"مک" در لوی سارنوالی افغانستان فساد، مشکلات و پیشرفت‌ها را ارزیابی کرده‌است

کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری یا "مک" می‌گوید، آوردن اصلاحات در لوی سارنوالی افغانستان به‌خاطر از بین بردن فساد در این اداره بسیار مهم است.

مک در جریان ۹ ماه گذشته فساد، مشکلات و پیشرفت‌های لوی سارنوالی افغانستان را نظارت کرده و پیشنهاد می‌نماید که این اداره به اصلاحات اساسی و جدی نیاز دارد.

مارک پیمان رئیس این کمیته روز چهارشنبه در کابل گفت، با آن‌که لوی سارنوال به‌خاطر آوردن اصلاحات اراده دارد و این کار را آغاز کرده، اما در ساختار تمام این اداره باید تغییرات به میان آید.

وی گفت:

"در این مسئله هیچ جای شک نیست که در رهبری جدید لوی سارنوالی که حدود یک و نیم سال قبل ایجاد گردیده تلاش‌های واضح به‌خاطر اصلاحات تلاش شده‌است، اما مشکل اساسی این‌ است که باید در تمام ادارات لوی سارنوالی اصلاحات به میان آید که این مسئله سال‌ها را در بر می‌گیرد."

بر اساس ارزیابی‌های کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد، نبود شفافیت در پروسه استخدام، عدم هماهنگی با نهادهای دیگر، نبود ظرفیت کافی از جمله مشکلات اساسی است که بدون وقفه به آن رسیدگی صورت گیرد.

همچنان در این ارزیابی آمده‌است که در برخی موارد پولیس و سارنوالان در مسئله توقیف و تحقیق رشوه نیز می‌گیرند که باید به آن رسیدگی شود.

کمیته مشترک نظارت و ارزیابی فساد اداری همچنان به‌خاطر آوردن اصلاحات اساسی به لوی سارنوالی ۵۱ پیشنهاد را مطرح کرد که اصلاحات اداری، مبارزه مؤثر علیه فساد اداری و تطبیق قانون از جمله نکات مهم این پیشنهادات می‌باشند.

این در حالیست که پیش از این دفتر اتحادیه اروپا در کابل گفته‌است که مردم به‌خاطر عدم اعتماد به نهاد‌های عدلی و قضایی و بی‌عدالتی در این نهاد‌ها به محاکم مخالفین مسلح مراجعه می‌کنند.

نور حبیب جلال معاون لوی سارنوالی می‌گوید در جریان یک سال گذشته ۲۰ سارنوال هنگام گرفتن رشوه طور علنی بازداشت و دوسیه‌های آنان به محکمه فرستاده شده‌اند.

وی گفت:

"شما شاهد هستید که در طول یک سال گذشته ما بیش از ۲۰ سارنوال را هنگام اخذ رشوه باالفعل بازداشت کردیم و به محاکمه کشاندیم و با هیچ کسی جزئی‌ترین توافق صورت نگرفته بلکه به شکل جدی که قانون ایجاب می‌کرد محاکمه شدند."

از سوی هم سید حمیدالله تواب عضو دیگر کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری می‌گوید، هنوز هم فساد در نهاد‌های بزرگ حکومت افغانستان وجود دارند و هیچ‌کس از موجودیت فساد در نهاد‌های عدلی و قضایی انکار کرده نمی‌تواند.

به‌گفته آقای تواب، آوردن اصلاحات در ارگان‌های عدلی و قضایی به‌خاطر تأمین عدالت و به میان آوردن اعتماد مردم نسبت به این ارگان‌ها بسیار مهم است.

گزارش: فرشته ندا