پویا:۸۱ درصد خشونت با خبرنگاران از سوی حکومتی‌ها صورت گرفته‌است

نهادی حامی خبرنگاران افغان موسوم به" بازار رسانه ها" می‌گوید که در سال جاری میلادی ۵۰۰ خبرنگار شکار خشونت شده و نزدیک به ۶۰۰ تن دیگر از کشور فرار و یا هم ترک وظیفه کرده‌اند.

حامد پویا رئیس این نهاد روز شنبه با ارائه ارقام اخیر خشونت علیه خبرنگاران در سال ۲۰۱۶ میلادی گفت که در این سال بیشترین خشونت با خبرنگاران از سوی نهاد‌ها و نیروهای‌ حکومتی صورت گرفته‌است.

وی گفت که در جریان این سال به شمول یک ژورنالیست خارجی ۱۵خبرنگار کشته شده‌اند.

پویا: در سال ۲۰۱۶ بیشترین خشونت با خبرنگاران از سوی نهاد‌ها و نیروهای‌ حکومتی صورت گرفته‌است.

وی افزود:

"۸۱ درصد از موارد خشونت انجام شده را باز هم حکومتی‌ها، نیروهای امنیتی و افراد در داخل نظام انجام داده‌اند، ۸۱ درصد خیلی آمار بلند است از این جمله ۱۴درصد آن را تروریستان انجام داده‌اند و ۳ درصد هم توسط افراد ناشناس انجام شده‌است."

وی با اشاره به ارقام یاد شده گفت که ۲۰۱۶ میلادی بد‌ترین و خونین‌ترین سال برای خبرنگاران بوده‌است.

این ارقام در حالی منتشر می‎شود که دو روز قبل محمد نصیر مدثر مسئول یکی از رادیو‌های محلی در ولسوالی محمد آغه لوگر از سوی تفنگداران ناشناس در این ولایت کشته شد.

قبل از این "نی" یا دفتر حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان و برخی دیگر از نهاد‌های مدافع رسانه‌ها نیز از افزایش خشونت علیه خبرنگاران ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این حال برخی از خبرنگاران افغان با اظهار تأثر از افزایش خشونت‌ها علیه ‌شان می‌گویند که در زمینه حکومت و نهاد‌های دفاع از خبرنگاران اقدام لازم نکرده‌اند.

مصطفی شهریار و نبی خیل دو تن از آنان در مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:

"تکان دهنده‌است و این باعث می‌شود که آنها به نحو از این مسلک فرار کنند چون هیچ قضیه‌ی هم در این مدت از سوی حکومت پی‌گیری نشده‌است و نهاد‌های هم که به نام مدافع خبرنگاران ایجاد شده‌اند هم نتوانسته موثریت‌شان را ثابت سازند."

"اینکه نهاد‌ها همه روزه می‌آیند و با راه اندازی کنفرانس‌ها می‌گویند که خشونت علیه خبرنگارن افزایش یافته است در پی بررسی‌شان نیستند اگر این‌ها بالای حکومت فشار بیاورند و قضیه‌ها را پی‌گیری کنند کار به جای می‌رسد و دوسیه‌ها بررسی می‌شوند."

میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

از سوی هم امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت که رهبران حکومت وضعیت خبرنگاران را درک کرده و به نیروهای امنیتی افغان سفارش نموده‌اند تا با خبرنگاران برخورد درست نموده و از آنان حفاظت کنند.

وزارت داخله نیز قبل از این گفته است که وضعیت عمومی این کشور روی هر بخش تأثیر گذاشته است.

مقامات این وزارت افزوده‌اند که به اساس یک برنامه جدید برای پولیس در زمینه برخورد مناسب با خبرنگاران آموزش خواهند داد.

آرزو غیاثی