیض مبتنی بر مذهب، هم از سوی دولت‌ها و هم از سوی هموطنان خود مواجه هستند. آن‌ها ممکن است از مکتب محروم شوند، از وظیفه محروم شوند، مورد آزار و اذیت قرار گرفته، لت‌وکوب شوند و یا بدتر از آن."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد این ادعاها پاسخ نداد، اما پیش از این طالبان بارها در نشست‌های خبری و همچنان در دیدار با شماری از نماینده‌گان اقلیت‌های قومی-مذهبی گفته اند که آنان به حقوق همه اقلیت‌های قومی-مذهبی احترام دارند و حقوق آنان تأمین است.

اما وزارت خارجه امریکا به نقل از سازمان‌های حقوق بشر و قربانیان حملات هدفمند به اقلیت‌های مذهبی در مورد افغانستان گفته که طالبان هزاره‌ها را در بامیان، دایکندی، میدان وردک، بغلان، بلخ، کندز، بدخشان، هرات، غزنی، سرپل، کندهار، ارزگان، تخار و سمنگان کشته اند، شکنجه و به زور آواره کرده و جایداد آن‌ها را غصب کرده‌اند.

انفجار در یک منطقه شیعه نشین در غرب کابل که باشنده گان محل طالبان را به عدم حفاظت از اقلیت های مذهبی متهم کرده اند.
انفجار در یک منطقه شیعه نشین در غرب کابل که باشنده گان محل طالبان را به عدم حفاظت از اقلیت های مذهبی متهم کرده اند.

در ادامه آمده که طالبان جمعیت شیعه را به حاشیه رانده اند تا آن‌ها را مجبور به ترک کشور کنند.

بر اساس یافته‌های این گزارش، طالبان تدریس فقه جعفری را در تمامی مکاتب از جمله مکاتب خصوصی کشور ممنوع کرده‌ اند.

یک فعال مدنی و فرهنگی اهل تشیع در یکی از ولایت‌های مرکزی افغانستان که به‌خاطر حساسیت موضوع نخواست از او در گزارش نام برده شود در مورد به رادیو آزادی گفت:

"از وقتی‌که طالبان آمدند در کل که ما رویه آن‌ها را می‌بینیم یک نوع تبعیض نسبت به مذهب جعفری قایل هستند، طوری‌که می‌گویند که آن‌ها برحق هستند و این مذهب باطل است و همچنان در محاکم وقتی‌که موضوع را فیصله می‌کنند بر اساس فقه حنفی خود فیصله می کنند و این موضوعات خیلی جدی بوده است.»

یک فعال مدنی اهل تشیع: طالبان یک نوع تبعیض نسبت به مذهب جعفری قایل هستند

همچنان یک باشنده اهل تشیع ولایت دایکندی که او نیز به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام‌اش در گزارش گرفته شود در مورد مشکلات در منطقه‌شان به رادیو آزادی چنین گفت:

"همیشه بر مردم هزاره ظلم صورت گرفته، زمین‌های شان غضب شده، کوچ‌های اجباری داده شده، در ولسوالی پاتوی ولایت دایکندی مردم حتی مجبور شده‌اند از منطقه خارج شوند و به سمت ایران رفته اند."

بر اساس این گزارش، پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، بیش از ۹۰۰ شهروند سیکهـ و هندو این کشور را ترک کرده‌اند و تنها شش نفر از آن‌ها برای حفاظت از اماکن مقدس و کتب خود در افغانستان مانده اند.

انارکلی هنریار نمایندهٔ پیشین هندو‌ها و سیکهـ‌‌ها در مشرانو جرگه افغانستان
انارکلی هنریار نمایندهٔ پیشین هندو‌ها و سیکهـ‌‌ها در مشرانو جرگه افغانستان

انارکلی هنریار نمایندهٔ پیشین هندو‌ها و سیکهـ‌‌ها در مشرانو جرگهٔ جمهوری مخلوع می‌گوید که پس از حاکمیت طالبان افغانستان جای امن برای اقلیت‌های دینی مذهبی نبوده است.

او به رادیو آزادی گفت: "هندوها و سیکهـ‌ها از جمله اقلیت‌های دینی در افغانستان هستند که با آمدن طالبان دو بار بر مکان‌های مقدس آن‌ها حمله شد و بالاخره مجبور شدند به خاطر نداشتن امنیت افغانستان را ترک کنند، هنوز دیگر موقف طالبان در مورد اقلیت دینی هندو و سیکهـ واضح و روشن نیست."

پیش از این در ماه می کمیسیون ایالات متحده امریکا در امور آزادی مذهبی در جهان گفته بود که آزادی مذهبی در سال ۲۰۲۳ در افغانستان با ادامه اجرای تفسیر سخت‌گیرانه طالبان روبه وخامت بوده است.

XS
SM
MD
LG