کابل فردا «سه‌شنبه» میزبان نشست بین‌المللی "پروسه کابل" است

کابل فردا میزبان یک نشست بین‌المللی تحت نام "پروسه کابل" است.

حکومت افغانستان می‎گوید که هدف از نشست کابل دست یافتن به یک اجماع و توافق واحد در امر مبارزه با تروریزم است.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان امروز در یک نشست خبری گفت که رئیس جمهور دیدگاه واضح‌اش را در این نشست بیان می‎کند و امید دارند که اشتراک کننده‌گان نیز صادقانه تعهد بدهند.

سخنگوی این وزارت می‎گوید که تأمین امنیت و مبارزه صادقانه با تروریزم و تأمین صلح و دیدگاه حکومت افغانستان از اجندای مورد بحث این نشست است.

نماینده‎‎های ایالات متحده امریکا، بریتانیا، روسیه، چین، ایران، پاکستان، قطر و عربستان سعودی از اشتراک کنندگان مهم این نشست اند.

او افزود:

"دلیل عمده برگزاری نشست کابل اینست که صلح در افغانستان نیاز مبرم برای ایجاد یک منطقه با ثبات است. هدف این نشست همچنان دست یافتن به اجماع واحد در امر مبارزه با تروریزم و تعهد واضح برای تأمین صلح در افغانستان می‎باشد."

وزارت خارجه می‎گوید که در نشست "پروسه کابل" ۲۴ کشور منطقه و جهان و سه سازمان جهانی از جمله ناتو، سازمان ملل و اتحادیه اروپا شرکت خواهند کرد.

نماینده‎‎های ایالات متحده امریکا، بریتانیا، روسیه، چین، ایران، پاکستان، قطر و عربستان سعودی از اشتراک کننده‌گان مهم این نشست اند.

مستغنی می‎گوید که در این نشست تعهدات عملی کشورهای گرفته خواهد شد که خواهان اتخاذ اقدامات عملی در قبال "پروسه کابل" برای تأمین صلح اند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور و جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه که در این نشست حضور داشتند گفتند، حکومت در این نشست تلاش برای ایجاد یک اجماع منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای دارد.

پیش از این نیز نشست‎های متعدد پیرامون تأمین صلح در افغانستان برگزار شده، اما به گفته آگاهان نتیجه چندانی در پی نداشته‎است.

آگاهان به این باور اند که کلید صلح در افغانستان در دست پاکستان است، اما به‌گفته آنان این کشور تا حالا اقدام نکرده‎است.

پیش از این ارگ گفته‎است که همه شواهد مبنی بر مداخله پاکستان در افغانستان را به اشتراک کننده‌گان شریک می‎کند.

از سوی هم ودیر صافی کارشناس بین‌المللی می‎گوید که این نشست در حالی برگزار می‎شود که جریانات سیاسی داخلی در تقابل با حکومت قرار دارند.

صافی: اوضاع داخل افغانستان این نشست را تحت سایه قرار می‎دهد.

به‌گفته وی، این نشست بیشتر تحت شعاع تنش‎های اخیر قرار خواهد گرفت.

او افزود:

"اوضاع داخل افغانستان این نشست را تحت سایه قرار می‎دهد، از سوی دیگر بی‌کفایتی حکومت سبب می‎شود تا جامعه جهانی با جرأت آماده همکاری با افغانستان نشود."

وی به حکومت پیشنهاد می‎کند تا از وضعیت داخلی کشور به همکاران بین‌المللی‌اش اطمینان بدهد و در کنار آن همه شواهد که از مداخله پاکستان در امور افغانستان دارد به اشتراک کننده‌گان نشست پیشکش نماید.

گزارش: نورالله شایان