لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

آمادگی برای زمستان در افغانستان؛ یوناما: مقداری از کمک‌ها برای توزیع به نیازمندان آماده است


زنان نیازمند که برای دریافت کمک های غذایی در برابر دفتر برنامه غذایی جهان سازمان ملل در کابل صف بسته اند.
زنان نیازمند که برای دریافت کمک های غذایی در برابر دفتر برنامه غذایی جهان سازمان ملل در کابل صف بسته اند.

در حال حاضر از فقر و بیکاری به عنوان مهمترین مشکلات زندگی بسیاری از مردم افغانستان یاد می شود.

جامعه جهانی می گوید که با درک این نیازها، تلاشهایی را برای کمک به افغانهای نیازمند در زمستان آینده که فقط یک ونیم ماه دیگر به آن باقی مانده، آغاز کرده است.

روزا اوتونبایوا، نمایندۀ ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان روز سه شنبه(۲۲ اکتوبر) در ملاقات با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزاری طالبان گفت که مقداری از کمک های مورد نیاز افغانها برای زمستان سالجاری، تدارک شده، اما در مورد میزان دقیق کمک های دریافت شده، چیزی نگفته است.

ارگ در کنترل طالبان، در اعلامیه ای به روز سه شنبه از قول خانم اوتونبایوا گفت که او اخیراً با شماری از کشورها و موسسات برای جلب کمکها برای افغانستان دیدار کرده و مقدار معینی از کمک های زمستانی را تضمین کرده اند.

تصویر از دیدار قبلی نماینده سازمان ملل و رئیس دفتر یوناما با مولوی کبیر معاون ریاست الوزرای حکومت طالبان در کابل.
تصویر از دیدار قبلی نماینده سازمان ملل و رئیس دفتر یوناما با مولوی کبیر معاون ریاست الوزرای حکومت طالبان در کابل.

تلاش ها برای آمادگی برای زمستان پیش رو در حالی صورت می گیرد که وضعیت بشری در افغانستان از قبل بحرانی خوانده شده و افغان ها خواستار کمک و مساعدت هستند و همه روزه شمارۀ پیام گیر رادیو آزادی از همچو پیام ها پر می شود:

"از حکومت و موسسات تقاضا میکنم تا مردم را در ولسوالی های ننگرهار که سیلابها به آنها آسیب رسانیده و خانه هایشان را تخریب کرده، اموال و زمین های شان را از بین برده، کمک کنند."

یکی از باشنده های ننگرهار: سیلاب آسیب های فراوان به قریه ها رسانده و مردم به کمک نیاز دارند

"ما در ولسوالی های تروه، وازه خوا و لرممی به کمک نیاز داریم، ما بیوه و یتیم داریم، کسی نیست که به آنها کمک کند."

"وضعیت اقتصادی مردم بسیار خراب است، نه تنها در منطقه ما، بلکه در همۀ افغانستان، بعد از حاکمیت طالبان، مردم با یک فاجعۀ اقتصادی مواجه شده اند. در اینجا هیچ کسب و کار نیست، کمک های که با حکومت مشروع قبلی صورت می گرفت، حالا دیگر در دسترس نیست، کار و بار مردم و پروژه های انکشافی کاملاً متوقف شده است."

جریان توزیع کمک های بشر دوستانه در ولایت ارزگان در جنوب افغانستان .
جریان توزیع کمک های بشر دوستانه در ولایت ارزگان در جنوب افغانستان .

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) تا تهیۀ این گزارش خبر ملاقات روزا اوتونبایوا با مولوی عبدالکبیر را تا اعلام نکرده بود و معلوم نیست که یوناما برای زمستان امسال، چقدر کمک دریافت کرده است.

پیش از این، برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) گفته بود که تا پایان زمستان آینده یعنی تا پایان ماه اپریل سال ۲۰۲۵ میلادی به ۷۸۷ میلیون دالر در افغانستان بطور عاجل نیاز دارد.

به گفتۀ برنامه جهانی غذا حدود ۱۲ میلیون افغان به شدت مصونیت غذایی ندارند و از هر چهار افغان یک تن هم نمیداند که نوبت بعدی غذایی اش از کجا خواهد شد.

با وجود افزایش نیازمندی های افغانها، نهادهای مختلف بین المللی از جمله سازمان ملل متحد گفته اند که به دلیل نبود بودجه لازم، نمیتوانند به همۀ افغانهای نیازمند رسیدگی کنند.

بیکاری، کاهش کمکهای بین المللی و حوادث مختلف طبیعی از جمله سیلاب ها و خشکسالی از دلایل اصلی افزایش نیازمندی های بشری افغانها محسوب می شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG