لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۸ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۳

افغانستان

ایبک عثمانوف، سفیر جدید ازبیکستان، امروز وارد کابل شد

وزارت خارجۀ طالبان تأیید کرده که عثمانوف به کابل رسیده اما هنوز کارش را آغاز نکرده است.
وزارت خارجۀ طالبان تأیید کرده که عثمانوف به کابل رسیده اما هنوز کارش را آغاز نکرده است.

یک رسانۀ مربوط به وزارت خارجۀ ازبیکستان به‌نام "دنیا" گزارش داده که ایبک عثمانوف، سفیر فوق‌العاده و صاحب اختیارات کامل ازبیکستان وارد کابل شده است.

منابع در وزارت خارجۀ طالبان با تأیید این موضوع به رادیو آزادی می‌گویند که عثمانوف به کابل رسیده، اما تا هنوز کارش را آغاز نکرده است.

به نقل از رسانۀ دنیا، عثمانوف ۶۲ ساله در کنار دیگر پست‌های دیپلوماتیک از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ به‌عنوان معاون وزیر خارجۀ ازبیکستان کار کرده و اخیراً به‌عنوان سفیر ازبیکستان برای پاکستان و مصر کار می‌کرد.

پیش از این یادگارخوجه شادمانوف از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۴ به‌عنوان سفیر ازبیکستان در افغانستان کار می‌کرد.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

مقام‌های طالبان و قطر تفاهمنامۀ آغاز پرواز‌های مستقیم بین افغانستان و قطر را امضا کردند

شرکت هوایی « ایران ایر تور» پروازهایش را به کابل امروز آغاز کرد.
شرکت هوایی « ایران ایر تور» پروازهایش را به کابل امروز آغاز کرد.

مقام های طالبان و قطر تفاهمنامۀ را در بارۀ آغاز پرواز‌های مستقیم بین افغانستان و قطر امروز دوشنبه ۷ عقرب امضا کردند.
سفارت افغانستان در کنترل طالبان در دوحه در شبکۀ اکس (توییتر سابق) بعد از ظهر امروز نوشت که این تفاهمنامه توسط ملاعبدالسلام حیدری معاون وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان و محمد فالح الهاجری سرپرست ادارۀ هوانوردی ملکی قطر به امضا رسید.

گفته نشده است که پرواز‌های مستقیم بین دو کشور چی وقت آغاز خواهد شد.

در همین حال شرکت هوایی « ایران ایر تور» پروازهایش را به کابل امروز آغاز کرد.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان گفته که این شرکت هوایی ایران هفتۀ دو پرواز به افغانستان انجام خواهد داد.
پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در تابستان سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، پرواز هوایی بین المللی به این کشور متوقف شده بود.
شرکت هوایی فلای دُبی پرواز‌های خود را به کابل در ماه میزان سال گذشته از سر گرفت و پرواز‌های شرکت هوایی ترکیه « ترکیش ایرلاینز» به کابل در ماه جوزا امسال دوباره آغاز شد؛ اما پرواز شرکت هوایی امارات و شرکت‌های هوایی هند به کابل هنوز از سر گرفته نشده.

کمپاین تطبیق واکسین پولیو در ۱۶ ولایت افغانستان امروز آغاز شد

تطبیق واکسین پولیو در قندهار
تطبیق واکسین پولیو در قندهار

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی وزارت صحت عامۀ طالبان در پیام ویدیویی به رسانه‌ها امروز گفت که در جریان این کمپاین چهار میلیون و دوصد هزار کودک زیر پنج‌سال واکسین دریافت خواهند کرد.
او افزود: «از بزرگان قومی، علمای کرام و اشخاص بانفوذ در مناطق میخواهیم که با تیم‌های واکسیناسیون همکاری کنند تا کمپاین تطبیق واکسین پولیو به گونۀ درست اجرا شود.»
تاحال ۲۲ مورد مثبت پولیو در سال جاری میلادی در افغانستان ثبت شده است.
سال گذشته فقط شش مورد این بیماری در ولایت ننگرهار به ثبت رسیده بود.
در پاکستان نیز امسال پولیو افزایش یافته و تااکنون ۴۱ مورد مثبت پولیو در این کشور مشاهده شده است.
پولیو بیماری ویروسی و ساری است که تداوی ندارد و تنها واکسین می تواند که کودکان را از آن در امان نگهدارد.
این ویروس نخاع یا رشته مهم عصبی در میان ستون فقرات را هدف قرار می دهد و باعث فلج بدن می ­شود.

وزیر صحت عامۀ طالبان با شارژدافیر سفارت بریتانیا برای افغانستان گفتگو کرده‌اند

لوگوی وزارت صحت افغانستان
لوگوی وزارت صحت افغانستان

وزارت صحت عامۀ طالبان می‌گوید که مولوی نورجلال جلالی سرپرست وزیر صحت این گروه و رابرت دیکسون شارژدافیر سفارت بریتانیا برای افغانستان در مورد ایجاد مراکز صحی در مناطق دور دست این کشور در کابل گفتگو کرده اند.
این وزارت در شبکۀ اکس (توییتر سابق) روز یک‌شنبه ۶ عقرب نوشت که جلالی و دیکسون همچنان در بارۀ ایجاد سهولت برای درمان بیماران سرطان و معتادان به مواد مخدر در افغانستان و جذب کمک‌های بین المللی در بخش صحی بحث کردند.
در بارۀ بحث‌های دوطرف جزئیات بیشتر داده نشده.
شارژدافیر سفارت بریتانیا برای افغانستان در مورد دیدارش با این مقام صحی طالبان هنوز چیزی نگفته است.
دیکسون روز شنبه در پیامی در شبکۀ اکس گفته بود که با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزرای طالبان در مورد اهمیت یک افغانستان امن، با ثبات و مرفه بحث سازنده داشت.
از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از سه سال گذشته، سفارت‌های کشور‌های غربی برای افغانستان از دوحۀ قطر فعالیت می‌کنند و برخی از دپلومات خارجی از جمله شارژدافیر سفارت بریتانیا برای دیدار با مقام‌های طالبان بعضی اوقات به کابل سفر می کنند.
هیچ کشوری حکومت طالبان را هنوز به رسمیت نشناخته است.
رعایت حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران و ایجاد حکومت همه شمول از شرط‌های عمدۀ جامعۀ جهانی برای به رسمیت شناسی حکومت طالبان دانسته می‌شود.

ریاست هواشناسی: احتمال باران و سیلاب‌ در ۲۰ ولایت افغانستان وجود دارد

سیلاب های امسال در افغانستان
سیلاب های امسال در افغانستان

بر اساس پیشبینی ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان ، امروز دوشنبه ۷ عقرب نیز احتمال باران و سیلاب‌ در ۲۰ ولایت افغانستان وجود دارد.
این ریاست در خبرنامه‌ای دیروز گفت که ولایت‌های بدخشان، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، کاپیسا، پروان، پنجشیر، تخار، بغلان، کندز، سمنگان، بلخ، بامیان، سرپل، جوزجان، فاریاب، غور، بادغیس و هرات روز های یکشنبه و دوشنبه گواه باران شدید، رعد و برق و سیلاب‌های آنی خواهند بود.
مقدار بارندگی در مناطق مختلف بین ۱۵ الی ۳۵ ملی‌متر پیشبینی شده‌است.
در حالی بار دیگر از احتمال باران و سرازیر شدن سیلاب در بسیاری ولایت‌های افغانستان هشدار داده می‌شود که سیل روز شنبه ۵ عقرب در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان جان یک پسر سیزده ساله را گرفت.
بخش‌های از این این شهر شاهد بارندگی و جاری شدن سیلاب بود.

هشت تن در اثر چپه شدن یک موتر در ولسوالی گیزاب ارزگان جان باختند

موتر واژگون شده
موتر واژگون شده

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ارزگان می‌گوید که بر اثر چپه شدن یک موتر در ولسوالی گیزاب، هشت نفر جان باختند و یک تن دیگر زخمی شده‌است.
این ریاست در خبرنامه‌ای گفت که این رویداد در نتیجۀ خرابی سرک حوالی ساعت دونیم صبح‌زود امروز دوشنبه ۶ عقرب رخداد.
از سوی دیگر به گزارش برخی از رسانه‌های داخلی، یک موتر که از دایکندی حرکت کرده بود هنگام عبور از پل چوبی برفراز دریای هلمند در گیزاب به داخل آب سقوط کرده است.
ولسوالی گیزاب در حدود ۱۱۰ کیلومتری شمال‌غرب شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان موقعیت دارد و سرک منتهی به این ولسوالی از بین کوه‌ها عبور می کند.
پیش از این نیز رویداد‌های ترافیکی در این مسیر رخ‌داده بود.

سازمان بین‌المللی مهاجرت از جنوری ۲۰۲۳ تا اکنون دو هزار فرصت کاری در افغانستان ایجاد کرده است

IOM به ایجاد کار و آموزش در بخش‌های تجارت‌های کوچک و متوسط در افغانستان ادامه می‌دهد.
IOM به ایجاد کار و آموزش در بخش‌های تجارت‌های کوچک و متوسط در افغانستان ادامه می‌دهد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) اعلام کرد که از جنوری ۲۰۲۳ تا سپتمبر امسال، بیش از دو هزار فرصت کاری را در افغانستان ایجاد کرده است.

