لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۴

طالبان: ۶۵۳ هزار بیوه، یتیم و معلول را ثبت کردیم؛ افراد دارای معلولیت: کمک‌های نقدی طالبان ناچیز است


جنگ‌های ده‌های اخیر در افغانستان به افزایش شمار یتیمان، بیوه‌ها و معلولین منجر شده است.
جنگ‌های ده‌های اخیر در افغانستان به افزایش شمار یتیمان، بیوه‌ها و معلولین منجر شده است.

وزارت شهدا و معلولین حکومت طالبان از ثبت بیش از ۶۵۳ هزار یتیم، بیوه و افراد دارای معلولیت خبر می‌دهد.

این وزارت حکومت طالبان روز چهارشنبه «۳۱ اسد» در نشست خبری زیر نام «برنامه تشریح دستاوردهای یک‌ساله» در کابل گفت، ارقام ثبت‌شده آنان تاکنون وجود نزدیک به ۳۷۰ هزار یتیم دختر و پسر، بیش از ۹۴ هزار تن بیوه و نزدیک به ۲۰۰ هزار فرد دارای معلولیت که شامل زن و مرد است، را نشان می‌دهد.

اما این آمار نهایی نیست.

مسئولان وزارت شهدا و معلولین حکومت طالبان همچنان در این نشست خبری گفتند روند ثبت افراد یادشده جریان دارد و به همین دلیل تاکنون آمار مجموعی از یتیمان، افراد دارای معلولیت و بیوه‌ها در افغانستان در دسترس نیست.

به‌گفته مسئولان این وزارت حکومت طالبان، آنان در سال گذشته بیش از ۲۸ هزار تن را از لیست دریافت‌کننده‌گان کمک‌های نقدی این وزارت حذف کردند.

به ادعای آنان، این افراد یا به نام بیوه، یتیم و افراد دارای معلولیت کارت داشتند و یا هم وضعیت‌شان تغییر کرده بود و دیگر بیوه، یتیم و یا هم معلول نبودند.

عبدالحکیم حقانی، معین وزارت امور شهدا و معلولین حکومت طالبان، گفت: "بر اساس طرح منظور شده مساعدت‌های نقدی، در این یک سال از اسد گذشته تا این اسد، ۱۵ میلیارد و ۴۰۷ میلیون و ۳ لک و ۸۲ هزار و ۷۸۰ افغانی به‌عنوان مساعدت‌های نقدی ماهانه حواله شده‌است."

بر بنیاد معلومات مسئولان وزارت امور شهدا و معلولین حکومت طالبان، آنان ماهانه به هر یتیم ۲ هزار افغانی و به هر بیوه نظر به شرایط و وضعیت اقتصادی فرد از ۲ تا ۵ هزار افغانی معاش می‌پردازند که ۶ ماه یک‌بار پرداخت می‌شود.

هرچند مسئولان وزارت شهدا و معلولین حکومت طالبان مقدار معاشی را که به افراد دارای معلولیت پرداخت می‌کنند در این نشست نگفتند، اما یک باشنده کابل که می‌گوید او و یک خواهر و یک برادرش نابینا اند، از نحوه کمک‌رسانی حکومت طالبان نسبت به خود انتقاد دارد.

او می‌گوید برای برادر نابینایش تاکنون کارت توزیع نشده و او و خواهرش که هر دو بی‌سرپرست هستند نیز به‌گونه نامنظم و کمتر از نظام جمهوری پیشین از سوی این وزارت حکومت طالبان معاش دریافت می‌کنند.

وزارت شهدا و معلولین: ۱۵ میلیارد افغانی کمک نقدی به یتیمان و بیوه‌ها پرداخت شد
وزارت شهدا و معلولین: ۱۵ میلیارد افغانی کمک نقدی به یتیمان و بیوه‌ها پرداخت شد

"ما سه نفر نابینا هستیم، یک برادرم که است، او هیچ کارت ندارد، یک همشیره دیگرم کارت دارد. از وقتی‌که طالبان آمدند، برای او هیچ معاش‌اش را نمی‌داد، می‌گفتند کارت‌اش گم شده، باز پارسال رفتیم به بسیار مشکل کارت‌اش را پیدا کردیم و برایش فعلاً یک‌دفعه معاش‌اش را داده، ۱۰ هزار روپیه یک‌دفعه برایش معاش داده دیگر نداده و خودم هم از وقتی‌که طالبان ۳ سال شده آمدند تا حال ۲ دوره معاش گرفتیم، زیاد نگرفتیم."

یک باشنده ولایت کاپیسا هم که می‌گوید مادر پنج یتیم است و شوهرش در اردوی ملی در حکومت پیشین وظیفه داشته، ادعا می‌کند که تاکنون از حکومت طالبان کمکی دریافت نکرده‌است.

او که نخواست به دلیل حساسیت موضوع نام‌اش در گزارش گرفته شود، گفت: "ایورم یک مقدار پول را که برایم می‌داد، یک‌بار ۱۵ هزار آورد، یک‌بار ۲۰ هزار و دفعه‌های مختلف دیگر برایم در دوره جمهوریت آورد برایم داد گفت این به‌حساب کمک بود، برای کسانی‌که شهید شدند، برایم داد گفت به خاطر اولادها دولت داده‌است."

هرچند تاکنون آمار دقیقی از معلولین، یتیمان و بیوه‌ها در افغانستان در دسترس نیست، اما جنگ‌های ده‌های اخیر در افغانستان به شمار این دسته از افراد افزوده است.

طالبان نیز از جمله گروه‌های جنگی بوده‌اند که پیش از حاکمیت دوباره‌شان در افغانستان در مقابل نظامیان افغانستان در جنگ رو در رو بودند و متهم به ارتکاب جرایم جنگی، کشتن، زخمی کردن و حتی بیوه و یتیم ساختن شمار زیادی از مردم‌اند.

طالبان حتی متهم‌اند که بعد از حاکمیت دوباره‌شان در افغانستان نیز دست به کشتار و قتل نظامیان و کارمندان حکومت پیشین زده‌اند.

اتهام‌ها و ادعاهایی که تاکنون حکومت طالبان هیچ‌یک را نپذیرفته است.

XS
SM
MD
LG