این سازمان روز یکشنبه در صفحه ایکس خود اعلام کرد که با ارائه سرمایه، تجهیزات و آموزش‌های لازم در بخش‌های رشد تجارت‌های کوچک و متوسط، از زنان، جوانان، بی‌جاشدگان و عودت‌کنندگان حمایت کرده است.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از شهروندان افغانستان از کمبود فرصت‌های کاری و عدم اقدام عملی از سوی حکومت و نهادهای بین‌المللی در این زمینه شکایت دارند.

بر اساس حکم محکمۀ ابتدایی فاریاب، فردی به اتهام زنا شلاق خورد

نهادهای حقوق بشری از طالبان خواستار توقف مجازات‌های بدنی شده‌اند.
نهادهای حقوق بشری از طالبان خواستار توقف مجازات‌های بدنی شده‌اند.

حکومت طالبان یک فرد را در ولسوالی دولت‌آباد ولایت فاریاب به اتهام زنا در محضر عام شلاق زد. ستره محکمه طالبان روز یکشنبه اعلام کرد که محکمه ابتدایی این ولایت این شخص را به چهار ماه حبس و ۳۵ دُره محکوم کرده بود.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری بارها از طالبان خواسته‌اند که مجازات‌های بدنی را متوقف کنند، زیرا این اقدامات مغایر با اصول حقوق بشری دانسته می‌شوند. با این وجود، طالبان به اجرای چنین مجازات‌هایی در ولایات مختلف ادامه می‌دهند.

انفجار در چوک خان‌آباد کندز؛ جبهه آزادی مسئولیت حمله را پذیرفت

این انفجار به گفته جبهه آزادی، دو کشته و سه زخمی از طالبان برجای گذاشت.
این انفجار به گفته جبهه آزادی، دو کشته و سه زخمی از طالبان برجای گذاشت.

شام یکشنبه، یک انفجار در چوک خان‌آباد ولایت کندز رخ داد. جبهه آزادی افغانستان، گروهی مسلح مخالف طالبان، مدعی شده که این حمله توسط جنگجویان این گروه بر نیروهای طالبان انجام شده است.

این جبهه با انتشار فیلمی از این انفجار در صفحه ایکس خود (توییتر سابق) اعلام کرد که در این حمله دو تن از نیروهای طالبان کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند.

تا کنون، مقام‌های طالبان به طور رسمی درباره این رویداد اظهار نظری نکرده‌اند، اما فعالان شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از رسانه‌های داخلی، خبر وقوع این انفجار را منتشر کرده‌اند.

طالبان تلاشی خانه به خانه را در کابل افزایش داده اند

به هم ریزی خانه‌های مردم به بهانه تلاشی در کابل
به هم ریزی خانه‌های مردم به بهانه تلاشی در کابل

رادیو آزادی روز پنج‌شنبه گزارش‌هایی مبنی بر تلاشی طالبان در کابل دریافت کرده بود، اما چند تن از ساکنان شهر کابل که به دلیل نگرانی‌های امنیتی نخواستند نام‌شان فاش شود، شب گذشته به رادیو آزادی گفتند که طالبان از چند روز به این سو تلاشی‌ را در نقاط مختلف آغاز کرده و اکنون آن را گسترش داده اند.
به گفته آنان، طالبان تلاشی‌ها را به ویژه در حوزه ۱۱ در خیرخانه و قلعه نجارا، حوزه ۱۵ در قلعه زمان خان، و حوزه ۱۷ در برچی و قلعه نو افزایش داده اند.
مولوی بشیر، آمر حوزه هفدهم شهر کابل با تأیید موضوع راه‌اندازی تلاشی در این حوزه به رادیو آزادی گفت که این کار به دستور وزارت داخله‌شان صورت گرفته و در جریان تلاشی آنان چیزی دریافت نکردند.
او افزود که در باره هدف راه‌اندازی این تلاشی به آنان چیزی گفته نشده است.
اما ظاهراً پس از نشر گزارش‌هایی مبنی بر حملات پی‌هم مخالفان مسلح طالبان در شهر کابل، طالبان تلاشی خانه به‌خانه را آغاز کردند.
یک جبهه مخالف مسلح طالبان به نام آزادی افغانستان هفته گذشته ادعا کرد که بخش نظامی میدان هوایی کابل را با راکت هدف قرار داده و تلفات زیادی به طالبان وارد کرده‌است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG